Chování spotřebitele je klíčovou součástí všech úvah o efektivitě proticyklické politiky a zejména politiky fiskální. Jeho výzkumu byla v posledních letech věnována řada studií, ale spousta otevřených otázek zůstává, například: Jak rychle se mění vzorce našeho spotřebitelského chování? Jedna ze studií například uvádí, že lidé, kteří se v Indii přestěhují na jiné místo, si po celý život zachovávají stravovací zvyky z oblasti, ze které pocházejí. Zajímavá je i skutečnost, že investoři se chovají do značné míry podle toho, jak se vyvíjela situace na trzích během jejich života a vliv dřívějších událostí na ně takový vliv nemá.
My jsme ve snaze o hlubší poznání chování spotřebitelů zkoumali spotřebu alkoholu u mužské části ruské populace. Tato země je totiž unikátním zdrojem dat z této oblasti, a to díky průzkumům mezi domácnostmi. Ruská historie přitom nabízí ke studiu dva šoky, které na spotřebu alkoholu a chování spotřebitelů mohou mít znatelný dopad.

V grafu vidíme vývoj spotřeby piva – je jasné, že po kolapsu Sovětského svazu došlo k jejímu prudkému růstu, a to i ve srovnání s konzumací vodky. Detailnější pohled pak ukazuje, že lidé narození v šedesátých letech stále preferují vodku, naopak u mladší generace už dominuje pivo. K prvnímu velkému posunu na trhu došlo ale již v letech 1986–1991, kdy Gorbačov rozjel kampaň proti alkoholismu a omezil jeho dostupnost. Jeho politika prudce snížila oficiální prodeje, dramaticky ovšem narostly prodeje na černém trhu. Lehčí přístup na tento trh měli přitom lidé z venkova. To se projevuje i na dnešním chování spotřebitelů – u lidí z venkovských oblastí je větší pravděpodobnost toho, že budou namísto piva tíhnout k vodce. Oba popsané „alkoholové“ šoky tak ukazují, že vzorce spotřeby mohou mít velmi dlouhé trvání.
Pohled na vztah mezi mortalitou a spotřebou alkoholu v Rusku ukazuje, že spotřeba stejného množství alkoholu je nebezpečnější u vodky než u piva. Rozdíl je přitom skutečně vysoký. Podle našich odhadů díky tomu klesne mortalita ruských mužů během dvaceti let o čtvrtinu. Mladá generace totiž bude stále více konzumovat pivo a nahrazovat jím vodku.
Zdroj: The persistence of consumption habits, VOX