Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Luxus se zakousl do digitálních technologií, talenty přebírá i Applu

Luxus se zakousl do digitálních technologií, talenty přebírá i Applu

18.9.2015 14:22
Autor: Kristýna Zahradníková, Patria Online

Luxusní společnosti se před časem konečně přestaly obávat rizik spojených s prodejem exkluzivního a drahého zboží online. Opatrný postoj luxusního sektoru k digitálním prodejům a marketingu se rychle mění a společnosti z odvětví jen stvrzují vážný zájem o digitální prostředí. Luxusní segment se tak převléká do nového kabátu stejně jako dříve i například finanční sektor nebo cestování. Talenty z oblasti luxusu již neproudí jen do technologických gigantů, ale experti na technologie míří nyní i opačným směrem do luxusního sektoru.

LVMH vsadila na experta z Applu
Rozhodnutí luxusního holdingu LVMH z počátku tohoto měsíce najmout Iana Rogerse z Applu jako šéfa digitální strategie vyvolalo v Silicon Valley pozdvižení. A to zdaleka nejen proto, že se Rogers, který je expertem na online hudbu, otočil zády ke své údajné práci snů. Šel zároveň proti proudu, který v poslední době strhl některé vedoucí pracovníky ze sektoru luxusního zboží o ročním obratu 224 miliard eur naopak do technologického byznysu. Investoři navíc zcela nechápali, co společnost jako je LVMH, do jejíhož portfolia značek se řadí kromě vlajkové Louis Vuitton i například Fendi nebo šampaňské Krug, přinese muž, který má pramálo společného s kabelkami za desetitisíce eur či luxusními lahvemi alkoholu. Pro LVMH to však znamená přelom v pojetí digitálních technologií v rámci skupiny. Luxusní holding v posledních 4,5 letech do digitálního prostředí notně investoval, zejména pak do přítomnosti největších značek skupiny online a nyní věří, že potřebuje právě Rogersův smysl pro inovace.

Talenty proudí z luxusu do Applu a naopak
Vše začalo v roce 2013, kdy šéf luxusního módního domu Yves Saint Laurent Paul Deneve šokoval celý průmysl, když se stal novým viceprezidentem pro speciální projekty Applu. V loňském roce zase šéfka Burberry Angela Ahrendts vyměnila tuto prestižní roli ve světě módního luxusu za post šéfky maloobchodní strategie opět u amerického technologického giganta. Aby to co do propojení mezi Applem a luxusním segmentem nebylo málo, na události minulý týden představil technologický gigant v San Franciscu výsledek spolupráce s ultra luxusní francouzskou Hermes.

V rámci společného partnerství Apple a Hermes vytvořily novou designovou řadu chytrých hodinek. Jedná se o nebývalé spojení ultramoderních technologií s pařížským módním domem, jehož produktové metody se povětšinou nezměnily od založení společnosti v roce 1837. Koncept Hermes proslavené hedvábnými šátky a kabelkami za desetitisíce navíc stojí i nadále na manufaktuře. Potenciál v digitálních iniciativách s ohledem na budování značky si ale uvědomuje i tato pařížská luxusní společnost a soustředí se na využití digitálního prostředí jako způsobu, jak představit příběh který stojí za jejími produkty. Využívá tak online obsahu a jeho výhod v souladu s principy značky. Minulý týden například Hermes spustila novou webovou stránku věnovanou produktům pro muže s názvem Le MANifeste d’Hermes.

E-commerce prodeje luxusního zboží jako procento celkových maloobchodních tržeb od roku 2010

Luxury ecommerce sales.png
Číňané moderní technologie milují
Ani velmi specifický luxusní sektor tak neminuly trendy moderní doby. Jedním z důvodů k posunu k digitálním technologiím je i měnící se klientská základna, která je tvořena rostoucím počtem bohatých zákazníků, kterým čím dál více vyhovuje e-commerce. Nárůst online prodejů luxusního zboží je zvláště patrný v Německu nebo Velké Británii, kde od roku 2010 do letoška stoupl jejich podíl ze 3 na zhruba 12 procent. Dalším významným motorem technologické změny jsou čínští spotřebitelé, kteří přijali digitální technologie za své zcela bezkonkurenčním způsobem. V letošním roce se očekává, že jejich podíl na globálních prodejích luxusního zboží bude tvořit asi 30 procent.

Letošní studie McKinsey a Altagamma navíc ukázala, že jsou to právě spotřebitelé luxusu, kteří bývají připojeni více než jiní a mají i větší počet digitálních zařízení než průměrní zákazníci. Tato studie navíc došla k závěru, že ačkoliv momentálně odpovídají luxusní prodeje online pouze 6 procentům globálního celku, do roku 2025 by mohly dosáhnout až 18 procent. Digitální prostředí v luxusním odvětví má ale i jiný rozměr než pouze e-commerce. Například v loňském roce totiž asi 21 procent nákupů v kamenných obchodech proběhlo na základě předchozího průzkumu na síti. A je to právě i tento faktor, který ukazuje nutnost silné přítomnosti luxusních značek online.

