Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Nová tvář amerického ocelářství: méně zaměstnanců, žádné odbory, nižší mzdy

Nová tvář amerického ocelářství: méně zaměstnanců, žádné odbory, nižší mzdy

10.07.2013 17:51
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Rozšířená sedmipodlažní válcovna v Leipsicu jižně od Detroitu s malým počtem zaměstnanců bez odborového zastoupení, produkující vysoce odolnou ocel pro automobilový průmysl – to je nová tvář 112 let staré společnosti U.S. Steel (18,1 USD, -2,58%). „Je to pravděpodobně nejlepší a nejzářivější příklad našeho směřování,“ tvrdí výkonný ředitel amerických oceláren John Surma v rozhovoru pro deník Wall Street Journal.

Podobně jako na konkurenci po celém světě i na U.S. Steel doléhá celková krize sektoru způsobená nadvýrobou v Číně, rostoucími náklady na vstupy a dusivou regulací. Hospodaření společnosti skončilo v červených číslech ve čtyřech ze šesti uplynulých kvartálů, do modernizace provozu v Leipsicu, který vlastní spolu s japonským partnerem Kobe Steel, ale společnost neváhala vložit 400 mil. USD.

Vzhledem k cenám a ziskům stlačeným 200 mil. tun globálních nadkapacit na minimum se ocelárny snaží přejít na výrobu vysoce kvalitní produkce na zakázku, a to s pomocí nízkonákladových, maximálně automatizovaných metod. Válcovna v Leipsicu byla podle manažerů upravena přesně v tomto duchu.

Provoz je čistý a prostorný, takže se zdá, že v něm pracuje minimum lidí. Ti, které přece jen spatříte, na sobě mají vypulírovaný firemní stejnokroj, helmy a brýle a většinou ovládají počítačové panely u burácejících výrobních linek. Celkem je zde zaměstnáno 312 lidí, z nichž někteří ještě na částečný úvazek obhospodařují okolní pole. Jelikož nejsou odborově organizováni, dostávají nižší mzdu i odměny a společnost jim může flexibilně upravovat pracovní dobu, a přizpůsobit se tak poptávce.

Mzda v Leipsicu činí 20 USD na hodinu, oproti 20-27 USD ve vysokých pecích Gary Works, kde U.S. Steel zaměstnává 5880 lidí. Navíc si zaměstnanci v Leipsicu musí připlácet víc na zdravotní pojištění a místo pevně stanovené penze si na důchod musí spořit v nevýhodnějším modulu pevně stanovených příspěvků s nejistým zhodnocením. Americká odborová organizace ocelářů (USW) tvrdí, že se pokoušela vybudovat přítomnost i zde, avšak nesetkala se s dostatečným zájmem.

 

 
Podle Surmy se ocelárny musí přizpůsobit požadavkům klientů, zejména automobilek. Ty jim totiž jako jedny z mála dávají slušně vydělat i při slabé poptávce, přitakává Charles Bradford z konzultantské společnosti Bradford Research. Indický gigant ArcelorMittal (8,82 EUR, 3,27%) loni ohlásil zavření dvou vysokých pecí ve Francii a zároveň investici 230 mil. USD do nových linek na vysoce odolnou ocel do aut, většinou ve stejných provozech.

Z tradičních kapitálově náročných oceláren se postupně budou stávat efektivnější závody s nižším počtem zaměstnanců a vyšším podílem vysoce kvalifikovaných pracovníků, tvrdí Cliff Waldman z výzkumného střediska MAPI, které je financováno oceláři.

Strategií U.S. Steel je spoléhat se méně na tavbu oceli ve vysokých pecích, která v současnosti nese minimální marži a je široce rozšířená, a více na zušlechtění produkce podle specifických potřeb zákazníků. V případě automobilek je to vysokopevnostní ocel. Ta má oproti klasické oceli dvě důležité přednosti. Zaprvé se jí v autech nemusí používat tolik, čímž se snižuje hmotnost, a tedy i spotřeba paliva. Zadruhé lépe obstojí při srážkách. Za takto vylepšený materiál si ocelárna může naúčtovat prémii 260 USD za tunu. Nejzákladnější druh oceli se momentálně prodává za 633 USD za tunu.

