Společnost McDonald’s, notoricky známý a největší fast-food na světě, dnes představil svoje kvartální čísla, která by měla napovědět, jestli se společnost vypořádala nebo alespoň začala vypořádávat s úbytkem zákazníků.
Negativní vývoj globálních prodejů, které poklesly o 0,7 %, reflektují pokračující propad v návštěvnosti provozoven rychlého občerstvení ve všech hlavních sektorech.
Konsolidované tržby poklesly o 10 % na 6,49 mld. USD a na bázi konstantního kurzu poklesly o 1 %. Přesto překonaly konsensus o 1 %.
Zisk na jednu akcii dosáhl 1,26 USD a propadl se tak o 10 % (o 1 % bez kurzových vlivů). I tak překonal očekávání nastavená analytiky, která byla konsensuálně nastavená na 1,23 USD. Celkový zisk se dostal na číslo 1,2 mld. USD proti loňským 1,4 mld. USD.
Dolar během druhého období posiloval proti koši měn hlavně proti euru, australskému dolaru, rublu a další řadě měn. Dalším negativním faktorem, který ovlivňil celkový výsledek, byla nižší operativní marže společnosti a náklad cca. 45 milionů dolarů spojených s restrukturalizací společnosti.
Šéf společnosti Steve Easterbrook však špatné výsledky společnosti ve 2Q15 nepovažuje za prohru. Věří, že opatření, která byla přijata již v květnu, pro lepší positioning v dlouhém období a vyšší efektivitu přinesou později kýžené ovoce. Zmínil, že interně vidí první známky zlepšení a těší se na třetí kvartál, protože očekává růst prodejů v nově vytvořeném International Lead Market segmentu a oživení prodejů v Číně.
Firma již delší dobu trpí silnou konkurencí nových řetězců, které přišly s inovovaným menu, které je zdravější a je tak atraktivnější pro nové mladé zákazníky, kteří se chtějí stravovat zdravěji. Na druhé straně nechce ztratit skalní příznivce, kteří jsou ji nyní věrni, proto musí být změny u McDonaldu citlivé.
Ve Spojených Státech prodeje poklesly o 2 % jak pokračoval propad návštěvnosti a promované produkty nepřitáhly očekávanou návštěvnost. Operativní příjem klesl o 6 %. McDonald’s v USA již začal testovat ve vybraných provozech službu “all-day breakfast” a slíbil, že zjednodušování menu bude nadále pokračovat, tak aby firma zlepšila zážitek z návštěvy.
Další změny v menu se mají také týkat například kuřecího masa, které bude podávané se 100 % zárukou toho, že nebylo vyprodukováno za pomocí jakýchkoliv antibiotik. Další z kroků, které Easterbrook udělal, bylo zvýšení mzdy pro všechny pracovníky v pobočkách vlastněných přímo McDonaldem.
V kontrastu s USA Evropě prodeje rostly o 1,2 % hlavně díky Velké Británii a Německu. Negativně výsledky v Evropě ovlivňovala zejména Francie. Operativní příjem propadl o 20 % a reflektoval těžkou situaci v některých klíčových trzích.
V oblasti APMEA poklesly prodeje o 4,5 % a operativní příjem dokonce o procent šestadvacet, hlavně vlivem měnového kurzu (při konstantním kurzu by to bylo jen 16 %).
Kevin Ozan CFO společnosti řekl, že reorganizace je v plném proudu a očekává, že obrat bude znatelný hlavně na operativním růstu za podpory dobrého finančního managementu. Jde to v ruku v ruce se změnami v jednotlivých pobočkách a na menu.
Znovu zopakoval, že McDonald’s se zbaví 3 500 poboček, která aktuálně provozuje a do roku 2018 je budou provozovat už jen franšízoři. To by společnosti mělo přinést úspory ve výši 300 mil. USD ročně na SG&A výdajích do roku 2017.
Během čtvrtletí pokračoval McDonald’s v programu zpětného odkupu ve kterém odkoupil 17,4 mil. kusů akcií v hodnotě 1,7 mld. USD. Celkově tak za prvních šest měsíců odkoupil 24 milionů akcií za 2,3 mld. USD. Firma také vyplatila dividendu ve výši 0,85 USD na jednu akcii a tak na výplatách dividend za první dvě čtvrtletí vydala 1,6 mld. USD. Dohromady tak vrátila investorům 3,9 mld. USD.
Analytici pro další čtvrtletí očekávají tržby ve výši 6,45 mld. USD (o 8 % nižší než ve 3Q14) a zisk na jednu akcii ve výši 1,31 USD.
Akcie společnosti v pre-marketu reaguje růstem o 1,45 % na 99,01 USD.
Zdroj: firemní data, Bloomberg