Aktualizováno Americká automobilka , jejíž akcie za poslední rok ztratily přes 13 procent své hodnoty, dnešními výsledky předčila očekávání analytiků na obou hlavních úrovních. za lepší kvartální výsledky vděčí rekordní ziskovosti v Severní Americe, které dokázaly vykompenzovat špatné časy v Evropě.
dnes v poledne oznámila, že na konci září uzavřel již čtrnáctý ziskový kvartál v řadě. Čistý zisk za 3Q dosáhl 1,63 miliardy dolarů, zatímco ve stejném období loňského roku to bylo 1,65 miliardy dolarů. Po očištění o jednorázové položky (-1c) byl výsledek na jednu akcii 40 centů, tedy celých deset centů nad konsensem trhu na úrovni 30c.
Také na úrovni tržeb se automobilce za tři měsíce do konce září dařilo lépe, než se čekalo. Celkové globální tržby za 3Q dosáhly 32,1 miliardy dolarů, zatímco trh očekával jen 31,25 miliardy dolarů.
Jak má automobilka rozdané karty z geografického pohledu je po výsledcích za poslední kvartál zcela zřejmé. Zatímco v Evropě dosáhla za sledované období provozní ztráty 468 milionu dolarů (při očekávání -473 mil. USD), v Severní Americe byl díky 12% provozní marži zisk rekordních 2,3 miliardy dolarů – výrazně nad konsensem, který se podle agentury Bloomberg zastavil na 1,94 miliardy dolarů. K dobrému výsledku v USA přispěly vyšší ceny aut a nižší náklady. Příjmy v regionu stouply o osm procent na 19,5 miliardy USD. V Jižní Americe automobilka vydělala devět milionů USD. V oblasti Asie a Tichomoří a Afriky Ford vykázal poprvé od loňského druhého čtvrtletí zisk, ten činil 45 milionů USD.
Stále hlubší ztráty v Evropě
Ztrátovost evropské divize není pro Ford ničím novým. Loni utržila automobilka v Evropě za třetí kvartál také ztrátu, a to na úrovni 306 milionů dolarů. Za celý letošní rok již negativní hospodářský výsledek přesáhl 553 milionů dolarů. Samotná automobilka Ford navíc tento týden uvedla, že letos očekává v Evropě, která generuje čtvrtinu prodejů skupiny, ztrátu více než miliardu dolarů.
To se samozřejmě neobešlo bez reakce. Britský odborový svaz Unite již před pěti dny uvedl, že se Ford Motor se rozhodl uzavřít v příštím roce svou továrnu na výrobu dodávkových vozů v Británii a přesunout ji do Turecka, což by mohlo vést k zániku dvou tisíc pracovních míst. Ford jejím uzavřením zcela ukončí svou produkci vozů v Británii, protože jeho ostatní britské závody zaměstnávající celkem 11,4 tisíce lidí vyrábí pouze motory a další automobilové součástky.
Automobilka se nyní snaží zastavit ztráty evropských aktivit snižováním fixních nákladů. Minulou středu firma oznámila, že do konce roku 2014 uzavře svoji továrnu v belgickém městě Genk. Závod má 4500 zaměstnanců a u dodavatelů továrny zřejmě přijde o práci dalších 5000 lidí.
Poptávku po automobilech v západní Evropě nyní tlačí dolů hospodářská recese a obavy ohledně budoucnosti eurozóny. Výzkumná společnost R.L. Polk tento měsíc předpověděla, že prodej aut v západní Evropě se letos sníží o milion vozů na 11,76 milionu.
(Zdroj: Ford, Bloomberg, MarketWatch, R.L. Polk)