Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
HDP ve 4. čtvrtletí: Recese potvrzena

HDP ve 4. čtvrtletí: Recese potvrzena

13.02.2009 9:58
Autor: David Marek

Předběžný odhad HDP potvrdil, že se česká ekonomika propadla do recese již v posledním čtvrtletí loňského roku. Přes absenci detailních informací není těžké najít příčiny: výrazný propad vývozu a zpřísnění úvěrových podmínek. Z kopce to jde ovšem také s domácí poptávkou, jak ukazují rychle klesající maloobchodní tržby. Je jen otázkou času, než se situace na domácím trhu ještě zhorší. Spotřebitelskou poptávku zasáhne nárůst nezaměstnanosti, investiční aktivitu zbrzdí pokles tržeb a zhoršení finančních výsledků firem.
 
Za celý loňský rok se HDP zvýšil o 3,5 procenta po růstu o 6,0 procent v roce 2007. Naše prognóza ukazuje na pokles HDP o 2,0 procenta v letošním roce a očekávání mírného oživení v roce 2010 (+0,5%).

Recese začala, o tom již není pochyb. Hospodářská politika existuje zejména kvůli stabilizaci ekonomiky v rámci hospodářského cyklu. Měnová politika se snaží, seč může. Úrokové sazby se od poloviny roku snížily o 200 bazických bodů, fungování měnové politiky ovšem omezuje skutečnost, že úrokové sazby bank reagují jen omezeně. To podtrhuje význam fiskální politiky. Zde sice působí automatické stabilizátory (daně, dávky v nezaměstnanosti), na místě jsou ovšem i úvahy o dodatečném stimulu. Limitem v této oblasti je výše deficitu vládního sektoru. I bez dalších opatření se schodek letos zvýší nad 3 procenta HDP a příští rok se dále prohloubí.


Váš názor
  •  
    13.02.2009 14:28

    Řekl bych, že je to většinou o očekávání. Někteří velcí kluci se dostanou do průšvihu a uvědomí si, že nadělali hlouposti. Ostatní začnou očekávat další a větší průšvihy. Začne se to propírat v médiích a zdivočí další velcí kluci a zdivočí i dav. No a je zaděláno na ten největší průšvih, protože začnou být všichni móóóc opatrní a všichni přestanou věřit všem. Boužel to pár největším klukům vyhovuje, protože lacino přijdou k majetku. Všichni vědí, že je potřeba se uklidnit a začít poctivě makat, bez lhaní a bublin. A kdopak to všechno dokáže uklidnit? A jakpak dlouho to bude trvat?
    pískle
    • Recese
      13.02.2009 15:11

      Vážení čtenáři, souhlasím s tím, že hádat se o slovíčka při technické definici recese je malicherné. Nicméně vězte, že se skutečně používají mezikvartální změny, které lépe postihují krátkodobý vývoj v ekonomice. Ostatně například v USA se jen s obtížemi dopátráte meziroční změny HDP, obvykle používaným číslem je mezikvartální změna přepočtená na celý rok. Sofistikovanější přístup používá americké NBER, který určuje recesi podle širšího spektra ukazatelů. Ten vyhlásil začátkem recese v USA poslední kvartál roku 2007. Technická definice s použitím mezikvartálních změn by určila začátek recese na 3. kvartál 2008. A při použití meziročních změn bychom ještě dnes nemohli říkat, že jsou USA v recesi, protože první záporná hodnota meziroční změny přišla teprve ve 4. čtvrtletí 2008. Vyberte si definici, jakou chcete, ale ve vší slušnosti na tomto webu i jinde. Díky.
      David Marek
      • Re: Recese
        13.02.2009 16:36

        Děkuji za upřesnění, už to déle sleduji a ta skládačka nezapadala. Novinář to totiž podá jinak než ekonom. I ten politik většinou neví o čem mluví, protože interpretaci statistik užívá jak se mu to hodí.
        Démon
  •  
    13.02.2009 12:18

    POZOR, je rozdil v interpretaci mezikvartální pokles a meziroční růst. Řekněme, že naše ekonomika vyprodukovala oproti 3Q2008 méně o 0,5%, ale ve srovnání s 4Q2007 vyprodukovala o 1% vice. To je celé kouzlo slovíček !!!
    Démon
    •  
      13.02.2009 13:57

      Oprava - namísto 0,5 má být 0,6. Ještě jsem se dozvěděl, že existuje definice RECESE v ekonomickém pojetí. Nevím definici, ale pokud je to pokled 2 mezikvartálních srovnání do sobě, tak by měl pan MAREK pravdu. Ale nejsem si jist, myslim si ze jde o meziroční srování stejných kvartálů.
      Démon
  • Odložená spotřeba
    13.02.2009 11:48

