Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Apple, forever…

Apple, forever…

7.9.2012 10:58
Autor: Petr Žabža, Patria Online

A je to tady zase. Minulý týden bylo „tématem dne“ výjezdní zasedání americké centrální banky Fed v Jackson Hole. V konečném důsledku sice nepřineslo nic z toho, co bylo v mediálním prostoru celý týden přetřásáno, ale to na věci nic nemění – pozornost čtenáře či diváka byla napjata do poslední chvíle. Tento týden se s podobnou razancí medializovalo zasedání Evropské centrální banky, ale ta skutečná pecka přijde až příští středu. 

Na tento den totiž americká firma Apple Inc. – jako obvykle formou tajemné a mnohoznačné pozvánky – sezvala novináře a „spřízněné osoby“ na pravidelně se opakující show, spojenou s představením nových produktů. Stín ve tvaru čísla 5, táhnoucí se přes celou pozvánku dává tušit, že volání fanoušků po iPhone páté generace bude příští týden vyslyšeno. Není se čemu divit – velká většina investorů a spotřebitelů na tuto novinku čeká již více než rok. Steve Jobs byl ještě naživu a všichni už o uvedení iPhone 5 mluvili, jako o hotové věci. Nestalo se a o to výše je tak očekávání nyní nastaveno. 

Mnohem zábavnější, než pasivně čekat na iPhone 5, je pozorovat chování konkurence. Velká většina z konkurentů totiž vědomě přistoupila na hru, kterou s nimi marketingoví borci z Apple rozehráli. Ve snaze předstihnout Apple totiž začali jeho konkurenti v horečném tempu představovat své novinky již počátkem září a doufají, že se jim tak podaří utrhnout nějaké „plusové“ body. Z pohledu nezúčastněného diváka jsem však názoru, že se jim tím naopak jenom podařilo spadnout do kolosální medvědí pasti. V úterý své novinky představila Nokia a trhy jejich příchod odměnily propadem ceny akcie o plných šestnáct procent. Motorola ukázala několik variant mobilního telefonu RAZR, a i když reakce trhů byla v porovnání s Nokií vlažnější, žádnou díru do světa se jim prozatím udělat nepodařilo. Samy o sobě jsou všechny představené mobily nepochybně více než funkční a mnohé z nich jsou ergonomicky a designově hodně povedené – přesto jejich představení působí jako předkapela z Horní Dolní, která rozehřívá publikum před nástupem U2.

Apple se totiž znovu podařilo mistrně přechytračit konkurenci. Zatímco si všichni šlapou po hlavách ve snaze ukázat své předvánoční novinky jako první, Apple využívá tohoto mumraje k budování a „šponování“ zájmu o „cosi“, co bude teprve představené. I kdyby nakonec iPhone 5 nebyl zase taková bomba, jen málokdo se vrátí k diskusi o Lumii, RAZR-u nebo čemkoliv jiném. Bude se mluvit o tom, že nový iPhone není zase taková bomba, vývojářům a designérům Apple bude webová komunita vytrvale mýt záda a přesto nakonec Apple ve vánočních prodejích nejspíše zase překoná všechny ostatní. Kromě hezkých a funkčních produktů totiž pánové a dámy z kalifornského Cupertina umí hodně dobře prodávat…

Připraveno pro tištěnou verzi Lidových novin, 7.9.2012

Petr Žabža (zabza@patria.cz)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    ČasUdálost
    9:00CZ - PPI, y/y
    11:00EMU - CPI, y/y