Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
KPMG: Důvěra českého výrobního sektoru je nejvyšší od roku 2008

KPMG: Důvěra českého výrobního sektoru je nejvyšší od roku 2008

5.5.2011 16:42
Autor: ČTK

Důvěra českého výrobního sektoru se zvyšuje, je na nejvyšší úrovni od roku 2008, přesto ale v celosvětovém srovnání patří tuzemské výrobní podniky k nejméně optimistickým. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG, zahrnujícího asi 11.000 výrobních firem a společností, jež poskytují služby. Optimismus světových výrobců opětovně roste, budoucí vývoj však ovlivní události v Japonsku, na Blízkém východě a v severní Africe.

Čeští výrobci očekávají v příštích dvanácti měsících růst téměř ve všech oblastech. Domnívají se, že jim poroste jak objem nových zakázek, tak zisky, a pozitivní názor mají i v otázce zaměstnanosti. Přestože však většina českých ukazatelů dosahuje svých historických maxim, patří čeští výrobci v celosvětovém srovnání stále k nejméně optimistickým - za nimi zůstává jen Řecko, Španělsko a Japonsko, uvádí průzkum.

"Výhled celkové obchodní aktivity českých výrobců dosáhl hodnoty 42,8 bodu, což je vůbec nejvýše od roku 2008. Vynikající zprávou pro český průmysl jsou také ukazatele nových zakázek (50,9 bodu) či výnosů (19,5 bodu). V obou případech jsou hodnoty mnohem vyšší, než byl dosavadní dlouhodobý průměr. Nadšení však tlumí očekávání v oblasti cen. Zatímco většina respondentů čeká nárůst cen materiálu (61,6 bodu), předpoklady ohledně nárůstu prodejních cen jsou opatrnější. To znamená, že firmy budou nadále tlačeny ke snižování marží," komentuje výsledky průzkumu partner společnosti KPMG ČR Jan Linhart.

V předchozím průzkumu z druhé poloviny 2010 zaznamenala řada klíčových ukazatelů, jako jsou například aktivita, výnosy a nové zakázky, celosvětový propad. Mnohé z těchto ztrát byly ale nyní vykompenzovány. Například ve službách předpovídá pro příští rok zlepšení obchodní aktivity 55 procent respondentů, pokles jich očekává jen osm procent. Výsledná hodnota téměř 47 bodů proti posledně naměřeným 36 bodům tedy představuje významný nárůst. Obdobně silné a rostoucí hodnoty vykazuje také objem nových objednávek (42 bodů), tržeb (39 bodů), zisků (35 bodů), a dokonce i zaměstnanosti (19 bodů), jež za všemi ostatními indikátory po celou dobu ekonomické krize významně zaostávala.

Situace ve výrobním sektoru vypadá ještě slibněji, když čtyři z pěti předních ukazatelů shodně dosahují nejvyšších hodnot od října roku 2009. Ukazatele obchodní aktivity i nových zakázek přesáhly 50 bodů, podobně jsou na tom i tržby s 49 body. Rekordně optimistická je i 25bodová hodnota zaměstnanosti. Celkem 36 bodů u ziskovosti sice není historicky nejvyšší naměřenou hodnotou, ale stále jde o devítibodové zlepšení proti předchozímu průzkumu z roku 2010.

Podle Linharta je na výsledcích nejpovzbudivější fakt, že oživení je skutečně celosvětové. "Je však potřeba říci, že budoucí vývoj ovlivní dění v severní Africe a na Blízkém východě, které průzkum zatím plně nezohledňuje," poznamenal. Dodal, že průzkum se uskutečnil před nedávnou přírodní katastrofou v Japonsku.

Nadále pozitivní jsou ve svých předpokladech země skupiny BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína), nárůsty byly ale slabší než v Evropě. "Důvodem je především opatrnost čínských podnikatelů, kteří očekávají protiinflační opatření vlády. Země EU se tak v názoru na budoucí vývoj na dohled přiblížily právě zemím BRIC, což je pro starý kontinent výborná zpráva a výzva zároveň," dodal Linhart.

Inflace je podle Linharta problém, který se v průzkumu objevuje opakovaně. Ve výrobním sektoru se přesvědčení, že v nadcházejícím roce dojde k růstu cen vstupů, pohybuje na úrovni 47 bodů oproti konci loňského roku, kdy tato hodnota kvůli růstu cen komodit stoupla o 17 bodů. Názor, že tento nárůst se může promítnout do vyšších výstupních cen zesílil o 13 bodů, i přesto ale výsledná hodnota činí pouze 31 bodů. V sektoru služeb je trend totožný, i když čísla jsou o něco zdrženlivější.

Průzkum Business Outlook Survey, který pro celosvětovou síť členských společností KPMG zpracovává agentura Markit Economics, vychází z šetření mezi 11.000 výrobci a poskytovateli služeb. Ti jsou požádáni, aby sdělili své představy o budoucích obchodních podmínkách. Průzkumy se dělají třikrát za rok, data se shromažďují a vyhodnocují v únoru, červnu a říjnu. KPMG je celosvětová síť poradenských společností poskytujících služby v oblasti auditu, daní a poradenství.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y