představil veřejnosti své samořídící auto minulý rok, předtím ale tento koncept prezentoval automobilkám. Minimálně jedna z nich jím byla nadšena natolik, že měla zájem o spolupráci s Googlem, ale s překvapením zjistila, že neexistují žádné konkrétní plány pro uvedení technologie na trh. Od té doby už automobilky braly vozidlo z Googlu jako špatný vtip. Jejich nervózní smích se ovšem nyní mění ve skutečný strach.
před několika dny oznámil, že pro něj bude pracovat významný americký manažer, který má bohaté zkušenosti právě z automobilek. Jde o Johna Krafcika, který stál v čele Hyundai Motor America a působil jako prezident webových stránek TrueCar. Zatímco všichni sledují, jaká auta jsou představována na autosalónu ve Frankfurtu, vysílá jasný signál, že skutečné změny probíhají v Silicon Valley.
Podle Automotive News je Krafcikův příchod do Googlu „doposud nejjasnější známkou snah o uvedení projektu samořídícího vozu na trh“. Tento manažer má totiž bohaté zkušenosti z většiny oblastí souvisejících s výrobou a prodejem automobilů. V dozorčí radě Googlu navíc působí bývalý ředitel Fordu a Alan Mulally a jako konzultant tam působí bývalý ředitel výzkumu v Lawrence Burns. tak buduje „dream team“, se kterým vyrazí do útoku proti zaběhnutým automobilkám.
tvrdí, že v jeho vozech budou lidé pouze mačkat tlačítka „jeď“, „prosím zpomal a zastav“ a „hodně rychle zastav“. Lidé by tedy měli v podstatě nasednout do auta, říci do mikrofonu, kam chtějí dopravit a o více se nestarat. Takový vůz by nakonec mohl být lehčí, efektivnější a dokonce bezpečnější než současná auta. si dává za cíl snížit počet dopravních nehod a jeho mise tak má i společenský rozměr, což mu v boji s automobilkami rovněž nahrává. S tím, jak se pro ně tato hrozba stává reálnější, snaží se i ony přijít s různými inovacemi, příkladem jsou snahy o zavedení automatických brzdných systémů. V podstatě se snaží o využití některých prvků, které by měl nabízet , a vytvořit tak „protireformní hnutí“, které by ale řidiči ponechalo kontrolu nad vozem.
Automobilky se tedy všemožně snaží o evoluci, zatímco zase sází vše na revoluci. Každopádně ale platí, že smát se mu už nikdo nemůže. Namísto toho bude docházet ke stále širšímu uplatnění poloautomatických systémů. Pokud se tento přístup neosvědčí, nezbývá automobilkám než doufat, že zákazníci budou preferovat tradiční řízení aut. Hrozba ze Silicon Valley ale nebyla nikdy větší než dnes.
Autorem je Edward Niedermeyer.
Zdroj: Bloomberg