Aktualizováno Výrobce celosvětově oblíbených počítačů a mobilních telefonů s inovacemi nekončí a v rukávu má hned několik zásadních novinek. Tento signál vyslal na trhy výkonný ředitel technologické společnosti Tim Cook.
, ačkoli zůstal i v letošním roce v čele žebříčku nejcennějších značek světa, čelí již nějakou dobu obavám investorů ohledně schopnosti vedení firmy udržet tempo technologických inovací a úspěšně dodávat na trh stále nové produkty spotřební elektroniky. Podle současného CEO, který v roce 2011 nahradil ve vedení Steva Jobse, má „jisté úžasné plány“. Jako objekt zájmu zmínil oblast televizí a mobilních technologií.
„Musíme se soustředit na produkty. Pokud se nám podaří vyrábět takové, které obohatí životy lidí, ostatní přijde samo,“ nechal se Cook slyšet na včerejší konferenci v Kalifornii. Naznačil, že je ve fázi vývoje hodinek a věří v úspěch tohoto produktu. Další oblast, kde se chystá prorazit, je bezdrátová televize, řekl Cook s tím, že firma již prodala přes 13 milionů kusů balíčků TV, což překonalo její očekávání. Podle analytiků vycházejí ze srovnání vyhlídky obou projektů lépe náramkové hodinky iWatch. Ty by podle odborníků mohly být lukrativnější záležitostí, než často zmiňovaná bezdrátová televize.
naposledy pustil na trh nový produkt loni na podzim, kdy představil novou verzi mobilního telefonu iPhone 5. Společnosti ve druhém čtvrtletí fiskálního roku klesl poprvé za deset let čistý zisk. Tržby vzrostly o 11 procent, dle svého výhledu, kterým výrazně zaostal za trhem, ale očekává v současném kvartálu meziroční pokles tržeb. Firma oznámila záměr do konce roku 2015 rozdělit mezi akcionáře 100 miliard dolarů v hotovosti. Oznámila navýšení dividendy o 15 procent na 3,05 USD na akcii a nakoupí zpět své akcie v rekordní hodnotě 60 miliard dolarů.
Tim Cook se od svého nástupu do funkce šéfa firmy musí vypořádávat s několika kontroverzními problémy, včetně kritiky daňových praktik a pracovních podmínek ve výrobě v Číně. Od září, kdy akcie dosáhla psychologické mety 700 dolarů za akcii, se navíc potýká s klesající cenou akcií. Titul od zářijového maxima propadl o 37 procent. Po úterním závěru na 441,44 USD dnes v premarketu ztrácí 0,7 %.
si vydobyl renomé nejprve díky přehrávačům iPod a později díky mobilním telefonům iPhone. Teď své možnosti posuzuje z hlediska vstupu na trh náramkových hodinek. Tento sektor totiž stále roste, a pokud by se v něm dobře etabloval, mohl by si tím vynahradit negativní dopad slabších tržeb z prodeje ostatních výrobků. V poklesu se odráží hlavně nástup konkurence, což je pro především jihokorejský koncern Electronics. Ten Applu konkuruje jak ve výrobě smartphonů, tak ve výrobě tabletů.
(Zdroj: Bloomberg, CNBC)