Americká technologická společnost zahájila testovací provoz nové aplikace, díky níž mohou uživatelé s pomocí speciálních brýlí pořádat schůzky ve virtuálním prostoru. Produkt nazvaný Horizon Workrooms představil v rozhovoru s televizí šéf Marc Zuckerberg, pro nějž se jedná o první krok k uskutečnění konceptu "virtuálního vesmíru" nazývaného metaverse. V něm by mohli lidé v budoucnu například společně navštěvovat kulturní akce nebo nakupovat, podobně jako v běžném světě.
Firma , která provozuje největší sociální síť na světě, v poslední době hodně investovala do vývoje virtuální a rozšířené reality, a to rovněž na poli hardwaru. Prodává brýle na virtuální realitu Oculus, pracuje na vlastních brýlích pro rozšířenou realitu a náramcích, pomocí nichž by uživatelé mohli snáze předávat počítačům pokyny. Společnost rovněž koupila řadu firem specializujících se na vývoj počítačových her pro virtuální realitu.
Zuckerberg se netají tím, že oblast virtuální a rozšířené reality považuje za následující krok, jímž budou lidé v budoucnu fungovat na internetu. Vývojem vlastního hardwaru by tak nemusel být závislý na dodávkách technologií od třetích stran.
Představená aplikace je podle činitelů první ukázkou toho, jak by virtuální internetový svět mohl vypadat. Uživatelé v aplikaci Horizon Workrooms vystupují v podobě takzvaných avatarů, tedy digitálních podobizen, a setkávají se ve virtuálních zasedacích místnostech. Mohou přitom společně psát na jednu tabuli a nahlížet do stejných dokumentů prostřednictvím svých počítačů.
Aplikace je k dispozici uživatelům, kteří si zakoupí brýle na virtuální realitu Quest 2, které se v USA prodávají asi za 300 dolarů (6500 korun), v ČR jsou k mání za cenu kolem 11.000 až 12.000 korun. Do jednoho virtuálního mítinku se může se svými avatary připojit až 16 uživatelů, účastnit se ho může celkem až 50 lidí, přičemž zbylí jsou v něm pouze formou klasické videokonference.
Facebook v červenci oznámil, že vytváří zvláštní tým, který bude navrhovat další aplikace pro virtuální a rozšířenou realitu.
Americký úřad podal novou antimonopolní žalobu na Facebook
Novou antimonopolní žalobu na americkou internetovou společnost podala včera americká Federální obchodní komise (FTC). Komise tvrdí, že zneužívá své dominantní pozice na trhu k potlačování konkurence. Původní verzi žaloby FTC soud v červnu odmítl. novou žalobu označil za bezpředmětnou.
Nová verze žaloby nadále zahrnuje obvinění, že využil převzetí aplikací Instagram a WhatsApp k posílení svého monopolního postavení. FTC také stále usiluje o soudní opatření, které by mohlo zahrnovat požadavek, aby aplikace Instagram a WhatsApp prodal.
Nová žaloba, která má 80 stránek, podle FTC obsahuje rovněž dodatečná data a důkazy podporující vznesená obvinění. Původní žaloba měla pouze 53 stránek. "Ačkoli vyvolává velkou nespokojenost mezi zákazníky, dosahuje po dlouhou dobu enormních zisků, což naznačuje, že má monopolní sílu a že jeho konkurenti v oblasti sociálních sítí nedokážou překonat vstupní bariéry a ohrozit jeho dominanci," cituje agentura Reuters z nové verze žaloby.
Společnost nicméně tvrdí, že její úspěch je důsledkem popularity jejích produktů a služeb. V prohlášení firma uvedla, že nová žaloba stejně jako původní verze neprokazuje její monopolní postavení. "Budeme náš podnik dál energicky bránit," dodala. Upozornila rovněž, že převzetí aplikací Instagram a WhatsApp byla již před lety přezkoumána a schválena.
Facebook je největší internetovou sociální sítí na světě. Aplikaci pro sdílení fotografií Instagram podnik koupil v roce 2012 a komunikační aplikaci WhatsApp v roce 2014.