Prodej osobních a užitkových automobilů ve Spojených státech zaznamenal v září první meziroční pokles za více než dva roky. Z velkých automobilek se odbyt podařilo zvýšit jen americkým firmám Ford a Chrysler, většina ostatních si pohoršila. Plyne to ze zpráv, které dnes zveřejnili jednotliví prodejci.
Celkový prodej minulý měsíc klesl proti loňskému září o 4,2 procenta na zhruba 1,14 milionu vozů. Celoroční tempo prodeje kleslo ze srpnového téměř šestiletého maxima 16,1 milionu na 15,4 milionu.
Prodej vozů Ford v září v meziročním srovnání stoupl díky silné poptávce po pickupech o 5,8 procenta na 185.146 aut. Pro firmu to bylo nejlepší září za sedm let. Chrysler, který patří italskému Fiatu, prodal o 0,7 procenta aut víc než před rokem a zažil nejlepší zářijový prodej za šest let.
GM se naopak prodej snížil o 11 procent na 187.195 aut. Vozů Toyota se prodalo méně o 4,3 procenta, Nissan utrpěl pokles o 5,5 procenta Honda ztratila 9,9 procenta.
Prodej aut značky Volkswagen se propadl o 12,2 procenta, odbyt sesterské značky Audi ale vzrostl o 6,2 procenta. Korejská Hyundai zaznamenala oslabení o 8,2 procenta a sesterská Kia dokonce o 21 procent. Nárůst vedle Audi hlásily i další luxusní německé značky Mercedes a BMW.
V srpnu vyvrcholila vlna nárůstu prodeje automobilů na americkém trhu. V září k meziročnímu poklesu přispěla skutečnost, že letos bylo o dva prodejní dny méně než loni a část nákupního víkendu před Dnem práce připadla na srpen. Poslední víkend se prodeje podle dealerů snížily v obavách z dopadu očekávaného částečného přerušení provozu federálních úřadů na příjmy státních zaměstnanců.
Analytici nicméně očekávají, že růstová dynamika amerického automobilového trhu přetrvá a bude pokračovat i v příštím roce. "Důvěra spotřebitelů je relativně vysoká, nezaměstnanost klesla v srpnu na 7,3 procenta a nadále sledujeme vzestup cen domů a stavební aktivity," řekla agentuře Reuters analytička Elaine Kweiová z firmy Jefferies.