Po letech bohatých žní v Číně, jejíž elity prahnou po přepychu západních značek, se výrobci drahých vozů, kožichů i kabelek začínají opět orientovat na tradiční trhy jako Spojené státy či Japonsko.
Názorným příkladem je společnost Lamborghini. „Spojené státy se vrací na původní trajektorii a stávají se pro nás důležitější,“ uvedl výkonný ředitel italské automobilky Stephan Winkelmann v rozhovoru pro agenturu Bloomberg. Dodal, že spolu s celkovým zpomalením čínské ekonomiky klesá i tamní odbyt luxusního zboží.
Americká poptávka po vlajkovém modelu Aventador, nablýskaném dvanáctiválci za víc než 400 tisíc USD, roste tempem připomínajícím bezstarostnou dobu před finanční krizí. Dobře se podle Winkelmanna daří značce i v Japonsku, kde se ekonomiku po letech deflační letargie s pomocí monetární expanze a strukturálních reforem snaží oživit premiér Šinzó Abe.
Obavy z vývoje čínské poptávky v posledních měsících vyjádřili i představitelé Ferrari, a . Zdá se, že druhá největší ekonomika už není tak silným tahounem globálního růstu, jakým byla před třemi lety, kdy svět dostala z recese. Krom zpomalující hospodářské expanze se na tržbách drasticky podepisuje i kampaň Pekingu proti opulentnímu životnímu stylu vysoce postavených úředníků a vojáků. Propad odbytu zaznamenávají i výrobci drahého oblečení či exkluzivních vín.
„Producenti luxusních aut trpí a spolu s nimi spoustu prvotřídních restaurací,“ tvrdí Andreas Graef z šanghajské pobočky konzultantské firmy A.T. Kearney. Čínští milionáři a miliardáři si podle něj dávají daleko větší pozor na to, jak ukazují své bohatství. Poznat je to i na hodinkách, kravatách či brýlích, které nosí.
Rozsáhlé tažení proti extravaganci funkcionářů komunistické strany zahájil nový čínský prezident Si Ťin-pching začátkem roku, poté co obsadil nejvyšší pozici ve státě. Od té doby se byrokraté, důstojníci a jiní papaláši, nechvalně proslulí zvýšenou příchylností k přepychu, musí mít na pozoru. „Pokud nenapravíme nezdravé tendence a umožníme jim rozvíjet se, vytvoříme zeď mezi naší stranou a lidem a ztratím naše kořeny, životadárnou mízu a sílu,“ prohlásil Si.
Spojené státy jsou podle Graefa globálně nejperspektivnějším trhem, přičemž čínský hlad po luxusních autech už asi nikdy nedosáhne horečnatých temp uplynulých let. V rekordním roce 2011 s e v Číně prodalo 9000 vozů s cenovkou nad 2 miliony jüanů (327 tisíc USD). Loni odbyt v této kategorii klesl na 8000 aut.
Prosincová zpráva společnosti Mckinsey postavila Čínu na první místo ve spotřebě luxusního zboží se 27% podílem na celosvětovém trhu. I její analytici nicméně připouští, že zhruba 30% nárůsty tržeb z posledních čtyř let se nebudou opakovat. Za realistický výhled pro následující dva roky považují 12 %.
Švýcarská banka odhaduje, že počet lidí s majetkem v hodnotě nejméně 30 mil. USD letos v Číně klesne o 5,1 % na necelých 11 tisíc. Loni v globálu řady takto definovaných milionářů vzrostly o 6,3 % a jejich bohatství o 7,7 % na 27,8 bilionů USD.
V případě britského Rolls-Roycu loni americký trh v odbytu předběhl čínský. Automobilka po celém světě prodala 3575 vozů. Italské Ferrari v prvním pololetí letošního roku v Severní Americe zvýšilo prodeje o 9 %, v Japonsku pak o 28 %. V Číně automobilka prodala o polovinu vozů méně než ve stejném období loni. Lamborghini ve Spojených státech od ledna do srpna zaznamenalo 29% nárůst odbytu, nejvíc ze všech svých trhů. V Japonsku musí zájemci na Aventadory čekat 12 měsíců.
(Zdroje: Bloomberg, CNBC)