před několika dny oznámila, že v roce 2050 bude prodávat zejména hybridní vozy a elektromobily. Automobilka sice nesdělila detaily, ale podle jejích očekávání by měl být prodej aut s naftovými a benzínovými motory blízko nule. Nyní tvoří auta s těmito motory přibližně 85 % vozů prodaných Toyotou. Kiyotaka Ise, který je členem vysokého vedení společnosti, k tomu uvedl: „Pro tradiční automobily nebude jednoduché přežít. Jejich motory čelí prudkému poklesu a celý svět se obrací vzhůru nohama. Změnit se tak musí i .“
Očekávání Toyoty jsou v souladu s její sázkou na hybridní vozy a elektromobily. Ta je motivována rostoucími obavami o čistotu životního prostředí a intenzivní snahou automobilek o nalezení nové dominantní technologie. Celé odvětví se navíc potýká s požadavky na snižování emisí a přísnými testy, poté, co vyšel najevo podvod automobilky . I ta následně oznámila, že se hodlá intenzivněji věnovat vývoji elektromobilů a hybridních automobilů.
nehodlá tradiční motory úplně opustit, protože některé oblasti se na ně budou muset spoléhat i nadále. Nemají totiž dostatečně rozvinutou infrastrukturu, která by umožňovala dobíjení elektromobilů. K masivní změně v odvětví, kterou předpovídá, také nedojde nijak rychle. Automobilky sice předpokládají, že nastane posun směrem k alternativním pohonným jednotkám, ale zákazníci zatím k žádné masové změně nepřikročili. mezitím přišla na trh s vozem, který pohání vodík. U takového vozu lze doplnit palivo během několika minut a jeho dojezdová vzdálenost je mnohem delší než u elektromobilů. Její vůz Mirai má dojezd 312 mil, zatímco elektromobil leaf od Nissanu má dojezd pouze 84 mil. Model S od Tesly má dojezd mezi 230 – 270 mílemi.
Nissan sází na elektromobily, německé automobilky, jako je , se zase zaměřovaly zejména na hybridy. je v tuto chvíli stále závislá na prodejích vozů s tradičními motory. Minulý rok tvořily prodeje jiných vozů pouze 14 % jejích tržeb. Automobilka v posledních letech dosahuje rekordních zisků, které do značné míry odrážejí ziskové, ale na spotřebu náročné velké vozy populární v USA. by do roku 2020 chtěla snížit množství emisí oxidu uhličitého o více než 22 % (relativně ke globálnímu průměru v roce 2010). Do roku 2050 by chtěla dosáhnout 90% poklesu emisí.
Autorem je Yoko Kubota.
Zdroj: WSJ