Nálada v německém automobilovém průmyslu se mírně zhoršila. Zatímco výrobci jsou i nadále spokojení, dodavatelé hodnotí situaci jako pořád špatnou. Vyplývá to z průzkumu, který dnes zveřejnil hospodářský institut Ifo. Automobilový průmysl přispívá k hrubému domácímu produktu (HDP) Německa přibližně deseti procenty a je na něm závislá i řada českých firem.
Index hodnotící obchodní klima v automobilovém odvětví se v říjnu snížil na 8,5 ze zářijových 9,8 bodu. Ještě v červenci byl na 28,7 bodu.
"Výrobci a dodavatelé přitom situaci hodnotí velmi odlišně," řekl vedoucí centra Ifo pro průmyslovou ekonomiku a nové technologie Oliver Falck. "Trhům v zahraničí se stále daří skvěle,“ pokračoval. "Všichni výrobci si ale pořád stěžují na problémy v dodávkách."
Zato situace dodavatelů zůstává pochmurná. Dodavatelské společnosti hovoří o nedostatku zakázek a klesající poptávce. Impulsy si neslibují ani od exportu. "Čísla odrážejí obavy mnoha dodavatelů, že nebudou schopni držet krok se strukturálními změnami v automobilovém průmyslu,“ vysvětluje Falck.
Podle německého experta na toto odvětví Ferdinanda Dudenhöffera z Centra automobilového výzkumu (CAR) by letošek mohl být pro německý automobilový průmysl nejhorší od znovusjednocení v roce 1990. Na vině je především globální nedostatek čipů.
Loni se v Německu zaregistrovalo 2,9 milionu nových osobních vozidel, což byl meziroční pokles o 19,1 procenta. Podle studie CAR se počet registrací letos nepodaří překonat.