Člen nejvyššího vedení internetové sociální sítě a jeden z prvních investorů do společnosti Peter Thiel prodal na konci minulého týdne zhruba 20 milionů akcií firmy s přibližným výnosem 400 milionů dolarů. Vyplývá to ze zprávy pro americkou Komisi pro cenné papíry (SEC), podle níž byl prodej součástí obchodního plánu, který Thiel zahájil v polovině května.
Thiel během čtvrtku a pátku minulého týdne prodal konkrétně 20,1 milionu kusů akcií FB při průměrné ceně v rozpětí 19,27 až 20,69 dolaru na akcii a získal tak 395,8 mil. USD. Jeho celkový výnos z prodeje podílu ve společnosti tak již dosáhl téměř jedné miliardy dolarů poté, co během květnového IPO rozprodal akcie za 640,1 mil. USD. V roce 2004 přitom Thiel investoval do společnosti 500 tisíc dolarů.
Thiel, který patří mezi zakladatele internetového platebního systému PayPal a působil jako CEO firmy, dokud ji v roce 2002 nekoupila EBay za 1,5 mld. USD, byl jedním z prvních investorů do . V podniku stále vlastní zhruba 5,6 milionu akcií. Z další zprávy pro regulační úřad vyplývá, že akcie FB ve čtvrtek prodávala také investiční společnost Accel Partners, taktéž jeden z prvotních investorů, která distribuovala zhruba 57,8 milionu kusů akcií svým obchodním partnerům a fondům.
Prodej akcií strategickými investory umožnil konec první lock-up period, během níž nesmí s akciemi nakoupenými v IPO obchodovat, a bylo tak na trh uvolněno 271,1 mil. akcií. Doposud se na trhu volně obchodovalo (tzv. free float) zhruba 420 milionů akcií, tedy 15 procent z celkového počtu. Do konce letošního roku přitom vyprší další čtyři omezení v podobě lock-up a na trhu tak bude dostupných dodatečně více než 1,4 miliardy akcií , což vzbuzuje obavy z dalších výprodejů.
, založený tehdejším studentem Harvardu Markem Zuckerbergem, se stal první americkou společností vstupující na volný trh s hodnotnou přesahující 100 miliard dolarů. Investoři však rychle ztratili důvěru ve schopnost firmy představit plán, který by zvrátil trend slábnoucího růstu tržeb. V pondělí se cena akcií propadla na nové rekordní minimum 18,75 dolaru. Od květnového debutu firmy na burze tak klesla o více než polovinu proti upisovací ceně 38 dolarů. Po krátkém vzestupu však jeho akcie prakticky neustále oslabují. V pondělním obchodování titul zvrátil ztrátovou řadu a dokázal posílit o 5 procent a uzavřít na 20,01 USD.
Po neúspěšném IPO někteří analytici na Wall Street nepokrytě pochytují, zda má osmadvacetiletý výkonný ředitel Mark Zuckerberg schopnosti dostát svým slibům. „Nemyslím, že by odváděl špatnou práci, co do nastavení směru společnosti a produktové strategie. Co se mu ale vůbec nedaří, je zvládat Wall Street,“ uvedl jeden z investorů, který si nepřál být jmenován. Jak spekuluje , ani starší členové manažerského týmu, které si CEO vybral, mezi nimi provozní ředitelka Sheryl Sandberg a finanční ředitel David Ebersman, nemají páky na odvrácení „hrozícího fiaska“, přičemž i taková bankovní jména jako nebo při přípravě IPO selhaly. Tím největším problémem přitom nejsou ani tak faktické výsledky společnosti, jako spíše neschopnost jejího vedení přesvědčit trh, že nejde jen o módní záležitost a představit plán, který zajistí ziskovost do budoucna.
Prakticky ojedinělou pozitivní zprávou týkající se je ta, že jeho akcie jsou podle stratégů Morningstar téměř dost levné na to, aby byly dobrou nákupní příležitostí. Přesto jsme však ještě nedosáhli dna, dodávají. A abychom nezapomněli – další z ředitelů společnosti Reed Hastings nedávno nakoupil akcie FB za milion dolarů. V porovnání s devítimiliardovou částkou, za níž prodali insideři své podíly v IPO a následnými 20 miliony kusy akcií, jichž se zbavil Thiel, jde však o nákup zanedbatelný.
Většina energie je aktuálně namířena do snahy přeorientovat provoz na mobilní telefony a udržet tak atraktivitu sociální sítě, resp. zajistit dostatečné příjmy z reklamy. Právě schopnost FB generovat tržby z mobilní platformy, kam se uchyluje čím dál více uživatelů, je podle analytiků slabým místem firmy. Již polovina uživatelů FB se na sociální síť připojuje přes svůj telefon nebo tablet.
vykázal za letošní druhé čtvrtletí čistou ztrátu 157 milionů dolarů, po odečtení jednorázových nákladů souvisejících s emisí akcií však dosáhl zisku 295 milionů dolarů. Stěžejní informací však bylo zpomalení meziročního růstu tržeb na 32 %, nejpomalejší tempo v historii společnosti.
(Zdroj: Bloomberg, NYTimes, CNBC, čtk)