Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Private planes are flying high again

Private planes are flying high again

24.10.2013 18:35
Autor: Petr Kováč

Diskuze o výrobcích osobních letadel je dominována skloňováním jmen Airbus a Boeing. Bezpochyby jde o dva velké hráče, kteří dominují trh největších osobních letadel. Boeing 787 - Dreamliner a Airbus A380 představují to nejmodernější, co si můžeme představit a tyto dva typy letadel budou jistě určovat trendy v masové osobní dopravě v příštích desetiletích.

Vedle skutečně masové dopravy však úspěšně funguje i oblast privátních letadel. Je to segment, kde se jakoby vracíme do doby počátků osobní letecké dopravy. Do doby malých letadel, individuálních letových řádů a výjimečnosti. Finanční krize, která začala v 2008 negativně ovlivňovat rozvoj tohoto segmentu trhu, pomalu odeznívá a postupně se trh privátních letadel dostává opět do fáze růstu. Některé odhady hovoří o 3 až 4% růstu v počtu prodaných letadel v USA v roce 2013, což je po propadech a stagnaci dobré znamení. Velké korporace, které brzdily investice do nových strojů, začínají svými objednávkami plnit pořadníky firem jako je Bombardier, Gulfstream, Cessna (Textron) nebo Dassault. Mezi zákazníky jsou opět společnosti jako Starbucks, McDonalds nebo Johnson & Johnson, které si daly v uplynulých letech pauzu v nakupování tohoto artiklu.

Pokud ale nemáte dostatečně velký rozpočet nebo se Vám nechce do leteckých autobusů od Boeingu nebo Airbusu, můžete si pronajmout/spoluvlasnit letadlo například od NetJets. Tento největší světový operátor flotily privátních letadel na světě kontroluje Warren Buffett resp. jeho holding Berkshire Hathaway a ten je přesvědčen o dlouhodobém růstovém potenciálu tohoto odvětví.

Spojené státy byly dlouhodobě hlavním trhem pro privátní letadla – pořád se jich v USA prodává nejvíce, ale globalizace otevírá nové trhy i mimo ty tradiční, ke kterým se v minulosti počítalo např. Švýcarsko, Velká Británie, Německo nebo Francie.

I kvůli postupnému přesunu klientely do zemí jako je Čína, Indie, Ukrajina, Rusko, atd. se rozhodli majitelé asi prvního obchodu na privátní letadla otevřít svoji pobočku v Londýně. Takže od roku 2012 můžete v centrálním Londýně zajít do „obchodu“ - The Jet Business a probrat případnou konfiguraci Vašeho nového letadla. Je dobré si nejprve ověřit u svého bankéře, že máte dostatek likvidity. Nákupní cena se bude pohybovat mezi 3 a 90 miliony dolarů a následně počítejte s celkem vysokým účtem za provozní náklady. Minimálně 700 tisíc dolarů, ale roční účet může směřovat až ke 4 milionům dolarů. Je nutné poznamenat, že nejlépe se obchodům daří při prodeji letadel z „druhé ruky“.

I výše zmiňovaná společnost NetJets rozšiřuje svoje podnikání tímto směrem a odkupuje od původních vlastníků jejich stroje a převádí je do své flotily. Ty pak mohou být spoluvlastněny skupinou zákazníků co možná nejefektivnějším způsobem. Společnost NetJets jako první začala praktikovat model spoluvlastnictví v roce 1986. Že je NetJets úspěšný model, dokládají i čísla. V roce 2012 byla letadla z flotily NetJets ve vzduchu více než 300 000 hodin a nalétala vzdálenost ekvivalentní 532 cestám na Měsíc. Celkem impresivní.

Ekonomické oživení by znovu mělo podpořit rozvoj v tomto segmentu letecké dopravy a efektivní modely sdílení kapacity privátních letadel trend budoucnosti. Drobná poznámka na konec. Boeing a Airbus ale nejsou úplně bez angažmá i v této oblasti. Moc se o tom z celkem zřejmých důvodů nemluví, ale pár Jumbo Jetů létá po světě jako private jet. Vedle královské rodiny z Kataru se například dva zakladatelé Googlu rozhodli přeměnit jeden second hand Boeing také na private jet. Airbus zase potichu připravuje několik A 380 pro Saudskou Arábii. To už se ale bavíme o opravdu velkých hračkách pro velké kluky a holky.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
01.12.2025
22:01Akciová rally zpomalila, kryptoměny pod tlakem  
17:27Webinář Investiční trefy a přešlapy 2025 s Pavlem Mokošem již 4. prosince
17:21Cykly akciového fundamentu a jeho současné „tentokrát jinak“
16:49Americký průmysl ztrácí dech: zakázky mizí, firmy sahají k propouštění
16:09Schodek rozpočtu v listopadu vzrostl na 232,4 miliardy
16:05Nvidia rozšiřuje svá partnerství v ekosystému AI. Investovala dvě miliardy dolarů do Synopsys
14:26ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
14:10Airbus odhalil další závadu. Akcie klesaly až o deset procent
13:05PODCAST Týdenní výhled: Trump vybral nového šéfa Fedu, stoupá nervozita kolem japonských sazeb a bitcoin padá  
12:32WOOD & Company, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s: Výroční zpráva za rok 2024 - aktualizovaná verze
12:02FT: Partneři OpenAI si půjčili 100 miliard dolarů. Firma samotná podepsala kontrakty za 1,4 bilionu dolarů
12:00Stříbro na rekordu. Bílý kov zdvojnásobil hodnotu, zatímco zlato jde do strany
11:52Podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se v listopadu zhoršily
11:30Nervozita z Japonska stahuje trhy do červeného  
10:01Kryptoměny znovu pod tlakem. Bitcoin spadl na 86 tisíc dolarů
8:56GEVORKYAN oznámil nové projekty, Trump vybral nového šéfa Fedu a krypto trh pod tlakem  
8:44Rozbřesk: Jestřábí BoJ zvyšuje averzi k riziku – pomůže to euru, nebo dolaru?
8:36Primoco UAV SE: Informace o překročení hodnoty nových zakázek miliardu korun v roce 2025
6:05Predikce na rok 2026 počítají s pokračujícím růstem. Některé banky míří u S&P 500 až k 8 000 bodům
30.11.2025
9:04Víkendář: Německá ekonomika je o 1 % větší než na konci roku 2017, zatímco ta americká vzrostla o 19 %

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30CZ - PMI v průmyslu
16:00USA - Index ISM v průmyslu