Optimismus amerických domácností se zdá být v poslední době nevyčerpatelný. Index spotřebitelské důvěry Michiganské univerzity v květnu zaznamenal nárůst na 96 bodů, tedy nejvyšší hladinu od prosince 2000 (98,4 bodů). Oproti dubnu se index zvýšil o 3 body, trh očekával, že se důvěra v květnu ve srovnání s předchozím měsícem nezmění.
Index, který byl poprvé publikován v roce 1966, má základní úroveň na 100 bodech. Vzestupy a poklesy indikují vnímání amerických domácností své finanční situace a ekonomiky. Index důvěry je dobrým ukazatelem budoucího vývoje soukromých výdajů, které tvoří dvě třetiny amerického HDP. Spotřebitelé utratili v prvním čtvrtletí anualizovaně o 3,5% více, zatímco v průběhu prvního až třetího čtvrtletí 2001 činila míra výdajů 6,1%. Maloobchodní tržby, které jsou jen částí celkových výdajů domácností, rostly v dubnu o 1,2%.
Index hodnotící současnou situaci amerických domácností, konkrétně jejich vnímání vlastní finanční situace a ochotu utrácet za oděvy, vybavení domácnosti a další statky, vzrostl na 103,2 bodů z dubnových 99,2 b., což je nejvyšší úroveň od března 2001 (103,4).
Radim Krejčí