Mark Fields, který působil jako ředitel Fordu, na CNBC řekl, že americké automobilky se nyní snaží odhadnout budoucí poptávku po vozech se spalovacími motory a po elektromobilech. V závislosti na tom pak budou optimalizovat svou nákladovou strukturu. Je přitom zřejmé, že sílí konkurence ze zahraničí.
Ford i měly podle experta silné poslední čtvrtletí, zejména v oblasti SUV a trucků. Fields poukázal i na to, jak se neustále mění situace na straně cel, včetně těch na dovážené součástky a také automobily. K tomu vláda mění podmínky za nedodržování regulačních předpisů na straně emisí, což nyní podle experta americkým automobilkám prospívá. „Snaží se s ohledem na tyto faktory optimalizovat své náklady v době, kdy na ně útočí čínské společnosti.“
K elektromobilům a vývoji na trhu pak expert uvedl: Ropa je neobnovitelný zdroj, takže poptávka po elektromobilech poroste. Nebude to ale tempem, jaké predikovaly automobilky. Důsledkem jsou pak i opravné položky, které americké automobilky vytváří na své investice do výrobních kapacit elektromobilů. Ty pak podle Fieldse budou ještě růst tak, jak bude dál přehodnocován výhled na straně poptávky po tomto typu vozů.
Celkově jsou podle experta velké globální automobilky v dobrém stavu. i mají silné rozvahy a generují vysoké volné cash flow a zisky. Na druhou stranu jsou ale globální dodavatelské řetězce pod tlakem. Výzvy začaly rokem 2020, pokračovaly nedostatkem čipů a ve výsledku tak jsou výrobci náhradních dílů a součástek slabým článkem celé vertikály, který rovněž může procházet fúzemi a akvizicemi.
Financování nákupů automobilů je podle Fieldse relativně malou součástí spotřebitelských úvěrů a poskytovatelé úvěrů „udělali hodně dobrou práci v tom, jak na tomto segmentu trhu utáhli úvěrové standardy.“ Celkově by tak zatím nemělo jít o velké riziko, přestože se může zvyšovat podíl nekvalitních spotřebitelských úvěrů.
Fields přitom již dříve na CNBC hovořil o tom, že automobilky příliš nepromyslely to, jak se bude ve vztahu k elektromobilům chovat spotřebitel. Nyní jim dochází, že jejich sázky a investice nevyjdou tak, jak si představovaly. Zejména se podle něj domnívalo, že je ve výhodě díky tomu, kolik modelů elektromobilů bude nabízet. Momentálně ale může jít spíše o nevýhodu.
V jiné reportáži pak CNBC zmiňuje fakt, jak rychle klesají ceny ojetých elektromobilů. Přidává i následující graf, který ukazuje, jak v průměru klesla cena na trhu ojetin u vybraných modelů aut po pěti letech:

Podle CNBC je celkově mezi auty nejrychleji ztrácející hodnotu řada elektromobilů a jak ukazuje druhý obrázek, na opačném konci spektra, tedy u vozů s nejmenším poklesem hodnoty, je situace úplně jiná. Zde dominuje Porsche, ale jeho elektromobil stále patří do skupiny vozů s rychle klesající hodnotou.

Svou roli může podle CNBC hrát přitom i to, že do druhé slupiny patří často vozy střední třídy, zatímco do první skupiny patří ty luxusnější. Značný vliv mohou mít také obecné obavy z kvality a spolehlivosti elektromobilů, a to v širokém slova smyslu včetně reálného dojezdu.
Zdroj: CNBC