Moderní provozy typu Leipsicu podle Surmy pomohou oceli udržet primát nad jejím hlavním rivalem v automobilovém průmyslu – hliníkem. Ve většině karoserií se stále používá převážně ocel, avšak podíl aluminia roste, obzvlášť v kapotě a ve vících kufru. „Auto z hliníkových součástek zastavuje rychleji, má větší manévrovatelnost a je schopné absorbovat víc energie,“ vyzdvihuje přednosti své produkce mluvčí amerického hliníkárenského gigantu Alcoa (7,86 USD, -0,70%) Kevin Lowery.

Oceláři kontrují vylepšenými vlastnostmi svého vysokopevnostního produktu, jehož využití v autech v posledních letech rychle roste, i když z malého základu. Podíl běžné oceli na celkové hmotnosti auta (včetně plné nádrže) klesl ze 39 % v roce 2008 na loňských 35 %, zatímco vysokopevnostní ocel se dostala ze 3 % na 6 %. U hliníku došlo k nárůstu z 8,5 % na 9,3 %. Údaje poskytla konzultantská firma Ducker Worldwide. Nový pickup Chevrolet Silverado od General Motors (35,1 USD, 0,52%), který se do prodeje dostane letos v létě, má mít 67 % karoserie z vysoce kvalitní odolné oceli.

(Zdroje: WSJ, USW, MAPI)


Čtěte více:

Evraz tváří v tváří propadu poptávky zvažuje odchod z ČR (+komentáře)
11.04.2013 13:24
Největší ruská ocelárna Evraz se po loňském propadu do ztráty 335 mil....
Oceli se v Evropě dařit nezačne ještě aspoň rok, varuje Moody’s. Významní odběratelé uhlí nevěří v návrat předkrizového boomu
10.06.2013 16:55
Evropští oceláři, kteří platí za největší odběratele koksovatelného uh...
EK chce pomoci ocelárnám inovacemi či levnější elektřinou
11.06.2013 17:28
Snížení administrativní zátěže, podpora učňovského vzdělávání a inovac...
Problémy ostravských gigantů těžkého průmyslu pokračují: Evraz Vítkovice Steel zahájila odstávku (+komentář)
01.07.2013 10:04
Po pátečním oznámení propouštění v OKD dnes kvůli nízkému zájmu trhu a...
Priepasť medzi ponukou a dopytom po oceli sa rozširuje
09.07.2013 17:33
O tom, že oceľ je jedným z najdôležitejších materiálov, ktorý sa využí...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
20.10.2025
14:33Týdenní výhled: Inflace, bankovní nervozita a výsledky Tesly i Netflixu  
13:02Ponorková divize Thyssenkruppu se oddělila a vyplula na burzu, akcie prudce vzrostly
12:01Vstup do nového týdne je pozitivní, Francii ale kazí den horší rating  
11:58Investice do DIP nabírají na tempu. Letos podle AKAT překoná 200 tisíc smluv
11:46BNP Paribas (-10 procent) může čelit až miliardovým nárokům kvůli její roli v genocidě v Súdánu
11:44Cloud od Amazonu měl výpadek. Nefungovala řada webů a aplikací
10:33Kering snižuje zadlužení, kosmetickou divizi prodá L´Oréalu za 4 miliardy eur
10:13Bilionová AI bublina? Investoři se neshodnou na budoucnosti této technologie
10:05Růst čínské ekonomiky byl ve třetím čtvrtletí nejpomalejší za rok
8:48Výkup ČEZ jako strategická priorita, snížený rating Francie a prodej kosmetiky Keringu do L'Orealu  
8:44Rozbřesk: O zalezlých švábech, výpadcích amerických dat a nižším ratingu Francie
6:09Kdy vstoupí OpenAI jako největší neobchodovaná firma na akciový trh?
19.10.2025
15:36Růst poptávky po energiích v čele s datacentry zajistí, že fosilní paliva budou ještě dlouho dominovat, předpovídá McKinsey
8:57Víkendář: AI, technofeudalismus a už ne tak dobrá rada pro studium
18.10.2025
14:51Datacentra žízní po vodě. To je problém pro třetinu Evropy
8:52Víkendář: Pokaždé si lidé říkali, že pracovní místa budou zničena novými technologiemi…
17.10.2025
22:02Wall Street rostla poté, co Trump mírnil svůj postoj vůči Číně  
17:36Ztráta zodpovědnosti je na dluhopisech vidět. Jak je na tom Čína?
16:33Státní dluh na novém rekordu, vzrostl na 3,518 bilionu Kč
16:00VIG kupuje německou pojišťovnu Nürnberger za 1,38 miliardy eur

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
4:00Čína - HDP, y/y
4:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
4:00Čína - Průmyslová výroba, y/y