Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - rozhovor
Vladimír Müller, majitel Dr. Müller Pharma: Když je člověk zatvrzelý a jde si za svým, prosadí se

Vladimír Müller, majitel Dr. Müller Pharma: Když je člověk zatvrzelý a jde si za svým, prosadí se

01.07.2017 12:17
Autor: Pavel Daniel

Společnost Dr. Müller Pharma vybudoval Vladimír Müller v Hradci Králové z úplné nuly. Dnes vyváží léčivé přípravky téměř do třiceti zemí světa. A tvrdí, že bez lidí, jimiž se obklopil, a investic do špičkových technologií, by to rozhodně nešlo. Přitom opakuje, že je v podnikání spíš opatrný. Důvod? Firmu chce v dobré kondici jednou předat svým dětem.

Patria.cz: Jak vznikla myšlenka zaštítit firmu přímo vaším příjmením?

Rodinná firma Dr. Müller Pharma byla původně zaměřená na výrobu doplňků stravy a kosmetiky, prodávané pouze v lékárnách, což bylo prostředí, které jsem se svou profesní historií na hradecké farmaceutické fakultě dobře znal. Do příjmení v názvu se mi nechtělo, ale kamarádi mě přesvědčili. Svým jménem v názvu firmy všem našim zákazníkům sděluji, že za kvalitu a účinnost našich výrobků osobně ručím. I když u německy znějícího jména stále opakuji, že jsme česká firma a vyrábíme v Česku.

Patria.cz: Co považujete za důležité mezníky v životě firmy?

Nejdřív vůbec nebylo jasné, zda se uživíme, ale když je člověk zatvrzelý a jde si za svým, prosadí se. Fungujeme od roku 1995, tedy 22 let. Zásadní moment přišel v roce 2000, kdy jsme mohli koupit náš současný firemní areál. Tehdy vzniklo naše dlouhodobé partnerství s ČSOB. Banka nám na koupi půjčila, a to rychle a za příznivých podmínek. Možnost být ve svém a ve větších prostorách nás nastartovala, přinesla rozvoj a možnost dalších investic. Dnes prostory dále rozšiřujeme.

Dalším zlomem bylo, když jsme v roce 2005 dostali první povolení k výrobě léčiv. Posledním milníkem je loňské otevření nového výrobního závodu specializovaného na výrobu tekutých a polotuhých léčiv. Náš současný byznys totiž stojí na více nohách. Nejen že máme vlastní značku, ale věnujeme se i smluvní výrobě léčiv, zdravotnických prostředků, doplňků stravy a kosmetiky, od vývoje ke konečnému výrobku.

Patria.cz: Vaše produkty jsou známé a oblíbené. Jak vznikly třeba Müllerovy pastilky?

Pastilky mají jako léková aplikační forma historicky dlouhou tradici. Díky své sladkosti totiž mohou maskovat chuť účinné látky, která bývá někdy hořká. Ale firem, které vyrábějí farmaceutické pastilky je v Evropě jen devět. Když jsem viděl, že mají pastilky potenciál, chtěli jsme si výrobní technologii pořídit. Pracovali jsme na tom sedm let a dnes máme unikátní technologii, s níž se stáváme partnery i pro velké nadnárodní firmy.

Patria.cz: Jaké místo ve vašem oboru technologie zaujímají?

Jsou pro nás naprosto zásadní. Průběžné investice do nejmodernějších technologií byly během růstu firmy vždy dobrým krokem. I když jsem v době nákupu zvažoval, zda je takový výdaj potřeba. Jenže dnes díky tomu navazujeme partnerství ve smluvní výrobě s nadnárodními farmaceutickými společnostmi. Také dozorové orgány nebo zákaznické audity nemohou rozporovat technologickou stránku výroby, která je stoprocentní.

Moderní technologie byly také alfou a omegou ve chvíli, kdy jsme chtěli proniknout do zahraničí. Další věcí je výkon. Jsme malá firma, ale velmi výkonná. Měsíčně vyrobíme 1,3 až 1,5 milionu kusů produktů.

Rozhovor

Patria.cz: Vloni jste získali společnost Megafyt Pharma, výrobce farmaceutických bylinkových čajů. Jak to zapadá do vaší strategie?

Bylinné čaje pod značkou Dr. Müller Pharma máme v sortimentu už dlouho. V Megafytu, kde jsme asi patnáct let před naší akvizicí čaje smluvně vyráběli, vidím další potenciál růstu v tomto segmentu. Nemuseli jsme budovat novou výrobu, ale koupili jsme fungující organismus, který můžeme rozvíjet. Při akvizici Megafytu nás ČSOB znovu podpořila. Přitom vždycky oceňuji, že se bankéři dívají na naše projekty nejpřísnějšíma očima a upozorní mě na možná rizika. Jejich nezávislý pohled je pro mě cenný. Můžu mít úžasné nápady, ale nikdy to nechci přehnat.

Patria.cz: Na kterých zahraničních trzích jste aktivní, a jaká mají specifika?

