Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Prodejní válka Applu a Samsungu v číslech

Prodejní válka Applu a Samsungu v číslech

16.5.2014 15:30
Autor: Martin Novotný, Patria Finance

S každým novým modelem smartphonu, který je americkým či korejským výrobcem uveden na trh, jsou s několikatýdenním zpožděním zveřejňovány také čísla, kterých tato zařízení na světových trzích dosahují.

Podle korejského deníku Korea Economic Daily prodal Samsung v prvních 25ti dnech prodeje své vlajkové lodi Galaxy S5 celkem 10 milionů kusů. V porovnání s prvním modelem v sérii Galaxy, původním modelem S, kdy trvalo prodat 10 milionů kusů celkem 7 měsíců, je to jistě velký pokrok, ale podívejme se na celou situaci dynamickou optikou.

Prodat 10 milionů kusů zařízení Galaxy S trvalo Samsungu 7 měsíců, odbyt stejného počtu smartphonů Galaxy S2 trvalo 5 měsíců atd. Kolik času zabralo Samsungu prodat 10 milionů kusů dalších modelů znázorňuje následující tabulka (vše přepočteno na dny):

Model Počet dnů potřebných k prodeji 10 milionů kusů
Zlepšení
Galaxy S 210  
Galaxy S2

150

29%
Galaxy S3 50 67%
Galaxy S4 27 46%
Galaxy S5 25 7%
Z těchto čísel je patrné, že Samsungu se nejvíce vydařil debut modelu S3, kdy odbyt 10ti milionů kusů byl o 67% rychlejší, než tomu bylo při startu jeho předchůdce. Model S4 stále zachovával vysokou dynamiku růstu prodejů, milník 10ti milionů prodaných zařízení pokořil o 46% rychleji, a to zejména díky rozšíření distribuce telefonů Samsung na nové trhy a aktuálnímu boomu na trhu chytrých telefonů.

V kontextu těchto čísel je zřejmé, že 7% zrychlení prodejů nejnovějšího modelu S5 není pro Samsung příliš povzbudivá zpráva, a to i přes to, že telefon, jehož cena startuje v USA bez smlouvy již na 600 USD, byl představen spolu s dalšími doplňky, aplikacemi a funkcemi (prémiový účet LinkedIn, vouchery ke službě PayPal, doprovodné fitness aplikace atd.).

Za tímto klesajícím tempem rychlosti prodejů vidí analytici zklamání nad výbavou nového top-modelu. Svoji roli zde zřejmě sehrály chybějící funkce jako čtečka otisků prstů či senzor srdečního tepu, který by uživatelé mohli zaměstnat právě při používání zmíněných fitness aplikací, zásadnějšího vylepšení se nedočkal ani fotoaparát. Dalším důvodem může být také aktuální situace na asijském mobilním trhu, kde se začínají prosazovat menší výrobci low-end smartphonů za velmi nízké ceny. Samsung v dubnu oznámil za 1Q2014 nejnižší prodeje za posledních 5 kvartálů, podle společnosti Strategy Analytics také vůbec poprvé klesl jeho podíl na trhu chytrých telefonů.

Pokud bychom chtěli porovnávat dynamiku prodejů s hlavním konkurentem, společností Apple, je nutné zmínit také fakt, že při uvedení modelu Galaxy S5 dne 11.dubna Samsung nabízel tento model na 125 světových trzích, iPhone 5S a 5C byl v září loňského roku uveden pouze na 11 trhů. Odlišná je také strategie, kterým prodeje tito soupeři výsledky svých prodejů prezentují – Samsung uvádí, kdy se mu podařilo dosáhnout hranice 10 milionů prodaných kůsů, Apple volí odlišný model – prodej je spuštěn v pátek a společnost následně uvádí, kolik kusů přístrojů se za první prodejní víkend prodalo.

První iPhone v roce 2007 dosáhl hranice 1 milionu prodaných kusů za 74 dní, toto číslo však nemůže o situaci na mobilním trhu nic vypovídat. Jednalo se o první plně dotykový smartphone na světě a první model Samsungu řady Galaxy (tedy S) byl zveřejněn až v roce 2010. Nástupci tohoto modelu, tedy iPhone 3G a 3GS dosáhly milníku 1 milionu prodaných kusů již první víkend. Další hodnoty a dynamiku znázorňuje následující tabulka:

Apple Počet prodaných kusů za 1. víkend Nárůst
iPhone 3G a 3GS 1 milion  
iPhone 4 1,7 milionu 70%
iPhone 4S 4 miliony 135%
iPhone 5 5 milionů 25%
iPhone 5S a 5C 9 milionů 80%
80% nárůst u nejnovějších modelů značky Apple je mírně zkreslen faktem, že poprvé v historii společnosti byly zveřejněny dva modely smartphonů současně. I přesto se však jedná o nevídaný nárůst. Applu se tak dokonale povedlo využít situace, kdy uváděl svůj nový model na čínský trh v první den prodeje, přestože jej zatím nenabízel skrze tamějšího největšího operátora China Mobile.

