Aktualizováno Maloobchodní tržby za únor vykázaly překvapivě výrazný propad. Meziměsíčně se snížily o 1,3 procenta, v meziročním srovnání jsou o 4,7 procenta níž. Konsensus byl přitom nastaven na -2,6 procenta, v lednu tržby klesly o 0,6 procenta. Letošní únor měl o jeden pracovní den méně než ten loňský, což se na tržbách negativně projevilo. Po očištění o vliv pracovních a kalendářních dní maloobchod klesl meziročně o 1,7 procenta. Za první kvartál maloobchod směřuje k horším výsledkům než v posledním čtvrtletí minulého roku a naznačuje, že spotřebitelská poptávka zůstala brzdou ekonomiky. Šanci, že březen přinese výrazné zlepšení, snižuje znovu kalendář.
Zhruba z poloviny se na poklesu únorových maloobchodních tržeb podílely prodeje aut a pohonných hmot. V prvním případě vidíme meziroční pokles o 7,1 procenta, v druhém o 7,2 procenta. Výrazným negativním příspěvkem ale byly také prodeje potravin, které klesly o 5 procent. Prodeje farmaceutického a zdravotnického zboží se snížily reálně o 3,4 procenta. Klesly také tržby restauracím, ale letošní rok se pro ně zatím vyvíjí relativně dobře v porovnání s tím předchozím.
Slušný růst naopak registrují prodeje počítačů a telefonů, v únoru to bylo o 3,7 procenta po ještě silnějším lednu. Navyšovat prodeje se navíc daří i z vysoké srovnávací základny začátku minulého roku. Relativně dobře je na tom také prodej oděvů a obuvi, který v únoru vzrostl reálně o 2,7 procenta. V peněžním vyjádření to ale pro obchodníky vypadá hůře kvůli slevám. Nominálně tržby v prvních dvou měsících klesají.
V únoru se nic nezměnilo na dlouhodobém zvyšování váhy internetových prodejů. Tento trend podporuje slabost poptávky, kdy jdou spotřebitelé ještě výrazněji po nižších cenách. V únoru se tržby v této oblasti zvedly o 20,8 procenta. Tlak na ceny je pak vidět na tom, že nominálně rostly tržby polovičním tempem.