Prodej nových osobních aut vzrostl v Česku od ledna do září meziročně o téměř 21 procent na 171.010 vozů. První Škoda Auto zvýšila prodeje o 28 procent na 54.924 aut a její podíl tak přesáhl 32 procent. Oznámil to dnes Svaz dovozců automobilů na tiskové konferenci. Dovoz ojetin se ve stejném období zvýšil o 23 procent.
Za celý letošní rok odhaduje analytická firma PwC podle Vojtěcha Opleštila z automobilové expertní skupiny růst prodejů nových osobních aut o 20 procent na 230.000 vozů. "Domnívám se, že se současná emisní kauza se na prodejích za letošní rok neprojeví, protože se netýká stávající normy Euro 6, kterou nové vozy plní.
Prodej nových aut v září vzrostl o 14 procent na 18.056 aut a byl slabší, než v předchozích měsících. Do srpna celkové prodeje meziročně rostly o procentní bod rychleji. Za zpomalením stojí pokles prodejů u značek z první desítky, jako jsou Hyundai, Kia, Opel nebo . Naopak značky koncernu , kterých se týká aféra s obcházením emisí u dieselových vozů, rostly až na Seat rychleji než trh.
Za vedoucí Škodou Auto skončil na druhém místě s růstem o 36 procent na 18.120 prodaných aut. Třetí Hyundai zvýšil odbyt o pět procent na 14.436 vozů. Na dalších místech byly a Dacia.
Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia se 17.761 vozy, následují Škoda Fabia se 14.880 auty a Rapid s prodejem 9106 vozů. Na dalších místech skončily Golf a Hyundai i30.
Celkem 55 procent prodaných aut mělo benzinový motor a 42 procent diesel, na zemní plyn bylo zhruba 1,2 procenta prodaných aut. Téměř 27 procent tvořily kombi, pětinový podíl měly hatchbacky a liftbacky. Vede nižší střední třída, s téměř 23 procenty se ale dotahují malé vozy, které již mají přes 20 procent.
Prodej lehkých užitkových aut stoupl o 28 procent na 11.762. Nejprodávanější byl Fiat s podílem 17 procent. Na druhém místě skončil a třetí byl .
Registrace nákladních aut se zvýšily o 15 procent na 7518 vozů. První je Mercedes Benz s 1456 prodanými vozidly, následují , DAF, Volvo a . Tahače tvořily 59 procent trhu.
Prodej nových autobusů se zvýšil o 30 procent na 777 vozů. První je domácí značka SOR s 231 autobusy, následují Iveco Bus s 209 vozidly a Mercedes Benz s 89 vozy. Celkem 45 procent tvořily městské autobusy.
Po slabším začátku roku se k růstu vrátila kategorie motocyklů, která do září vykázala zvýšení prodeje o téměř pět procent na 15.149 strojů. První je před Maxonem a Yamahou.
Zdroj: ČTK