Společnost McDonald’s Corp. dnes oznámil své celosvětové prodeje za měsíc únor a akcionářům to příliš radost neudělalo. Obecně tržby největšího řetězce rychlých občerstvení na světě spadly tržby o 1,7 %. Podruhé v řadě a podruhé v tomto roce. Podle geografického dělení nejhůře performovala oblast APMEA (APMEA - Asie, Pacifik, Střední Východ a Afrika). Tržby se zde propadly o 4,4 % yoy, když v lednu propadaly dokonce o 12,6 % yoy.
Propad byl způsoben hlavně poklesem výkonu v Japonsku zapříčiněný stále negativním vnímáním společnosti kvůli nedávným skandálům spojeným s používáním prošlého nebo nekvalitního kuřecího masa. Negativní efekt těchto událostí byl částečně kompenzován dobrými čísly díky čínskému novému roku a dále také dobrým výkonem dalších trhů jako Austrálie. Pro McDonald’s po sérii skandálů spojených s bezpečností jídla v APMEA bude pro rok 2015 klíčové znovu vybudovat důvěru ve značku a její produkty.
Evropa v únoru byla jediná oblast, která držela obrazně řečeno “prapor vysoko” když tržby rostly o 0,7 % yoy. Hlavními trhy, které táhly evropské tržby, bylo Německo a Velká Británie. Ty byly částečně ochlazovány špatnými výsledky v Rusku. Celkově dobrý výsledek byl dosažen kombinací oblíbených položek ze základního menu vhodně doplňovaných o nové typy produktů.
Na grafu níže si můžete prohlédnout tři hlavní oblasti, které McDonald’s sleduje v měsíčním intervalu.

Domácí trh v USA se také potýká s problémy a hlavně velkou konkurencí nových progresivních řetězců. Tržby v USA padají o 4 %. Když McDonald’s sám ve své zprávě k únorovým tržbám sám přiznává, že čelí tvrdé konkurenci, kdy se preference spotřebitelů mění a výsledky reflektují tuto proměnu.
V hlubším pohledu je nebezpečné pro McDonald’s najít správnou rovnováhu mezi těmi zákazníky, kteří nic měnit nechtějí a chtějí jíst dál nezdravá, tučná jídla s vysokým obsahem prázdných kalorií. A mezi těmi, kteří jsou nespokojeni s nutričními hodnotami jídla ve fast-foodu a chtěli by změnu co se jídla i rozsáhlosti menu týče. Změna musí být citlivá, musí zaujmout nespokojené, ale neodradit skalní fanoušky McDonald’s. Jinak paradoxně může mít negativní dopad na výsledky společnosti, kdy noví zákazníci půjdou jinam a současní McDonald’s opustí.
Akcie na zveřejněná čísla nereagovala nijak extrémně, v pre-marketu se propadla do jednoho procenta a po otevření hlavního trhu umazala část ztrát.
Zdroj: firemní data, Bloomberg