Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Luxus se zakousl do digitálních technologií, talenty přebírá i Applu

Luxus se zakousl do digitálních technologií, talenty přebírá i Applu

18.9.2015 14:22
Autor: Kristýna Zahradníková, Patria Online

Luxusní společnosti se před časem konečně přestaly obávat rizik spojených s prodejem exkluzivního a drahého zboží online. Opatrný postoj luxusního sektoru k digitálním prodejům a marketingu se rychle mění a společnosti z odvětví jen stvrzují vážný zájem o digitální prostředí. Luxusní segment se tak převléká do nového kabátu stejně jako dříve i například finanční sektor nebo cestování. Talenty z oblasti luxusu již neproudí jen do technologických gigantů, ale experti na technologie míří nyní i opačným směrem do luxusního sektoru.

LVMH vsadila na experta z Applu
Rozhodnutí luxusního holdingu LVMH z počátku tohoto měsíce najmout Iana Rogerse z Applu jako šéfa digitální strategie vyvolalo v Silicon Valley pozdvižení. A to zdaleka nejen proto, že se Rogers, který je expertem na online hudbu, otočil zády ke své údajné práci snů. Šel zároveň proti proudu, který v poslední době strhl některé vedoucí pracovníky ze sektoru luxusního zboží o ročním obratu 224 miliard eur naopak do technologického byznysu. Investoři navíc zcela nechápali, co společnost jako je LVMH, do jejíhož portfolia značek se řadí kromě vlajkové Louis Vuitton i například Fendi nebo šampaňské Krug, přinese muž, který má pramálo společného s kabelkami za desetitisíce eur či luxusními lahvemi alkoholu. Pro LVMH to však znamená přelom v pojetí digitálních technologií v rámci skupiny. Luxusní holding v posledních 4,5 letech do digitálního prostředí notně investoval, zejména pak do přítomnosti největších značek skupiny online a nyní věří, že potřebuje právě Rogersův smysl pro inovace.

Talenty proudí z luxusu do Applu a naopak
Vše začalo v roce 2013, kdy šéf luxusního módního domu Yves Saint Laurent Paul Deneve šokoval celý průmysl, když se stal novým viceprezidentem pro speciální projekty Applu. V loňském roce zase šéfka Burberry Angela Ahrendts vyměnila tuto prestižní roli ve světě módního luxusu za post šéfky maloobchodní strategie opět u amerického technologického giganta. Aby to co do propojení mezi Applem a luxusním segmentem nebylo málo, na události minulý týden představil technologický gigant v San Franciscu výsledek spolupráce s ultra luxusní francouzskou Hermes.

V rámci společného partnerství Apple a Hermes vytvořily novou designovou řadu chytrých hodinek. Jedná se o nebývalé spojení ultramoderních technologií s pařížským módním domem, jehož produktové metody se povětšinou nezměnily od založení společnosti v roce 1837. Koncept Hermes proslavené hedvábnými šátky a kabelkami za desetitisíce navíc stojí i nadále na manufaktuře. Potenciál v digitálních iniciativách s ohledem na budování značky si ale uvědomuje i tato pařížská luxusní společnost a soustředí se na využití digitálního prostředí jako způsobu, jak představit příběh který stojí za jejími produkty. Využívá tak online obsahu a jeho výhod v souladu s principy značky. Minulý týden například Hermes spustila novou webovou stránku věnovanou produktům pro muže s názvem Le MANifeste d’Hermes.

E-commerce prodeje luxusního zboží jako procento celkových maloobchodních tržeb od roku 2010

Luxury ecommerce sales.png
Číňané moderní technologie milují
Ani velmi specifický luxusní sektor tak neminuly trendy moderní doby. Jedním z důvodů k posunu k digitálním technologiím je i měnící se klientská základna, která je tvořena rostoucím počtem bohatých zákazníků, kterým čím dál více vyhovuje e-commerce. Nárůst online prodejů luxusního zboží je zvláště patrný v Německu nebo Velké Británii, kde od roku 2010 do letoška stoupl jejich podíl ze 3 na zhruba 12 procent. Dalším významným motorem technologické změny jsou čínští spotřebitelé, kteří přijali digitální technologie za své zcela bezkonkurenčním způsobem. V letošním roce se očekává, že jejich podíl na globálních prodejích luxusního zboží bude tvořit asi 30 procent.

Letošní studie McKinsey a Altagamma navíc ukázala, že jsou to právě spotřebitelé luxusu, kteří bývají připojeni více než jiní a mají i větší počet digitálních zařízení než průměrní zákazníci. Tato studie navíc došla k závěru, že ačkoliv momentálně odpovídají luxusní prodeje online pouze 6 procentům globálního celku, do roku 2025 by mohly dosáhnout až 18 procent. Digitální prostředí v luxusním odvětví má ale i jiný rozměr než pouze e-commerce. Například v loňském roce totiž asi 21 procent nákupů v kamenných obchodech proběhlo na základě předchozího průzkumu na síti. A je to právě i tento faktor, který ukazuje nutnost silné přítomnosti luxusních značek online.