E-commerce prodeje luxusního zboží z hlediska změny procentního podílu v letech 2010 až 2014 (procentní body) z geografického pohledu

Luxury ecommerce geographically.png

Vtažení do světa Keringu a spolupráce Burberry se Snapchat
Pařížská luxusní skupina Kering, která zastřešuje mimo jiné značky jako Gucci nebo Balenciaga, si taktéž uvědomuje význam digitálních technologií a podporuje tuto oblast značnými investicemi. Cílem Keringu je přeměnit webové stránky značek tak aby byli potenciální zákazníci vtaženi do jejich světa. Kering v roce 2012 vyvinul online podnikatelskou platformu, jejímž cílem bylo poskytnout všem značkám portfolia z divize krejčovství a koženého zboží potřebné technické know-how k rozvoji online strategií a byznysu.

Na rozvoj digitálu se soustředí i Burberry. Největší britský výrobce luxusního zboží představí v neděli novou kolekci pro jaro-léto přes aplikaci Snapchat. Fotky z londýnské přehlídky 24 hodin po jejím ukončení zmizí. Burberry se tak dostane k více než 100 milionům aktivních uživatelů této aplikace, kteří sledují více než 4 miliardy videí denně. Snapchat zároveň svým uživatelům přinese i živou reportáž z módní události.

S přeměnou luxusního sektoru přichází nutnost dalších strategických rozhodnutí jako je například rozdělení rozpočtů na reklamu tak, aby společnosti efektivně využily sociální sítě. Z pohledu propagace celebritami se Instagram hvězdných osobností stal tím, čím byly dříve prestižní módní magazíny. Digitální prostředí zároveň dostává pod tlak nákupy v kamenných obchodech a jimi poskytované služby. Butiky tak musí zákazníkům nabídnout chvilky plné krásných a výjimečných zážitků.

Zdroj: FT, BBG


Čtěte více:

Luxusní skupiny vyčkávají na dopady čínského akciového kolapsu
1.9.2015 14:49
Pro západní výrobce luxusních alkoholických nápojů, oblečení, kabelek ...
Luxusní značky alespoň částečně profitují z nižších cen zlata
9.9.2015 12:11
V luxusním sektoru v poslední době střídá jedna výzva druhou, klesajíc...
Luxus: Tržby Richemontu překonaly díky poptávce v Evropě a Japonsku očekávání, akcie +6 %
16.9.2015 12:38
Luxusní holding Richemont, který je zároveň největším výrobcem šperků ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
21.6.2018
14:33Finanční ředitel společnosti Kofola Buryš dokoupil zlevněné akcie
13:44Britské sazby beze změny, ale po vyrovnanějším hlasování. Libra stoupá
12:56ČEZ před valnou hromadou: Transformace nebo rozdělení (prognóza analytika Patrie)  
11:27Dvojí vstup Xiaomi na burzu: Jak nakrmit vlka a kozu si nechat
10:56Koruna atakuje 26,00 - ranní pád naznačuje ústup spekulantů z české měny  
10:37Pražská burza u zelené nuly, Kofola se vrací na původní hodnoty. V Evropě se trápí automobilky
9:43Kofola kupuje slovenského výrobce minerální vody Kláštorná
9:12Rozbřesk: Konec řecké ságy - blíží se odpuštění dluhu
8:59Čínské investice v USA letos klesly o 92 %. Peking začal prodávat i americký dluh
8:56Evropa by mohla následovat Ameriku do zeleného, Německo nerozhodné  
8:25MMF schválil úvěr 50 miliard USD pro Argentinu
6:18Ocitli jsme se v bublině podnikového dluhu?
20.6.2018
22:02Wall Street zakončila nerozhodně, Oracle po výsledcích -7 %
19:11Skutečné bubliny jsou někde jinde než na technologiích  
17:43EPH nabízí růst, jasnou strategii a zajímavý výnos. Od investorů přijme 3 miliardy korun i víc
17:29Praha v zeleném i přes strmý propad Kofoly, v Evropě se dařilo Unicredit  
16:51Strach přešel, opatrnost zůstává. Hlavní měny ani koruna dnes nenašly směr  
16:47Moscovici: Ukončením pomoci Řecku obrátí eurozóna list za krizí
15:59EU od pátku zavede odvetná cla na zboží z USA
15:56PKN Orlen má souhlas k vytěsnění dalších akcionářů Unipetrolu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.