Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - rozhovor
Alojz Ryšavý, majitel ALO diamonds pro Patrii Online: Kvalitní šperk je bezpečná investice

Alojz Ryšavý, majitel ALO diamonds pro Patrii Online: Kvalitní šperk je bezpečná investice

15.12.2016 18:11
Autor: Pavel Daniel

Alojz Ryšavý prodává diamantové šperky již více než dvacet let. Většinou Čechům, ale první obchody již otevřel i v USA. Zásadní je pro něj kvalita. Majitel luxusního klenotnictví ALO diamonds Alojz Ryšavý začal první šperky prodávat už v roce 1995, tedy ve svých devatenácti letech. „Tehdy to byly hlavně jednoduché prstýnky, které jsme se snažili udat ve velkoobchodech,“ vzpomíná. Dneska šperky jeho firmy, v níž pracuje přibližně 300 lidí, dobývají svět. Část výroby se soustředí na trh ve Spojených státech, kde ALO otevřelo první dva obchody a chystá se otevřít třetí. Jaký vkus mají zákazníci v Evropě, v USA či v Asii? A jak hýbou s cenami surovin události, jako bylo zvolení Donalda Trumpa?

Patria Online: Jak jste tehdy v roce 1995 s výrobou šperků začínal?

Těsně po revoluci jsem studoval střední školu klenotnickou v Praze a hned po škole jsem nastoupil do klenotnického družstva. Byl to státní podnik, který ovšem po roce zkrachoval. Pro mě to ale byla skvělá příležitost. Začal jsem vyrábět první šperky s diamanty a strašně se mi to zalíbilo. Tak jsem se po krachu družstva pídil dál po tom, jak v té práci pokračovat. Udělal jsem si živnost, nejdřív jsem měl klenotnický stůl doma, kde jsem dělal první kousky, a když toho bylo víc, tak jsem si pronajal malé prostory, nakoupil základní klenotnické technologie a začal jsem pomalu vyrábět.

Patria Online: Bylo v té době těžké šperky prodat?

Tehdy jsem šperky dodával hlavně do velkoobchodů v Česku a na Slovensku a snažil se nabízet svou první minikolekci. Někde to vyšlo, jinde chtěli něco jiného, tak jsme vyráběli i na zakázku. Trh byl v polovině 90. let ještě stále hodně konzervativní. Ve všem – v nábytku, ale třeba i v oblečení. My jsme tedy zezačátku nedělali nic složitého, byly to hlavně jednoduché tvary prstenů.

Patria Online: Jak se zákazníci za těch dvacet let, co prodáváte klenoty, změnili?

Samozřejmě že dnes chtějí úplně něco jiného. Kdysi to byly opravdu jednoduché šperky s jedním kamenem, ne moc zdobné a většinou šlo o žluté zlato. O bílém se tehdy ještě moc nevědělo, růžové šlo zase spíše v Rusku. U nás tedy pořád fungovala tradice žlutého zlata a zákazníci se samozřejmě na šperky s pravými kameny dívali s velkým respektem. Tehdy si ještě všichni mysleli, že diamantové šperky jsou jenom pro bohaté, pro milionáře a miliardáře. Přitom dneska už pořídíte diamantový prstýnek za pár tisíc korun. Dnes jsme úplně jinde i v jiných ohledech.

Lidé vidí šperky po celém světě, vidí je na internetu, takže vědí, co se kde prodává, co je kde k mání a co je moderní. Máme tady také nadnárodní firmy, jako jsou Tiffani nebo Cartier, takže se lidé v Praze mohou jít na šperky těch top špičkových světových firem podívat. Pro nás je ale zásadní, že jsou lidé odvážnější a vzdělanější. Nejhorší zákazníci pro nás jsou totiž ti, kteří se v oboru vůbec nevyznají. Jdou například jen po velikosti šperku a kamenu. Jenže velký šperk neznamená automaticky vysokou cenu, ale hraje tam více parametrů. Zásadní je především kvalita.

Patria Online: Mění se i poměr Čechů, kteří diamantynakupují?

My prodáváme hlavně Čechům, protože jsme ve velkých nákupních centrech. Cizinců v Česku a na Slovensku, kde máme celkem asi dvacet obchodů, nakupuje asi deset procent. Ale my je dobře známe například ze Spojených států, kde budeme otevírat už třetí obchod.

Patria Online: A ještě máte zastoupení v Hongkongu...

Máme tam prodej, velkoobchod a také tam nakupujeme suroviny. V Hongkongu dneska sídlí největší světové klenotnické firmy, protože vedle je Indie, jste prakticky v Číně, takže jste na obrovských trzích, jak co se týče nákupu surovin, tak z pohledu sortimentu. Vidíte tam, co se nakupuje a co prodává.

ALOdiamonds 

Patria Online: Jak se mění poptávka po špercích, když vezmete Ameriku, Evropu a Asii? Co tam lidé kupují?

