Vyšetřovatelé dnes v Tokiu zadrželi šéfa francouzsko-japonské automobilové aliance Renault-Nissan-Mitsubishi Carlose Ghosna. Dřívější zprávy médií potvrdila automobilka Nissan. Ghosn čelí obvinění kvůli údajnému porušení japonských finančních předpisů. Nissan tvrdí, že ve finančních výkazech neuvedl pravdivé údaje o svých příjmech.
Ghosn je předsedou správních rad japonských automobilek Nissan Motor a Mitsubishi Motors a předsedou správní rady i generálním ředitelem jejich francouzského partnera . Renault-Nissan-Mitsubishi je největší automobilová aliance na světě.
Nissan uvedl, že Ghosn ve firemní zprávě předkládané burzovním regulátorům "po mnoho let" vykazoval nižší příjmy, než jaká byla skutečnost. Automobilka bude žádat sesazení Ghosna i ředitele Nissan Motor Grega Kellyho, který se prý na snižovaní Ghosnova vykazovaného příjmu podílel. Správní rada by o jejich odvolání měla rozhodovat ve čtvrtek.
V případě čtyřiašedesátiletého Ghosna byly podle Nissanu odhaleny i další "závažné" přečiny, včetně užívání firemních prostředků k osobním účelům. "Nissan se hluboce omlouvá, že způsobil svým akcionářům takové starosti," uvedla firma. Dodala, že plně spolupracuje s vyšetřovateli.
Cena akcií Renaultu (viz graf) se po prvotní zprávě listu Asahi o hrozícím zatčení propadla na burze v Paříži o více než 14 % na nejnižší úroveň minimálně od prosince 2014. Postupně ale akcie ztráty zmírnily, před 14:30 činil propad zhruba 9,1 %. Akcie Nissan klesaly ve Frankfurtu ve stejný čas o 9,7 %, i tento titul zmírnil svoje ztráty z dopoledních více než 12 %. Na tokijské burze již dnešní obchodování skončilo.

Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 %, zatímco Nissan má v Renaultu téměř 15procentní podíl. Nissan je navíc největším akcionářem automobilky Mitsubishi.
Nissan uvedl, že Ghosnovo a Kellyho počínání interně vyšetřoval několik měsíců na základě informace od whistleblowera. Ghosnova mzda byla podle agentury Bloomberg vnímána jako kontroverzní ve Francii i v Japonsku. V Nissanu dostal za rok 2016 zaplaceno zhruba 1,1 miliardy JPY. Z Renaultu si za poslední období domů odnesl zhruba 8,5 milionu USD a z Mitsubishi další zhruba 2 miliony USD. V posledním roce tedy jeho mzda v trojici automobilek dosáhla zhruba 17 milionů USD.

Carlos Ghosn
Ghosn patří mezi největší postavy světového automobilového průmyslu posledních dvou desetiletí. "Reakce akcií ukazuje, jak klíčovou osobou je," upozornil podle agentury Reuters analytik Raghav Gupta-Chaudhary ze společnosti Citibank.
Ghosn se narodil v Brazílii, má však libanonské předky a francouzské občanství. Kariéru zahájil ve francouzském výrobci pneumatik Michelin, odkud přešel do Renaultu. V Nissanu začal působit v roce 1999, když Renault v japonské automobilce koupil kontrolní podíl. Ghosn se následně stal generálním ředitelem i předsedou správní rady Nissanu, ředitelský post však loni opustil.
"Carlos Ghosn je v automobilovém odvětví impozantní postavou. Je oceňován, že dosáhl obratu v hospodaření Renaultu i Nissanu," uvedl dopisovatel BBC Theo Leggett. "Otázkou je, co bude teď. Ghosn se již začal zbavovat některých svých funkcí. Loni odstoupil z postu generálního ředitele Nissanu a nedávno se vzdal i některých pravomocí v Renaultu. Očekávalo se ale, že ještě několik let zůstane generálním ředitelem Renaultu a bude dál zodpovědný za alianci," dodal.
Současná aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vznikla v roce 2016, kdy japonsko-francouzská skupina Nissan-Renault koupila Mitsubishi. Zapojením Mitsubishi do aliance vznikla skupina s ročním odbytem kolem 10 milionů vozů ročně, která konkuruje největším světovým automobilkám Toyota a Volkswagen. Loni se dokonce podle některých zdrojů "Ghosnova" aliance stala jedničkou mezi výrobci automobilů. Alianci tvoří deset značek, například Dacia, Datsun, Infiniti, Nissan či Renault. Nissan, kterého Ghosn před dvěma desítkami let skoro zachránil před kolapsem, se díky němu pustil rychleji než jiní do výroby elektrických aut pro masový trh, čehož příkladem je Nissan Leaf.
Generální ředitel Nissanu Hiroto Saikawa na dnešní tiskové konferenci prohlásil, že partnerství uvnitř aliance nebude nejnovějším děním dotčeno. Správní rady členských firem by podle něj měly nyní spolupracovat těsněji.
Zdroje: Nissan, ČTK, BBG, Patria.cz