O privatizaci 91,51 % akcií Českých aerolinií se ucházejí čtyři zájemci. Oznámilo to dnes ministerstvo financí s tím, že přihlášky do tendru do dnešní uzávěrky podalo konsorcium Unimex a Travel Service a dále firmy Odien AV III, (7,25 EUR, 2,65%) a Darofan ze skupiny (73 EUR, 4,29%).
První kolo je kvalifikační. O výběru účastníků, kteří budou moci provést hloubkovou kontrolu společnosti a předložit závaznou nabídku, rozhodne na svém jednání vláda, která zváží, zda zájemce nepředstavuje bezpečnostní riziko a současně zda není přímo nebo nepřímo ovládán státními strukturami států, jejichž zahraniční a vnitřní politika představuje riziko pro bezpečnost ČR a je v rozporu s bezpečnostními zájmy České republiky. ČSA mohou podle vládních kriterií koupit pouze firmy, které mají alespoň 51 procent kapitálu ze zemí Evropské unie. Zájemci by také měli představit své plány o tom, jak dlouho chtějí udržet ČSA na pozici národního přepravce či uchovat leteckou přepravu osob jako hlavní činnost aerolinií.
Ve druhém kole bude jediným výběrovým kriteriem nabídnutá cena. Nový majitel by měl být znám do konce září.
"Já informaci o tom, kdo se přihlásil do tendru na ČSA nemám. V této chvíli mě ani nezajímá, protože to není ukončeno. Začne mě to zajímat v momentě, kdy budu hodnotit jako člen vlády jejich technickou, finanční, bezpečnostní a jinou způsobilost pro to, aby mohly vůbec postoupit do druhého kola," uvedl dnes podle ČTK premiér Mirek Topolánek.
Mezi uchazeči o ČSA byl asi nejvíce zmiňován ruský , někteří odborníci ale poukazovali na to, že by ruský národní dopravce mohl mít problémy s bezpečnostními kritérii výběru. "U všech zájemců o takový podnik dostáváme a dostaneme standardní informaci v režimu, který je k tomu příslušný," uvedl dnes premiér.
, ve kterém má podíl 51 procent ruská vláda, se tendru účastní prostřednictvím tuzemské stoprocentní dceřiné firmy Darofan a hledá společníka z ČR nebo zemí EU, aby splnil další kvalifikační kritérium.
Společnost je po Aeroflotu dalším partnerem ČSA z aliance SkyTeam. Spojení s ČSA by podle jejího vyjádření umožnilo posílit pozici ve střední a východní Evropě.
V konsorciu Unimex-TVS má 51 procent Unimex Group ovládaný podnikatelem Jiřím Šimáněm. Firma má zároveň podíl tuzemském charterovém leteckém dopravci Travel Service, kde spolu se zakladatelem Romanem Vikem ovládá třetinu akcií. Majoritu v Travel Service drží Icelandair Group. Travel Service je nejvýznamnějším charterovým dopravcem na českém trhu, kde působí 12 let. Kromě charterových letů provozuje od roku 2004 pravidelné nízkorozpočtové linky pod značkou Smart Wings.
Odien Group je mimo jiné od roku 2007 majitelem cestovní kanceláře Čedok. Společnosti majetkově propojené se skupinou Odien mají investice i v některých leteckých společnostech, jako například v Delta Air Lines či Northwest Airlines.
České aerolinie provozují 51 letounů, z toho 19 Airbusů na střední a dálkové lety, 20 Boeingů 737 na střední vzdálenosti a 12 turbovrtulových ATR. Loni měly zisk před zdaněním půl miliardy korun.
(Zdroj: MF, ČTK)