Společnost Electronics pracuje na náramkových hodinkách, které by měly zvládat podobné úkoly jako smartphony či tablety. Jihokorejský gigant tak závodí s konkurenční společností , jež se do konce roku chystá představit podobný produkt. Ten by jí mohl zajistit návrat přízně investorů a přilákat miliony zákazníků.
„Ty hodinky připravujeme už hodně dlouho,“ přiznal Lee Young Hee, viceprezident mobilní divize Samsungu, v rozhovoru pro agenturu Bloomberg v Soulu. Jihokorejci prý tvrdě pracují na výrobcích budoucnosti a hodinky zcela jistě mezi takové výrobky patří.
Cena, datum představení nebo vlastnosti, kterými se nový produkt bude pyšnit, zůstávají zahaleny rouškou tajemství. letos plánuje na trh uvést tři špičkové chytré telefony, z nichž jeden, Galaxy S4, představil minulý týden. Telefon ale u recenzentů příliš pozitivní reakce nevyvolal a akcie společnosti na burze od jeho pátečního odhalení ztrácí 6 %. Trh s mobily navíc globálně zpomaluje, takže tlak na expanzi do dalších produktových dimenzí roste.
Potvrzení informace o tom, že na hodinkách pracuje, přichází jen několik týdnů poté, co od největšího konkurenta začaly prosakovat zprávy, že vývojem iWatch se zabývá zhruba 100 produktových designérů a že by applovské hodinky měly disponovat podobnými funkcemi jako tablety a chytré telefony. Podle spekulací by měly vydržet bez nabíječky čtyři až pět dní.
Krom převzatých prvků od iPhonů a iPadů se také mluví o funkci telefonování či zobrazování souřadnic. Přístroj by měl patrně i krokoměr či senzory na měření krevního tlaku a srdečního rytmu. už prý podal žádost o registraci minimálně 79 patentů, v nichž je obsaženo slovo "wrist" (zápěstí). Jeden z prototypů má prý ohebný displej a pohání ho kinetická energie. Vzhledem k menší velikosti přístroje pravděpodobně bude muset zjednodušit i svůj operační systém iOS.
Úspěch hodinek by mohl Applu výrazně pomoci. Kvůli klesajícím maržím, zpomalování růstu tržeb, soudním sporům s konkurencí a nespokojenými akcionáři a tlaku na pokles cen se jeho akciím v posledních dvou kvartálech výrazně nedaří. Od začátku roku titul v New Yorku odepsal 17 %. Za uplynulých šest měsíců propadl o 35 %.
Hodinky by pro oba elektronické giganty mohly být velmi výnosným byznysem. V odvětví se letos podle odhadů protočí přes 60 mld. USD, což je sice méně než v případě televizí, o nichž se v souvislosti s novými počiny také spekuluje, ale zato s vyšší výnosností. Analytik agentury Bloomberg Anand Srinivasan upozorňuje, že hrubé marže u náramkových hodinek jsou čtyřikrát vyšší než u televizorů a dosahují asi 60 %.
„Soutěž spočívá v přeměně mobilního telefonu v něco, co budete nosit na sobě,“ tvrdí Marshal Cohen z newyorské NPD Group. Do zápasu o zákazníky se podle něj zapojí řada hráčů – od výrobců elektroniky přes hodináře po módní návrháře. Podle Leeho ze Samsungu půjde o to, kdo přijde s konceptem, který by zákazníci mohli smysluplně využívat.
se loni stal celosvětovou jedničkou ve výrobě chytrých mobilů, čímž předehnal . Ve 4Q12 měli Jihokorejci na dodávkách smartphonů 29% podíl, zatímco společnost s nakousnutým jablkem v logu dosáhla 21 %.
Podle Willa Stofegy z International Data Corp. bude moci Applu konkurovat hlavně cenou, jelikož disponuje vlastními provozy na výrobu displejů a čipů. Jihokorejský gigant je největším výrobcem televizorů a paměťových čipů. Někteří analytici tvrdí, že by měl v zájmu přitažení co největšího počtu lidí cenu produktu stlačit co nejníže, pokud možno pod 200 USD.
(Zdroje: Bloomberg, MobilMania.cz, CNBC)