E-commerce prodeje luxusního zboží z hlediska změny procentního podílu v letech 2010 až 2014 (procentní body) z geografického pohledu

Luxury ecommerce geographically.png

Vtažení do světa Keringu a spolupráce Burberry se Snapchat
Pařížská luxusní skupina Kering, která zastřešuje mimo jiné značky jako Gucci nebo Balenciaga, si taktéž uvědomuje význam digitálních technologií a podporuje tuto oblast značnými investicemi. Cílem Keringu je přeměnit webové stránky značek tak aby byli potenciální zákazníci vtaženi do jejich světa. Kering v roce 2012 vyvinul online podnikatelskou platformu, jejímž cílem bylo poskytnout všem značkám portfolia z divize krejčovství a koženého zboží potřebné technické know-how k rozvoji online strategií a byznysu.

Na rozvoj digitálu se soustředí i Burberry. Největší britský výrobce luxusního zboží představí v neděli novou kolekci pro jaro-léto přes aplikaci Snapchat. Fotky z londýnské přehlídky 24 hodin po jejím ukončení zmizí. Burberry se tak dostane k více než 100 milionům aktivních uživatelů této aplikace, kteří sledují více než 4 miliardy videí denně. Snapchat zároveň svým uživatelům přinese i živou reportáž z módní události.

S přeměnou luxusního sektoru přichází nutnost dalších strategických rozhodnutí jako je například rozdělení rozpočtů na reklamu tak, aby společnosti efektivně využily sociální sítě. Z pohledu propagace celebritami se Instagram hvězdných osobností stal tím, čím byly dříve prestižní módní magazíny. Digitální prostředí zároveň dostává pod tlak nákupy v kamenných obchodech a jimi poskytované služby. Butiky tak musí zákazníkům nabídnout chvilky plné krásných a výjimečných zážitků.

Zdroj: FT, BBG


Čtěte více:

Luxusní skupiny vyčkávají na dopady čínského akciového kolapsu
1.9.2015 14:49
Pro západní výrobce luxusních alkoholických nápojů, oblečení, kabelek ...
Luxusní značky alespoň částečně profitují z nižších cen zlata
9.9.2015 12:11
V luxusním sektoru v poslední době střídá jedna výzva druhou, klesajíc...
Luxus: Tržby Richemontu překonaly díky poptávce v Evropě a Japonsku očekávání, akcie +6 %
16.9.2015 12:38
Luxusní holding Richemont, který je zároveň největším výrobcem šperků ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
12.11.2018
22:01Apple srazil Wall Street do kolen
18:24Jeden krátký okamžik během voleb vypráví celkem zajímavý investiční příběh
17:57Kofola před výsledky vychladla, nový týden příliš pozitivně nezačíná  
17:52Amerika umocňuje dnešní negativní vývoj na trzích. Důvodů k nervozitě se najde víc...  
17:34Kofole vzrostl ve třetím čtvrtletí zisk o 5,4 %
16:41MONETA Money Bank, a.s. - Zveřejňuje pozvánku na valnou hromadu
16:21Barnier řekl EU27, že u brexitu se mnohé dohodlo, hotovo ale není
16:18Jak se v historii dařilo trhům po volbách do Kongresu a kde hledat kořeny svátku konzumu
15:02Odkupová párty na akciích ještě nekončí
13:20Brusel zbytečně nahrává populistům, ať si je každý zodpovědný sám za sebe
13:11K některým případům možné konkurence škody a bezdůvodného obohacení
11:55Dolaru se stále daří, vstup trhů do nového týdne není nejlepší  
11:45Týdenní výhled: Itálie má dodat nový návrh rozpočtu. Co prozradí data z USA, Číny a Německa?  
11:05Kofola před výsledky výrazně zpevňuje, Praze ani Evropě se ale nedaří  
10:59V jaké rovnováze skončí ceny akcií a ekonomika?
10:39SoftBank získala povolení pro jedno z největších IPO, hodnota může být až 25 miliard USD
10:09Saúdská Arábie chce snížit vývoz ropy o 500.000 barelů. Rozbití OPECu prý nechystá
9:27SAP kupuje za osm miliard dolarů americkou firmu Qualtrics
9:24Rozbřesk: Německo čeká pokles HDP. Co na to Česko?
8:57Evropské burzy by mohly otevřít jasně v plusu. V Praze má večer reportovat Kofola  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
7:30Infineon Technologies AG (09/18 Q4)