Nejrychlejší zlepšení polských výdajů na spotřebu za poslední dva roky přimělo banky rozšířit možnosti poskytovaných úvěrů také o úvěry na obchodní centra, vodní parky a centra zábavy pro volný čas.
Francouzský developer Fonciere Apsys si vzal úvěr ve výši 187 mil. EUR na postavení obchodního centra v polské Poznani v západním Polsku. Global City Holdings NV vyjednává s bankami o stomilionové investici EUR do vodního parku blízko Varšavy, zatímco Globe Trade Centre SA jakožto největší veřejně obchodovaný developer hledá 225 mil. EUR pro stavbu dvou obchodních středisek.
Po dvou letech pomalého ekonomického růstu a potlačené poptávce spotřebitelů nyní máme naplánovaných 600 000 metrů čtverečních prodejní plochy do konce roku. To je šestý nejvyšší růst v Evropě, podle dat Cushman&Wakefield. Bankovní financování, typicky v eurech tedy tak jak jsou placeny nájmy, se stává levnější jak ECB debatuje o zvýšení monetárních stimulů v ekonomice.
Banky mají velmi dobré podmínky pro investory real-estate projektů s výjimkou rezidenčních a kancelářských budov.
Objem úvěrů tak vzrostl na 27 mld. Zlotých v prvním čtvrtletí, jak ukázala data polské centrální banky.
„Aquapark společnosti Global City má v plánu ve svém prvním roce přitáhnout na 1 milion zákazníků.“ řekl ředitel Peter Dudolenski. Provozovatel největší sítě multikin v Polsku plánuje financovat až 75 % investice dluhovým financováním. Vyjednávání s bankou by mělo skončit v červnu 2014.
GTC jako developer, který postavil tři obchodní centra v Polsku vnímá situaci tak, že banky byly připraveny zafinancovat další dva projekty celkově o 125 000 metrech čtverečních pronajímatelné plochy bez problémů. Polsko má zatím 0,25 metru prodejní plochy na hlavu, což ve srovnání s průměrem Evropy 0,28 metru představuje prostor pro další růst.
Podle Tomasze Krukovského z Deutsche Bank Securities ve Varšavě, není v současné době ani takový problém financování, problémem je najití vhodné lokality pro výstavbu obchodního centra.
Trh se stává přesycený a tak je tu už jen malý prostor pro další expanzi a tlak na výši nájmu. To se však nedotýká například projektu obchodního centra v Poznani společnosti Apsys, kde mají 80 % objektu již zaplněný a to dva roky před plánovaným otevřením. To potvrzuje, že klíčem k úspěšnému vybudování profitabilního obchodního centra je lokace a tím také spádová oblast objektu.
Zdroj: Reuters