Se značkou Dr. Müller Pharma působíme ve 26 zemích, vyvážíme zhruba 60 procent produkce a objem chceme zvyšovat. Jsme ve střední a východní Evropě (v západní Evropě máme partnery pro smluvní výrobu), na Blízkém a Středním východě, ve střední Asii, Vietnamu, Indonésii, na Tchaj-wanu, v Hong Kongu. Daří se nám v Íránu a Iráku, zemích, na které bych před pěti lety ani nepomyslel. A oťukáváme jižní Ameriku. Do zahraničí také dodáváme pod naší značkou výrobky, které v Čechách běžně nemáme v portfoliu, nebo které obsahují léčivé rostliny, které se u nás nepoužívají.

Vytváříme výrobky tak, aby byly přizpůsobeny zvyklostem a požadavkům lokálního trhu. Některé země mají preference v parfemaci nebo chutích. Když třeba v Íránu některý typ přípravku voní po jahodách, je to špatně.

Patria.cz: Co je ještě důležité pro to, abyste uspěli?

Naučil jsem se, že v byznysu se vyplatí finanční přiměřenost a postupné cíle spíš než velké plány. Od začátku jsme také měli štěstí na lidi. Viděli, že sice nemáme moc peněz, ale dělíme se s nimi o naše úspěchy. Myslím, že jsme na ně přenesli náš zápal.

Patria.cz: Kolik lidí u vás pracuje a jak k nim přistupujete?

V Hradci máme zhruba sto padesát lidí a v Megafytu necelých šedesát. Dnes je velký problém sehnat dobré lidi a nekvalitní vzít nemůžeme. Dobré lidi si vychováváme. Když zjistíme, že se někdo chce vzdělávat, makat na sobě a posouvat se dál, umeteme mu cestičku. Dáváme prostor i studentům středních a vysokých škol, kteří k nám chodí na praxi, připravují u nás diplomové a doktorské práce. U nás se mohou prakticky seznámit s technologiemi, k nimž by je v korporátních farmaceutických firmách nepustili. V Hradci je dobrá atmosféra pro byznys a je to hezké místo pro život. Takže doufám, že by mohlo být atraktivní i pro budoucí spolupracovníky, kteří by se sem přestěhovali.

Patria.cz: Jaké plány máte do budoucna vy?

Fungujeme ve vlnách, růst střídá období, kdy se potřebujeme stabilizovat. A taková doba teď, po spuštění nového výrobního závodu a akvizici Megafytu, přišla. Určitě se ale nadále chceme rozvíjet na zahraničních trzích.

Patria.cz: Kdy si v práci řeknete, že se vám něco opravdu povedlo a vaše práce má smysl?

Je mi fajn, když jsme se zaměstnanci na nějakém neformálním posezení a slyším, že mi lidé věří. Vždy jsem věděl, že mám spoluzodpovědnost za lidi, s nimiž pracuji. A pracují u nás celé rodiny – maminka, dcera, syn, snacha… Když se podívám z odstupu, vidím, že na začátku nebylo nic a dnes firma živí víc než dvě stě lidí ve třech výrobních závodech. Zákazníci naše výrobky znají, opakovaně je kupují a ony jim pomáhají. Jsem také fanda do historie farmacie, proto se snažím podporovat České farmaceutické muzeum v Kuksu. A mám radost, že je tu další generace, která je schopná firmu dál rozvíjet. I proto jsem opatrný a nechci dělat chyby. Dětem odmalička ukazuji, jak přemýšlím o tom, co dělám, jakou mám podnikatelskou filozofii a také pokoru a slušnost.

Rozhovor vznikl ve spolupráci se společností Dr. Müller Pharma a divizí Firemního bankovnictví ČSOB.


Čtěte více:

Michal Hanák z Fortuny, exkluzivně pro Patrii Online: Fortuna míří do vyšší ligy
02.12.2016 17:00
Meta evropského lídra, která by měla přinést společnosti Fortuna nové...
Zuzana Lizcová (AMO) pro Patria.cz: Rakušané zůstávají rozděleni a předčasné volby na stole
05.12.2016 18:05
Proti öxitu, osobním útokům, obratu od zacílení Rakouska na západ. I t...
Miroslav Kalousek exkluzivně pro Patria.cz: S nákupem dluhopisů či akcií bych byl v současnosti zdrženlivý
09.12.2016 12:07
Pokud bych vkládal své úspory do cenných papírů, pak do akcií dlouhod...
Alojz Ryšavý, majitel ALO diamonds pro Patrii Online: Kvalitní šperk je bezpečná investice
15.12.2016 18:11
Alojz Ryšavý prodává diamantové šperky již více než dvacet let. Většin...
Šéf ELTON Martin Pabiška: Hodinářský obor se vrací k řemeslné práci
17.06.2017 13:03
ELTON, hodinářská firma vyrábějící slavné hodinky Prim, otevřela Marti...
Rodinné firmy, budoucnost energetiky i logistika. Tak vidí klíčová témata šéf ČSOB Advisory Štěpán Černohorský
15.06.2017 17:34
Dnes předávání otěží v českých rodinných firmách, proměna tradiční i n...
Jiří Konečný, majitel Elko EP: Bez inovací bychom ve světě neuspěli
24.06.2017 11:02
Firma Elko EP stojí na inovacích. Se svým systémem pro chytré budovy s...
Pieter Cleppe (Open Europe) pro Patria.cz: Macron by měl hlavně okleštit sociální stát
20.06.2017 17:25
Nový francouzský prezident Emmanuel Macron dostal v nedělních parlamen...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
J D Wetherspoon PLC