Britští motoristé si pořizují elektromobily mnohem rychleji, než se očekávalo, což způsobuje rostoucí díru ve státní pokladně, do které Británie vybere z poplatků za pohonné hmoty 32 miliard liber ročně. Nadace Resolution Foundation nyní navrhla "silniční daň" vybíranou z každé ujeté míle elektromobilů, aby se tento výpadek vyrovnal. Podle jejích odhadů bude činit výpadek do konce desetiletí 10 miliard liber ročně.
Zjištění podtrhují problémy spojené s přechodem ekonomiky od fosilních paliv k technologiím slučitelným s cílem "nulových" emisí, který podporuje vláda premiéra Rišiho Sunaka i labouristická opozice. Elektromobily sice snižují znečištění, ale zároveň zatíží veřejné služby tím, že sníží daňové příjmy, přičemž většina výhod plyne bohatším domácnostem.
"Pokud nemodernizujeme silniční daň tak, aby odrážela automobily, které se v našich ulicích pohybují dnes i v budoucnu, riskujeme, že ještě více zatížíme veřejné finance a naše přeplněné silnice," uvedl ve čtvrtek v e-mailu Jonny Marshall, hlavní ekonom nadace Resolution Foundation. "Náš daňový systém musí držet krok s přechodem na elektromobily způsobem, který ochrání domácnosti s nízkými a středními příjmy."
Ve zprávě skupiny k této problematice se uvádí, že náklady na provoz elektromobilů jsou o 60 % nižší na kilometr než u vozů poháněných tradičními motory a že nejbohatší domácnosti mají větší pravděpodobnost, že budou jezdit elektromobilem. To znamená, že domácnosti s nižšími příjmy tuto výhodu nezískávají - a platí více do státní pokladny na poplatcích za pohonné hmoty. Resolution Foundation dospěla k závěru, že nejbohatší pětina domácností, která tvoří dvě třetiny výdajů na nová auta, tyto výhody nepotřebuje.
Zpráva byla zveřejněna po údajích o veřejných financích, podle nichž deficit státní pokladny v dubnu rostl druhým nejvyšším tempem od roku 1993. Výdaje zvýšily rostoucí náklady na splátky úroků z dluhu a opatření na podporu životních nákladů.
Resolution rovněž uvedla, že ministerstvo financí by mělo snížit 20% daň z přidané hodnoty, kterou platí majitelé elektromobilů za používání veřejných dobíjecích míst. Bohatší domácnosti, které mají přístup k parkování u sebe doma, využívají 5% DPH na domácí nabíjení - anomálii, kterou nadace nazývá "chodníkovou daní".
Zdroj: Bloomberg