, výrobce sportovního vybavení a
oblečení, který historicky dokázal zasadit tvrdou ránu evropským lídrům
Adidasu a Pumě, přišel ve 4Q15 s růstem tržeb o 5 % na 7,8 mld. USD (růst
bez měnových vlivů by byl +13 %).
Růst tržeb pro značku NIKE
(7,4 mld. USD; +13 % při konstantním měnovém kurzu) byl rovnoměrně
geograficky rozdělen a živen růstem prodejů značky, vyjímkou jsou trhy z
Emerging Markets, kde tomu tak nebylo.
Tržby
Converse byly 435 mil. USD a také rostly (+14 % při konstnatním měnovém
kurzu). Důvodem zde byla hlavně změna trhu, kde došlo ke změně
způsobu distribuce na přímý v zemích AGS (Austria, Germany a
Switzerland). Druhým důvodem byl silný výkon značky v USA.
Hrubá
marže se zvýšila o 60 bazických bodů na 46,2 %. Za růstem bychom měli
hledat primárně vyšší průměrnou prodejní cenu v daném období a také
pokračující růst přímého prodeje, kde je marže obecně vyšší. Pozitivní
vlivy na marži byly na druhé straně kompenzovány vyššími produkčními a
logistickými náklady.
Prodejní a administrativní náklady se Nike
zvýšily o 6 % na 2,6 mld. USD. Náklady na vytvoření poptávky byly 819
mil. USD, což je pokles o 7 % reflektující vyšší náklady na podporu
světového šampionátu v roce 2014. Fixní provozní výdaje vzrostly o 13 %
na 1,8 mld. USD což reflektuje růst v přímém prodeji a růstu spotřebně
orientovaných digitálních výdajů.
Čistý zisk společnosti vzrostl
o 24 % na 865 mil. USD zatímco zisk na jednu akcii (dil. EPS GAAP) vzrostl o
26 % na 98 centů. Zisk na akcii překonal průměr očekávání analytiků
dotázaných agenturou Bloomberg o 17,6 %, když očekávání bylo nastaveno
na hodnotu 83 centů.
Dobrý zisk reflektuje růst tržeb, růst marže a nižší míru zdanění (17,8 % ve srovnání s 23,5 % minulý rok v 4Q).
Fiskální rok 2015
Protože
se jednalo o poslední čtvrtletí ve fiskálním roce 2015, představil
i celoroční výsledky společnosti. Tržby byly 28,7 mld. USD a při
vyloučení měnových vlivů a rostly tak o 14 %.
Dobře
se dařilo značkám . Za povšimnutí stojí solidní růst prodeje
online, který v roce 2015 zrychlil o celých 59 % co se tržeb týče a
určitou měrou se podílel na celkově dobrém výsledku firmy v roce 2015.
Tržby rostly v roce 2015 ve všech regionech, kde firma působí ve všech
kategoriích. Výjimkou je pouze segment “Global Football”, tedy vybavení
pro fotbal.
Tržby Converse vzrostly o
21 % na bázi stálého kurzu na 2 mld. USD. Hrubá marže povyskočila o
pěkných 120 bazických bodů na 46 % díky vyšší průměrné prodejní ceně a
díky pokračujícímu růstu přímého prodeje s vyšší marží. Čistý zisk v
roce 2015 vzrostl o 22 % na 3,3 mld. USD.
Pro první čtvrtletí fiskálního roku 2016 firma očekává tržby ve výši 8,24 mld. USD (+3,2 % yoy) a čistý zisk ve výši 1,015 mld. USD.
Cílová cena sestavená na základě odhadů analytiků v horizontu 12 měsíců je nastavena na 117 USD. Akcie tak může skýtat potenciál pro růst 11,2 %. V poobchodní fázi (after-hours) akcie společnosti posílila o 3,59 % na 109,05 USD.

Zdroj: firemní data, Bloomberg