Aktualizováno Index ekonomické důvěry ČSÚ se v listopadu zvedá na 4,5 bodu a pokračuje tak výš do kladných hodnot. V Říjnu byl index na 2,9 bodu. Za jeho růstem stojí hlavně rostoucí nálada v průmyslu a mezi spotřebiteli. V sektoru služeb se nálada změnila naopak mírně k horšímu, ve stavebnictví propadla.
Spotřebitelé stále zůstávají převážně pesimisty. Index spotřebitelské důvěry je stále v záporu, na -9,3 bodu. Oproti říjnovým -13,5 jde ale o slušné zlepšení. Loni byla nálada spotřebitelů až pod -30 body. Ke zlepšení vedou menší obavy ze zhoršení situace v ekonomice a také menší strach z nezaměstnanosti. I přesto ale spotřebitelé nemění svůj pohled na vlastní finanční situaci a nemíní více utrácet. Naopak podle průzkumu chtějí o trochu více spořit než v říjnu.

U průmyslových firem začala po devatenácti měsících znovu mírně převažovat kladná hodnocení, když se průmyslový index dostává na +2,7 bodu. Zlepšil se názor firem na současnou situaci ekonomiky a také očekávání v tříměsíčním výhledu. Firmy čekají rostoucí výrobu i zaměstnanost. Zvýšilo se hodnocení zahraniční poptávky, u celkové poptávky je ale změna nevýrazná.
Pesimismu naopak přibylo ve stavebnictví, kde index důvěry padá na -52 bodů. Zhoršilo se hodnocení současné situace a firmy také čekají v tříměsíčním výhledu zhoršení aktivity i zaměstnanosti. Také ve službách se v listopadu hodnocení zhoršilo, ale pouze mírně a zůstává vysoko, na 25,3 bodu. O něco horší oproti říjnu jsou očekávání poptávky v tříměsíčním výhledu.
Průzkum dokresluje zlepšování situace v českém průmyslu, který už je vidět nejen na indexu PMI, ale také v reálných číslech. Oporou lepší náladě je velmi slušný růst nových objednávek, který by měl znamenat aspoň krátkodobou udržitelnost růstu výroby. Další dobré zprávy navíc přišly z Německa, které pokračuje v expanzi. Ačkoli je v eurozóně mezi velkými zeměmi osamoceno, právě na něj je český průmysl nejvíce navázán. Ve stavebnictví pokračuje dlouhodobý útlum a průzkum nenaznačuje žádný obrat. Spíše naopak - nálada v sektoru míří stále hlouběji do záporu. Ve spotřebitelské oblasti sledujeme po obratu trendu další nadějné zlepšení důvěry, které s sebou ale stále nepřináší oživení výdajů. Další zlepšení nálady by mělo přinést postupné snižování nezaměstnanosti v příštím roce.