Samsung tedy prodal 10 milionů svého aktuálního topmodelu za 25 dní, Applu se podařilo prodat 9 milionů kusů za pouhý jeden víkend, tedy za 1/8 tohoto času. Z výše uvedené dynamiky je zřejmé, že Apple vsází na blockbusterový prodej svých modelů, kdy do jednoho modelu (naposledy dvou) soustředí veškerou svoji invenci a na získání tržního podílu v prvních dnech prodejů těchto high-end zařízení, zatímco Samsung o své zákazníky bojuje na více trzích záplavou své široké škály modelů chytrých telefonů.

(Zdroj: Bloomberg)

Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
23.2.2017
17:59Dolar odpoledne míří dolů, stejně jako nálada na trzích  
17:44Krok JPMorgan může přitáhnout další peníze a přibrzdit ČNB
17:17Summary: Veolia Environment SA se výsledky hospodaření dotáhla na loňský rok, AXA SA navýšila dividendu
17:07ČEZ na tříměsíčním maximu pražskou burzu z červeného nedostal
16:56Americký ministr financí: Zásadní daňová reforma bude do srpna
15:58ČEZ, a. s.: Personální změny v představenstvu společnosti
15:43Technická analýza: Po pěti týdnech tu máme pokles zásob ropy
15:28Project Syndicate: Trumpova anachronická obchodní strategie
14:04FT: Záchranu Monte dei Paschi komplikují neshody Bruselu a ECB
13:07Německo čeká díky soukromé spotřebě další rozmach ekonomiky
12:44Obrat k lepšímu v hospodaření evropských energetik?
11:57Peugeot s rekordní ziskovostí: Chceme se "chopit příležitostí"
11:03Šéf Henkelu přilévá do ohně Kraft versus Unilever: Akvizice jsou zásadní i v naší strategii
10:45Fed sázky na březen nezvýšil a strach z Francie polevuje. Eurodolar toho využívá
10:25ČEZ na tříměsíčních maximech, pražská burza maže zisky z úvodu týdne
10:09Šéf ČEZ Beneš: Kvůli Dukovanům zažalujeme Škodu JS. Nový uhelný zdroj se nevyplatí
9:27Technická analýza: Dolar dnes opět může zaútočit na hodnotu 1,05 EURUSD
9:11Rozbřesk: Strach z Marine Le Penové drží euro a výnosy na uzdě
8:56Na akciových trzích se silnější korekce opět nečeká. Posune se ČEZ blíž k 450 Kč?  
8:38Fortuna kupuje sázkové kanceláře v Rumunsku, Chorvatsku a Španělsku

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Baidu Inc (12/16 Q4, Aft-mkt)
British American Tobacco PLC (03/16 Q1)
Centrica PLC
Herbalife Ltd (12/16 Q4, Aft-mkt)
Hewlett Packard Enterprise Co (01/17 Q1, Aft-mkt)
Chesapeake Energy Corp (12/16 Q4, Bef-mkt)
Intuit Inc (01/17 Q2, Aft-mkt)
ISS A/S (12/16 Q4)
Lloyds Banking Group PLC (12/16 Q4)
Newmont Mining Corp (12/16 Q4)
Orange SA (12/16 Q4)
Peugeot SA (12/16 Q4)
ProSiebenSat.1 Media SE (12/16 Q4)
Range Resources Corp (12/16 Q4)
Repsol SA (12/16 Q4, Bef-mkt)
Seadrill Ltd (12/16 Q4)
Swiss Re AG (12/16 Q4)
Telefonica Deutschland Holding AG (12/16 Q4)
Universal Health Services Inc (12/16 Q4)
Veolia Environnement SA (12/16 Q4)
Vivendi SA (12/16 Q4, Aft-mkt)
7:00AXA SA (12/16 Q4)
7:30Bouygues SA (12/16 Q4)
7:30Henkel AG & Co KGaA (12/16 Q4)
7:30Telefonica SA (12/16 Q4)
8:00Barclays PLC (12/16 Q4)
8:00Glencore PLC (09/15 Q3)
11:00Vale SA (12/16 Q4)
13:30Apache Corp (12/16 Q4)
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
17:30Endesa SA (12/16 Q4)
17:45Saipem SpA (12/16 Q4)
22:15Gap Inc/The (01/17 Q4)