A je to tady zase. Minulý týden bylo „tématem dne“ výjezdní zasedání americké centrální banky Fed v Jackson Hole. V konečném důsledku sice nepřineslo nic z toho, co bylo v mediálním prostoru celý týden přetřásáno, ale to na věci nic nemění – pozornost čtenáře či diváka byla napjata do poslední chvíle. Tento týden se s podobnou razancí medializovalo zasedání Evropské centrální banky, ale ta skutečná pecka přijde až příští středu.
Na tento den totiž americká firma Inc. – jako obvykle formou tajemné a mnohoznačné pozvánky – sezvala novináře a „spřízněné osoby“ na pravidelně se opakující show, spojenou s představením nových produktů. Stín ve tvaru čísla 5, táhnoucí se přes celou pozvánku dává tušit, že volání fanoušků po iPhone páté generace bude příští týden vyslyšeno. Není se čemu divit – velká většina investorů a spotřebitelů na tuto novinku čeká již více než rok. Steve Jobs byl ještě naživu a všichni už o uvedení iPhone 5 mluvili, jako o hotové věci. Nestalo se a o to výše je tak očekávání nyní nastaveno.
Mnohem zábavnější, než pasivně čekat na iPhone 5, je pozorovat chování konkurence. Velká většina z konkurentů totiž vědomě přistoupila na hru, kterou s nimi marketingoví borci z rozehráli. Ve snaze předstihnout totiž začali jeho konkurenti v horečném tempu představovat své novinky již počátkem září a doufají, že se jim tak podaří utrhnout nějaké „plusové“ body. Z pohledu nezúčastněného diváka jsem však názoru, že se jim tím naopak jenom podařilo spadnout do kolosální medvědí pasti. V úterý své novinky představila a trhy jejich příchod odměnily propadem ceny akcie o plných šestnáct procent. Motorola ukázala několik variant mobilního telefonu RAZR, a i když reakce trhů byla v porovnání s Nokií vlažnější, žádnou díru do světa se jim prozatím udělat nepodařilo. Samy o sobě jsou všechny představené mobily nepochybně více než funkční a mnohé z nich jsou ergonomicky a designově hodně povedené – přesto jejich představení působí jako předkapela z Horní Dolní, která rozehřívá publikum před nástupem U2.
se totiž znovu podařilo mistrně přechytračit konkurenci. Zatímco si všichni šlapou po hlavách ve snaze ukázat své předvánoční novinky jako první, využívá tohoto mumraje k budování a „šponování“ zájmu o „cosi“, co bude teprve představené. I kdyby nakonec iPhone 5 nebyl zase taková bomba, jen málokdo se vrátí k diskusi o Lumii, RAZR-u nebo čemkoliv jiném. Bude se mluvit o tom, že nový iPhone není zase taková bomba, vývojářům a designérům bude webová komunita vytrvale mýt záda a přesto nakonec ve vánočních prodejích nejspíše zase překoná všechny ostatní. Kromě hezkých a funkčních produktů totiž pánové a dámy z kalifornského Cupertina umí hodně dobře prodávat…
Připraveno pro tištěnou verzi Lidových novin, 7.9.2012
Petr Žabža (zabza@patria.cz)