    Šetří lidé peníze na horší časy a odkládají svojí spotřebu? To by byla zajímavá informace. Peníze zůstanou v bankách. Banky tolik nepůjčují jako dříve nebo ani nemají na co půjčit. Jak velký podíl na poklesu tato skutečnost má?
    magnus
  • je to
    13.02.2009 11:35

    něšťastně napsaný, autor měl asi na mysli, že ke konci roku (poslední měsíc) jsme již dosahovali ekonomický pokles nebo jak chcete záporný růst. Stejně ten růst o 1% je dost divný, průmysl výrazně propadnul a ten tvoří cca 30% HDP, stavebnictví na tom nebylo o moc lépe, že by služby a zemědělství? Nebo páni inženýři někde udělali chybu :-).
    tk69
    • Re: je to
      13.02.2009 14:47

      k vyraznemu poklesu priemyslu a ostatnych odvetvi doslo az na sklonku roku 2008 (december), mozno v oktobri a novembri bol narast hospodarstva dostatocny na vykrytie decembroveho poklesu...
      histo(e)rik
  •  
    13.02.2009 10:59

    Jedna věc je jak recese definována odborně, jinak jak nám recesi vybarvují média a úplně jinak jak tento pojem vnímají obyčejní lidé !!! Míjení interpretace těchto pojmů pak způsobuje zbytečné obavy. Spotřebitelé se stahují z trhu a krizi spouštějí ... Čím více odborných blábolů, které stejně nedokáží odhadnout vůbec nic a pokud tak jen náhodou, tím větší panika ... a přitom oni pitvají jen historická data
    Michal
    •  
      13.02.2009 11:19

      Vycházíš z toho, že pokud se mluví o špatných věcech, tak se ty špatné věci stanou ... realita je taková, že když se o budoucích hrozbách nemluví nebo se dokonce zamlčují, tak jsou spíše ještě horší.
      Azazel
  •  
    13.02.2009 10:52

    asi by mela patria zaplatit rekvalifikacni kurzy ze zakladu ekonomie/makroekonomie svym zamestnancum:))))....existuje nejaka jina konkurenci platforma proti patrii uz me to fakt pripadne vtipne jak kardinalni nedostaky maji patria "analytici"
    mungo
  •  
    13.02.2009 10:24

    Recese (z latinského slova recessio = ústup) je v makroekonomii definována jako pokles reálného hrubého domácího produktu (HDP) po dvě nebo více následující čtvrtletí v roce a né pokles růstu HDP, to by byly některé země v recesi téměř stále. Z předběžných dat vyplývá, že v recesi budeme nejdříve po druhém čtvrtletí roku 2009.
    PetrHolub
    • Definice & selský rozum
      13.02.2009 11:33

      Když na konci roku dostanete k zůstatku na účtu od banky úrok, který je nižší než inflace v daném roce, budete se mít lépe? HDP +3,5% při inflaci +6% je růst?
      Mudrc
      • Re: Definice & selský rozum
        13.02.2009 12:32

        to je právě rozdíl mezi nominálním a reálným HDP
        PetrHolub
      • Re: Definice & selský rozum
        13.02.2009 12:29

        Přírůstek HDP se obvykle uvádí po odečtení inflace.
        Azazel
    • Přesně tak
      13.02.2009 10:48

      Zcela souhlasím s panem Holubem, recese má jiný význam, než si myslí autor článku (ale je třeba říct, že nesprávně používá slovo recese většina novinářů i politiků) navíc na seznamu píšou, že HDP bylo ve 4Q +1% ! Tak nevím kdo má špatné info, jestli senznam nebo patria
      ppp
    • Pane Marek.... co ten Tiotulek???
      13.02.2009 10:42

      Panr Marek, viz příspěvek výše... pokles z +6 na +3,5 opravdu není recese!! Tihle titulky jsou v dnešní době opravdu jak šíření poplašné zprávy!! Je velký rozdíl říci že ČR zpomalila z +6 na +3,5 nebo vykřikovat, že jsme v recesi.... Tom
      TOM
      • Re: Pane Marek.... co ten Tiotulek???
        13.02.2009 11:23

        V posledním čtvrtletí to byl pokles z 6 na 1, nicméně, pořád to jsou kladná čísla... do záporu se propadneme nejspíš až v tomto čtvrtletí...
        Azazel
      • Re: Pane Marek.... co ten Tiotulek???
        13.02.2009 10:50