Amerika je spíše na velikost a Evropa je spíše na kvalitu. My i proto ve Spojených státech prodáváme trochu jiné šperky, neprodáváme to, co je většina Američanů zvyklá nakupovat. Snažíme se prosadit spíš designovými věcmi, oslovujeme tedy spíše lidi, kteří hledají něco speciálního nebo něco ne úplně komerčního. Ale obecně je americký trh stále ještě orientován na velikost šperku. Evropa je naopak dejme tomu z devadesáti procent zaměřená na kvalitu. Evropané jdou raději do menší velikosti kamenu s vyšší kvalitou a v Asii je to podobné jako v Evropě.

Patria Online: Co se týče obchodů v USA nebo nákupů surovin, to jsou ty případy, kdy využíváte služeb banky?

Banka pro nás především obstarává nákup měn a máme samozřejmě i nabídky dalšího financování. Dneska spolupracujeme hlavně s ČSOB, která je naším hlavním partnerem teprve pět měsíců. Předtím jsme byli patnáct let u jiné banky, udělali jsme si ale vlastní tendr, a co se týče podmínek a servisu, tak ČSOB z výběru asi šesti bank vyhrála. Zatím ta spolupráce běží v pohodě, ale hodnotit ji chceme třeba až po roce. Obecně však nijak závislí na bance nejsme. Finančního partnera potřebujeme právě proto, že rosteme, a myslíme si, že se správným přístupem banky se nám poroste lépe a rychleji.

Patria Online: Růst ekonomiky nahrává i růstu investic do věcí s trvalou hodnotou. Jak se to projevuje na vašich obchodech?

Samozřejmě pozitivně. Máme velký nárůst klientů, které zajímají právě investice do rodinných šperků. Nejde tedy o komerční klenoty za pět až dvacet tisíc, ale třeba o šperky za sto tisíc a výše. Ani nákup šperků třeba i za milion není dnes nic neobvyklého. Ten zájem vidíme ale už poslední tři čtyři roky. Lidé chtějí nakoupit nějakou hodnotu, která půjde dál generacemi, bude se dědit v rodině tak, jako to bylo kdysi. I proto jsou lidé do šperku ochotni investovat více peněz. Já jsem přesvědčený, že kvalitní šperk je jednou z mála věcí, která dlouhodobě neklesá na ceně. Roste hodnota samotného šperku, a ještě k tomu roste hodnota těch kamenů. Takže nejste závislí na kurzových výkyvech a neriskujete jako například u akcií, které jsou závislé na tom, jak se dané firmě zrovna daří. Drahé kameny jsou komodita, která posledních sto let rostla, a nevím, co by se muselo stát, aby se to změnilo.

Patria Online: Další důvod, proč kameny stále rostou, je ten, že nejde o nevyčerpatelnou surovinu. Zahýbala ale přece jen s cenou surovin třeba taková událost, jako bylo zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA?

Se zlatem to určitě zahýbalo, to všichni víme. Ale co se týče šperků, tak jak říkám, to je tak konzervativní komodita, že nemá takové pohyby, které by závisely na politice nebo na burzovním vývoji. Zatím se nacházíme v ekonomickém růstu, firmy investují, otevírají nové pobočky a obchody.

Patria Online: Co byste si přál pro ALO diamonds do roku 2017?

Ať se hlavně daří nám jako české společnosti. Když se bude dařit nám, tak se pak bude dařit celé firmě. Přeji si také hodně nových a vzdělaných zákazníků, kteří už o špercích a o jejich hodnotě něco vědí. A hlavně to zdraví. Když je člověk zdravý, tak zbytek, jako je úspěch nebo štěstí, záleží už v podstatě na něm.

Rozhovor vznikl ve spolupráci se společností ALO diamonds a Firemním bankovnictvím ČSOB. 


Čtěte více:

Bohumil Volf, generální ředitel Bidvestu: Spotřebitelé si hledají cestu ke kvalitnějším potravinám
05.11.2016 15:30
Společnost Bidvest patří s obratem kolem 11 miliard korun mezi největ...
Matija Zupanc, výkonný ředitel Mora Moravia pro Patrii Online:  Český zákazník je náročný a nekompromisní
10.11.2016 11:00
Matija Zupanc přišel před 12 lety do společnosti Mora s jasným cílem: ...
Petr Novotný, ředitel Lunaplastu pro Patrii Online: Krize se nás nedotkla. Pitná voda bude potřeba vždy
17.11.2016 13:00
S ředitelem Lunaplastu Petrem Novotným jsme se od povodní na soutoku L...
Diana Rysková, majitelka Medirolu: Rodinná firma vytváří pohodu i motivaci
19.11.2016 16:00
Společnost Medirol se za dvacet let existence dostala mezi největší sv...
Michal Hanák z Fortuny, exkluzivně pro Patrii Online: Fortuna míří do vyšší ligy
02.12.2016 17:00
Meta evropského lídra, která by měla přinést společnosti Fortuna nové...
Zuzana Lizcová (AMO) pro Patria.cz: Rakušané zůstávají rozděleni a předčasné volby na stole
05.12.2016 18:05
Proti öxitu, osobním útokům, obratu od zacílení Rakouska na západ. I t...
Miroslav Kalousek exkluzivně pro Patria.cz: S nákupem dluhopisů či akcií bych byl v současnosti zdrženlivý
09.12.2016 12:07
Pokud bych vkládal své úspory do cenných papírů, pak do akcií dlouhod...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
13:00CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m