Aktualizováno Dva pracovní dny navíc zamíchaly s výsledky maloobchodu v červenci. Meziročně se tržby obchodníků tentokrát zvýšily o 7 %, po očištění právě o zmíněné dva dny, to bylo o 4,6 %. Oba výsledky naznačují, že nákupní apetit českých spotřebitelů zůstává silný a stále jej podporují svižně rostoucí mzdy, nízká nezaměstnanost a pozitivní nálada v ekonomice. Nejnovější data naznačují, že i ve třetím čtvrtletí je hlavním motorem ekonomiky domácí poptávka, respektive spotřeba.
I v létě zaznamenaly největší nárůst tržeb internetové obchody. Tentokrát si připsaly téměř 22 % navíc ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Pokračující boom nakupování ve virtuálním světě není nijak nový a stejně nepřekvapivý je zájem spotřebitelů o elektroniku a vybavení domácností, který se odvíjí právě od rostoucí kupní síly obyvatel. Podporuje totiž obměnu domácí elektroniky, bílé i černé techniky atp.
I když poptávka zůstává velmi silná, zboží v obchodech nijak výrazně nezdražuje. Ceny v obchodech se meziročně zvýšily o 0,7 %, a to především v důsledku zdražování potravin. Ceny zboží tak rostou výrazně pomaleji, než naznačuje inflace, kterou v posledních dvou letech „řídí“ především služby spojené s bydlením. Obchody setrvávají v tvrdém konkurenčním boji, který nastartovala expanze internetových obchodů.
Dá se předpokládat, že svižný růst maloobchodu bude pokračovat i v dalších měsících. Celoročně maloobchod dosáhne v reálném vyjádření růstu o cca 4,0 %. Naproti tomu výrazně slabší bude výsledek motoristického segmentu, který je v důsledku slabých prodejů nových vozů v mínusu už nyní. V tomto směru se nejspíše příliš nic nezmění ani ve druhé polovině letošního roku. Do hlavních výsledků maloobchodu se však tato část obchodu nezapočítává.