Japonská automobilka Motor ve čtvrtém čtvrtletí svého finančního roku zvýšila provozní zisk o 92 procent na 689,8 miliardy jenů, v přepočtu přes 133 miliard korun, a to navzdory globálním problémům s dodávkami čipů. K růstu přispělo oživení poptávky po koronavirové pandemii, uvedla dnes největší automobilka světa ve své výsledkové zprávě. Analytici v anketě společnosti Refinitiv očekávali provozní zisk 641,5 miliardy JPY. Finanční rok 2021 skončil v březnu.
Automobilový průmysl bojuje od konce loňského roku s nedostatkem čipů. Tuto situaci nedávno zhoršil požár v japonské továrně na čipy a výpadek elektřiny v Texasu, kde se nachází mnoho továren na výrobu čipů. však překvapila investory i konkurenty, když oznámila, že její výrobu nedostatek čipů výrazně nenaruší. Konkurenti, včetně , , Fordu, Hondy a Stellantisu, byli donuceni zpomalit nebo přerušit část výroby. Podle analytiků se Toyoty nedostatek čipů zatím převážně nedotkl pravděpodobně díky její politice vysokých zásob.
Toyota je podle počtu prodaných aut největší automobilkou na světě. V uplynulém finančním roce prodala po celém světě 9,92 milionu vozů a letos plánuje zvýšit prodej na 10,55 milionu aut. Pomoci ji k tomu má hlavně růst na důležitých trzích, jako jsou Spojené státy.
Za celý finanční rok firma zvýšila čistý zisk o 10,3 procenta na 2,25 bilionu jenů. Provozní zisk ale o 8,4 procenta klesl a činil 2,2 bilionu JPY, tržby klesly o 8,9 procenta na 27,21 bilionu jenů.
V letošním fiskálním roce očekává zvýšení provozního zisku o 13,8 procenta na 2,5 bilionu jenů. Analytici ale podle médií čekají zisk 2,65 bilionu jenů. Čistý zisk se má zvýšit o 2,4 procenta na 2,3 bilionu a tržby o 10,2 procenta na 30 bilionů jenů.