        Přesně. Dnešní hloubku "krize" má ze 3/4 na svědomí nezodpovědné strašení lidí prostřednictvím "odborníků" v médiích. Kvalifikace "poplašná zpráva" je zcela na místě.
        ppp
        • recese
          13.02.2009 10:58

          Pánové, jak sleduji různé diskuse, přijde mi, že se hádáme zbytečně o slovíčkaření... jestli je recese pokles v jednom nebo ve dvou čtvrtletí po sobě jdoucích je přece v době tak velké krize, která v Americe byla naposledy někdy ve 30. letech minulého století, zcela irelevantní. Víme všichni, že nejen český HDP bude klesat minimálně celé první pololetí 2009. Zadruhé, poněkud mě mrzí, jak účelově hodnotíte analytiky. Nejdřív jim nadáváte, že neodhalili blížící se krizi a nevarovali včas, na druhou stranu, když o ní naplno napíší, tak jsou kritizováni za "poplašné zprávy". Udělejme si v těch názorech prosím jasno. Díky. RR
          zvonař
    •  
      13.02.2009 10:38

      Musím než souhlasit s panem Holubem. Myslel jsem, že na Patrii jsou jiné kalibry. Pokud odšlo k mezikvartálnímu poklesu ale k ročnímu růstu 1% ještě neznamena, že jsme v recesi. Jenom se dodívejte jak vysoká byla základna 4Q/2008 !!! To by znamenalo, že Slovensko je také v recesi ???
      Démon
      • Teď je recese a po ní přijde
        13.02.2009 12:54

        deprese.
        Harp.
Aktuální komentáře
18.07.2025
12:30Stát zaplatí firmě KHNP za dva bloky Dukovan 407 miliard a 15 miliard za palivo
11:03Saab těží ze zbrojního boomu. Ve 2Q překonal odhady a navýšil celoroční výhled
10:41Akcie Netflix i přes silné výsledky doplácejí na prémiovou valuaci  
10:25Akcie pokračují v růstu před spotřebitelskou důvěrou a holubičím komentářem z Fedu  
10:10M2C oznámila kontakt, který má zvýšit příjmy z trhů západní Evropy o dvě třetiny
9:14Netflix šlape na plyn: Rekordní zisky, vylepšený výhled i nové hity
8:54Rozbřesk: Zdražování potravin zůstává v Česku nadprůměrné
8:49ČEZ plánuje SMR v Temelíně, Meta pokračuje v náboru AI expertů z Applu a futures jsou v zeleném  
6:43Velká dohoda s Čínou? Trumpův obrat u Nvidie k ní možná otevírá dveře
17.07.2025
22:02Dynamické pokračování trendu na indexech v USA  
17:23Traders Talk: Trhy se třesou s Powellovou židlí, volatilita nahrává bankám a ASML jako skrytá šance
17:14Vítězí obrana, prohrávají zemědělci a příroda, hodnotí rozpočet EU server Politico
16:27Uber a Lucid spojují síly, chtějí zaplavit svět autonomními taxíky. Akcie automobilky prudce rostou
16:11Když si soused dá k obědu kuře a vy nic…
15:36Pepsi (+6 %) potěšila a akcie postupně dohání letošní ztráty  
14:56ČEZ a Rolls-Royce SMR začnou připravovat první modulární reaktor v Česku
14:16Firmě PepsiCo ve čtvrtletí klesl zisk o 59 procent, tržby se ale mírně zvýšily
13:17Blíží se další raketový růst? Co od výsledků Netflixu očekávat
11:55Eurostat: Inflace v EU v červnu zrychlila na 2,3 procenta, v ČR na 2,8 procenta
11:52Kryptotýden pokračuje: Trump chce z USA kryptoměnovou velmoc. Digitální dolar ale odmítá

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3M Co (06/25 Q2, Bef-mkt)
Charles Schwab Corp/The (06/25 Q2, Bef-mkt)
Truist Financial Corp (06/25 Q2, Bef-mkt)
7:00Electrolux AB (06/25 Q2)
7:00Husqvarna AB (06/25 Q2)
7:30Danske Bank A/S (06/25 Q2)
7:30Saab AB (06/25 Q2)
7:30Skanska AB (06/25 Q2)
7:45Boliden AB (06/25 Q2)
8:00Yara International ASA (06/25 Q2)
13:00American Express Co (06/25 Q2)
13:00Atlas Copco AB (06/25 Q2)
13:00Schlumberger NV (06/25 Q2)
14:30USA - Počet nově zahájených staveb
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university