Zisky amerických společnosti rostou, akcie míří nezadržitelně vzhůru. Proč se tedy nezaměstnanost v USA drží u 10 %? Firmy sice najímají, jenže ne doma, kde jsou vyhlídky na expanzi pochmurné. S tím, jak se řada společností začíná soustředit na zahraniční trhy, se mění i geografie jejich poptávky po pracovní síle.
Například více než polovinu z 15 tisíců lidí, které letos nově zaměstnal obří výrobce stavební techniky , bylo najato mimo Spojené státy. Stejná tendence je patrná u doručovatelského gigantu . Oběma společnostem rostou tržby na zahraničních trzích víc jak dvakrát rychleji než doma.
Tento trend by mohl vysvětlovat, proč se navzdory dobré výkonnosti korporátního sektoru v listopadu nezaměstnanost v USA stále držela na velmi vysoké úrovni 9,8 %. Pouhá 4 % společností ze seznamu S&P 500 vykázala přitom letos ztráty a akciový trh se již téměř vyrovnal s kalamitou, kterou spustil pád Lehman Brothers.
Domněnku potvrzuje i výzkum washingtonského think-tanku Economic Policy Institute (EPI), podle něhož americké firmy letos v zahraničí vytvořily 1,4 mil. pracovních míst, zatímco v domácí ekonomice našlo jejich přičiněním nové zaměstnání méně než milion lidí. Pokud by firmy najímaly jen doma, klesla by nezaměstnanost na 8,9 % tvrdí Robert Scott z EPI. „Mezi tím, co prospívá americkým firmám a co americké ekonomice je obrovský rozdíl,“ dodává.
Migrace pracovních míst ze Spojených států je proces probíhající již více než dvacet let. Za poslední roky však došlo i ke strukturální změně – už se nejedná jen o výrobu hraček nebo šití bot. Tentokrát jde o polovodiče a software. Trend určují velké korporace schopné přizpůsobovat se globalizačním trendům.
Konglomerát , který v roce 1938 dobyl svět s nylonovými punčochami, je považován za jednoho z největších inovátorů 20. století. Dnes tvoří jeho prodeje v USA méně než třetinu odbytu. V prvních devíti měsících letošního roku vzrostly tržby společnosti v asijsko-tichomořském regionu o 50 %, třikrát rychleji než ve Spojených státech. Akcie letos přidaly 48 %.
Mezi lednem 2005 a říjnem 2009 se počet zaměstnanců v USA snížil o 9 %, v oblasti Asie-Pacifik naopak o 54 % vzrostl. Thommas Connelly, ředitel společnosti zodpovědný za inovace, to vysvětluje jednoduše: „Jsme globální hráč, který chce uspět v jakýchkoli podmínkách. Přitom potřebujeme být blízko našim zákazníkům, abychom mohli naše produkty přizpůsobit jejich potřebám.“
Raketový nástup střední třídy v rozvíjejících se ekonomikách bude tendenci dále posilovat. Odhaduje se, že již v roce 2015 se počet příslušníků střední třídy v Asii vyrovná kombinovanému číslu ze Spojených států a Evropy.
Děkan Harvard Business School Nitin Nohria se obává, že kvůli nesouladu mezi prosperitou amerických firem a stále bledšími životními vyhlídkami milionů Američanů ztratí vedoucí postavy amerického byznysu autoritu a všeobecný respekt společnosti. V článku pro Harvard Business Review proto představitele korporátního světa vyzval k vytvoření jakési vazby mezi růstem a tvorbou pracovních míst doma. S Nohriou nesouhlasí Jeffrey Sachs z Kolumbijské univerzity, podle něhož nadnárodním korporacím jiná volba než migrace nezbývá, obzvlášť nyní, když se kvalita pracovní síly v zahraničí zlepšuje a Američané se propadají v jednom vzdělanostním žebříčku za druhým.
(Zdroj: AP, CNBC)