Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Private planes are flying high again

Private planes are flying high again

24.10.2013 18:35
Autor: Petr Kováč

Diskuze o výrobcích osobních letadel je dominována skloňováním jmen Airbus a Boeing. Bezpochyby jde o dva velké hráče, kteří dominují trh největších osobních letadel. Boeing 787 - Dreamliner a Airbus A380 představují to nejmodernější, co si můžeme představit a tyto dva typy letadel budou jistě určovat trendy v masové osobní dopravě v příštích desetiletích.

Vedle skutečně masové dopravy však úspěšně funguje i oblast privátních letadel. Je to segment, kde se jakoby vracíme do doby počátků osobní letecké dopravy. Do doby malých letadel, individuálních letových řádů a výjimečnosti. Finanční krize, která začala v 2008 negativně ovlivňovat rozvoj tohoto segmentu trhu, pomalu odeznívá a postupně se trh privátních letadel dostává opět do fáze růstu. Některé odhady hovoří o 3 až 4% růstu v počtu prodaných letadel v USA v roce 2013, což je po propadech a stagnaci dobré znamení. Velké korporace, které brzdily investice do nových strojů, začínají svými objednávkami plnit pořadníky firem jako je Bombardier, Gulfstream, Cessna (Textron) nebo Dassault. Mezi zákazníky jsou opět společnosti jako Starbucks, McDonalds nebo Johnson & Johnson, které si daly v uplynulých letech pauzu v nakupování tohoto artiklu.

Pokud ale nemáte dostatečně velký rozpočet nebo se Vám nechce do leteckých autobusů od Boeingu nebo Airbusu, můžete si pronajmout/spoluvlasnit letadlo například od NetJets. Tento největší světový operátor flotily privátních letadel na světě kontroluje Warren Buffett resp. jeho holding Berkshire Hathaway a ten je přesvědčen o dlouhodobém růstovém potenciálu tohoto odvětví.

Spojené státy byly dlouhodobě hlavním trhem pro privátní letadla – pořád se jich v USA prodává nejvíce, ale globalizace otevírá nové trhy i mimo ty tradiční, ke kterým se v minulosti počítalo např. Švýcarsko, Velká Británie, Německo nebo Francie.

I kvůli postupnému přesunu klientely do zemí jako je Čína, Indie, Ukrajina, Rusko, atd. se rozhodli majitelé asi prvního obchodu na privátní letadla otevřít svoji pobočku v Londýně. Takže od roku 2012 můžete v centrálním Londýně zajít do „obchodu“ - The Jet Business a probrat případnou konfiguraci Vašeho nového letadla. Je dobré si nejprve ověřit u svého bankéře, že máte dostatek likvidity. Nákupní cena se bude pohybovat mezi 3 a 90 miliony dolarů a následně počítejte s celkem vysokým účtem za provozní náklady. Minimálně 700 tisíc dolarů, ale roční účet může směřovat až ke 4 milionům dolarů. Je nutné poznamenat, že nejlépe se obchodům daří při prodeji letadel z „druhé ruky“.

I výše zmiňovaná společnost NetJets rozšiřuje svoje podnikání tímto směrem a odkupuje od původních vlastníků jejich stroje a převádí je do své flotily. Ty pak mohou být spoluvlastněny skupinou zákazníků co možná nejefektivnějším způsobem. Společnost NetJets jako první začala praktikovat model spoluvlastnictví v roce 1986. Že je NetJets úspěšný model, dokládají i čísla. V roce 2012 byla letadla z flotily NetJets ve vzduchu více než 300 000 hodin a nalétala vzdálenost ekvivalentní 532 cestám na Měsíc. Celkem impresivní.

Ekonomické oživení by znovu mělo podpořit rozvoj v tomto segmentu letecké dopravy a efektivní modely sdílení kapacity privátních letadel trend budoucnosti. Drobná poznámka na konec. Boeing a Airbus ale nejsou úplně bez angažmá i v této oblasti. Moc se o tom z celkem zřejmých důvodů nemluví, ale pár Jumbo Jetů létá po světě jako private jet. Vedle královské rodiny z Kataru se například dva zakladatelé Googlu rozhodli přeměnit jeden second hand Boeing také na private jet. Airbus zase potichu připravuje několik A 380 pro Saudskou Arábii. To už se ale bavíme o opravdu velkých hračkách pro velké kluky a holky.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
16.12.2019
11:55Týdenní výhled: Nový týden začíná bez nových cel, evropský odraz vzhůru se odkládá  
11:08Jan Bureš: Nálada v eurozóně rozpačitě hledá dno, není varovný signál přehnaný?
10:54Špatná data rozjezd do nového týdne nezkazila. Akcie rostou, euro se drží  
10:26Hamáček připomíná bankovní i digitální daň: Seznam investic a jednotky miliard nestačí. Potřeba budou biliony korun
9:26Zadlužená banka Popolare di Bari získala injekci 900 milionů eur od italské vlády
9:07Rozbřesk: Akcie opatrně dobývají nové rekordy
8:55Euro po oteplení v ameriko-čínských vztazích roste, evropské burzy mohou otevřít v plusu  
8:38ČEZ: Brexit oslabí státy EU, které provozují jaderné elektrárny
8:24Babiš v LN: V Národním investičním plánu jsou projekty za víc než 8 bilionů korun
8:22Mírné oteplení mezi USA a Čínou: Země nezavedou plánovaná cla za stovky miliard dolarů
6:11Goldman Sachs: V roce 2020 se mraky začnou protrhávat
15.12.2019
9:58Víkendář: 1650 a záhada anglické ekonomické dominance
14.12.2019
9:06Víkendář: Paul Volcker, 1927–2019
13.12.2019
22:04Obchodní dohoda nepodpořila další růst na Wall Street
17:54Co se na trhu cení
17:14Obchodní dohoda je tu, ale také slušný zmatek na trzích. Americké akcie beze směru  
17:06USA a Čína: Počáteční obchodní dohoda je na světě
16:43Ondřej Martínek: Moneta kupuje Wüstenrot - vánoční dárek pro akcionáře?
15:56EU: Obchodní dohoda s Londýnem musí vyvážit práva a povinnosti
15:35Zlato šlo letos na dračku. Bude to příští rok podobné?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
3:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
9:00CZ - PPI, y/y
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - PMI v průmyslu
14:30USA - Empire State Manufacturing index