Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Výrobci luxusu: Čína už tolik netáhne, velký comeback přichází v USA

Výrobci luxusu: Čína už tolik netáhne, velký comeback přichází v USA

03.10.2013 18:59
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Po letech bohatých žní v Číně, jejíž elity prahnou po přepychu západních značek, se výrobci drahých vozů, kožichů i kabelek začínají opět orientovat na tradiční trhy jako Spojené státy či Japonsko.

Názorným příkladem je společnost Lamborghini. „Spojené státy se vrací na původní trajektorii a stávají se pro nás důležitější,“ uvedl výkonný ředitel italské automobilky Stephan Winkelmann v rozhovoru pro agenturu Bloomberg. Dodal, že spolu s celkovým zpomalením čínské ekonomiky klesá i tamní odbyt luxusního zboží.

Americká poptávka po vlajkovém modelu Aventador, nablýskaném dvanáctiválci za víc než 400 tisíc USD, roste tempem připomínajícím bezstarostnou dobu před finanční krizí. Dobře se podle Winkelmanna daří značce i v Japonsku, kde se ekonomiku po letech deflační letargie s pomocí monetární expanze a strukturálních reforem snaží oživit premiér Šinzó Abe.

Obavy z vývoje čínské poptávky v posledních měsících vyjádřili i představitelé Ferrari, BMW a Rolls-Royce. Zdá se, že druhá největší ekonomika už není tak silným tahounem globálního růstu, jakým byla před třemi lety, kdy svět dostala z recese. Krom zpomalující hospodářské expanze se na tržbách drasticky podepisuje i kampaň Pekingu proti opulentnímu životnímu stylu vysoce postavených úředníků a vojáků. Propad odbytu zaznamenávají i výrobci drahého oblečení či exkluzivních vín.

„Producenti luxusních aut trpí a spolu s nimi spoustu prvotřídních restaurací,“ tvrdí Andreas Graef z šanghajské pobočky konzultantské firmy A.T. Kearney. Čínští milionáři a miliardáři si podle něj dávají daleko větší pozor na to, jak ukazují své bohatství. Poznat je to i na hodinkách, kravatách či brýlích, které nosí.

Rozsáhlé tažení proti extravaganci funkcionářů komunistické strany zahájil nový čínský prezident Si Ťin-pching začátkem roku, poté co obsadil nejvyšší pozici ve státě. Od té doby se byrokraté, důstojníci a jiní papaláši, nechvalně proslulí zvýšenou příchylností k přepychu, musí mít na pozoru. „Pokud nenapravíme nezdravé tendence a umožníme jim rozvíjet se, vytvoříme zeď mezi naší stranou a lidem a ztratím naše kořeny, životadárnou mízu a sílu,“ prohlásil Si.

Spojené státy jsou podle Graefa globálně nejperspektivnějším trhem, přičemž čínský hlad po luxusních autech už asi nikdy nedosáhne horečnatých temp uplynulých let. V rekordním roce 2011 s e v Číně prodalo 9000 vozů s cenovkou nad 2 miliony jüanů (327 tisíc USD). Loni odbyt v této kategorii klesl na 8000 aut.

Prosincová zpráva společnosti Mckinsey postavila Čínu na první místo ve spotřebě luxusního zboží se 27% podílem na celosvětovém trhu. I její analytici nicméně připouští, že zhruba 30% nárůsty tržeb z posledních čtyř let se nebudou opakovat. Za realistický výhled pro následující dva roky považují 12 %.

Švýcarská banka UBS odhaduje, že počet lidí s majetkem v hodnotě nejméně 30 mil. USD letos v Číně klesne o 5,1 % na necelých 11 tisíc. Loni v globálu řady takto definovaných milionářů vzrostly o 6,3 % a jejich bohatství o 7,7 % na 27,8 bilionů USD.

V případě britského Rolls-Roycu loni americký trh v odbytu předběhl čínský. Automobilka po celém světě prodala 3575 vozů. Italské Ferrari v prvním pololetí letošního roku v Severní Americe zvýšilo prodeje o 9 %, v Japonsku pak o 28 %. V Číně automobilka prodala o polovinu vozů méně než ve stejném období loni. Lamborghini ve Spojených státech od ledna do srpna zaznamenalo 29% nárůst odbytu, nejvíc ze všech svých trhů. V Japonsku musí zájemci na Aventadory čekat 12 měsíců.

(Zdroje: Bloomberg, CNBC)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.07.2024
22:00Optimistický závěr týdne  
17:33Fungovalo to dobře a pak najednou vůbec
16:54Akcie se zvedají, ale namísto návratu technologií probíhá rotace do tradiční ekonomiky  
15:59EU oficiálně zahájila řízení se sedmi členskými státy kvůli vysokým deficitům
15:47Rozkol mezi top techy a zbytkem trhu nebyl stabilní. Probíhá hledání nové rovnováhy, soudí exmanažerka Goldman Sachs
13:58Perly týdne: Korekce ano, medvědí trh ne
12:25Jakub Blaha: Automobilky mají za sebou katastrofický týden  
11:50Sabotáže ve Francii na prahu olympijských her: Koordinované žhářské útoky zasáhly železnici
11:46Jak se postavit k technologiím při nynějších korekcích na trhu? Neutíkala bych plošně od velkých i vybírala mezi menšími, říká Rebecca Patterson
11:43Mercedes po poklesu potávky po elektromobilů a slabých prodejích v Číně snižuje výhled
10:46Evropa zvedá hlavu, poté co se to Wall Street nepodařilo  
9:25Rozbřesk: Americká ekonomika odmítá zahájit přistávací manévr
8:51Evropské indexy zahájí smíšeně, Mercedes snížil odhad ziskové marže  
6:24Investiční nápady na akciové i sektorové sázky podle portfolio manažera
25.07.2024
17:54Ekonomům predikce recesí moc nejdou. Co k ní nyní říkají trhy vládních a korporátních dluhopisů?
17:06Evropa v červeném, Amerika bojuje za zlepšení. Data tlumí dopad výsledků  
16:11IBM se vzepřela výprodeji technologií a po výsledcích roste  
15:31Tomáš Vlk: Ekonomika USA rostla v 2Q překvapivě rychle díky spotřebitelům  
15:12Tempo růstu americké ekonomiky ve druhém čtvrtletí zrychlilo na 2,8 procenta
14:07Zisk Harley-Davidson díky poptávce po dražších motocyklech vzrostl o 23 pct.

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data