I o více než čtyři procenta se v prodlouženém obchodování propadaly akcie Amazon.com. Firma ve čtvrtek oznámila nečekaně slabé výsledky za třetí čtvrtletí a dodala slabou prognózu pro kritický čtvrtý kvartál. Zákazníci se s rozvolňováním protipandemických opatření vracejí do kamenných obchodů a růst tržeb největšího internetového obchodu světa zpomaluje. K tomu se přidávají narušené dodavatelské řetězce.
Zisk na akcii za tři měsíce do konce září dosáhl 6,12 USD proti očekávaným 8,92 USD/akcii v průzkumu společnosti Refinitiv. Výnosy dosáhly částky 110,81 miliardy dolarů při meziročním zvýšení o 15 procent, analytici čekali částku 111,6 miliardy. Společnost se sídlem v Seattlu dále ohlásila zisk v hodnotě 6,2 miliardy dolarů (136,6 miliardy korun) za tříměsíční období, které skončilo 30. září, oproti 6,3 miliardy dolarů ve stejném období před rokem.
Amazon je jedním z prodejců, kterým pandemie prospěla. Kvůli restrikcím se v mnoha zemích uzavíraly kamenné obchody a lidé se tak obraceli právě na internetové obchody, na nichž nakupovali vše od jídla po čistící prostředky. Amazonu nicméně klesá tempo růstu prodejů, protože letos se lidé méně oddávali nakupování přes internet než při loňských vlnách šíření nákazy. Zpomalení rovněž podle AP souvisí s tím, že se lidé zejména z USA a Evropy více pohybují venku, věnují se více jiným aktivitám než nakupování. Investoři mohli v číslech za třetí čtvrtletí sledovat právě především růst e-commerce a to, do jaké míry se Amazonu dařilo navázat na nárůst tržeb oproti situaci před rokem, kdy ve světě vrcholila pandemie Covid-19. Další otázkou je dopad narušených dodavatelských řetězců před začátkem rušné vánoční sezóny.
Pro klíčové čtvrté čtvrtletí, protkané vánočními nákupy a slevovými akciemi, firma očekává tržby mezi 130 a 140 miliardami, což by byl růst o čtyři až 12 procent. Analytici v průzkumu FactSet čekali meziroční růst o 13,2 procenta na 142,1 miliardy dolarů.
Reklamní součást Amazonu, které firmy platí za zobrazování reklam zákazníkům při nakupování na internetovém tržišti, zaznamenala nárůst tržeb o 49 procent.
Agentura Reuters ještě před zveřejněním výsledků napsala, že .com by se měl vynořit jako vítěz z arény digitální reklamy a změny společnosti v nastavení ochrany soukromí ustát lépe než nebo Snap. Amazon má totiž k dispozici obrovskou zásobárnu údajů o nakupování, což snižuje jeho závislost na trackovacích datech, která dosud dodával operační systém Applu pro mobilní zařízení.
Pětiletý vývoj akcií .com v porovnání s technologickým indexem Nasdaq Composite:

Zdroje: Reuters, patria.cz, ČTK, CNBC
Foto: .com