Výrobce luxusních vozů Mercedes-Benz loni snížil konsolidovaný zisk o 28 procent na 10,4 miliardy eur (261 miliard Kč). Německá firma prodala výrazně méně vozů na klíčových trzích v Německu a v Číně. Podnik chce do roku 2027 snížit náklady o deset procent a uvést na trh desítky modelů. Akcie klesají v ranním obchodování o 3 %, čímž se ztráty za poslední rok rozšířily na více než 11 %.
Letos očekává Mercedes-Benz prudký pokles zisků a bude snižovat náklady, protože se potýká s tvrdou konkurencí a nerovnoměrnou poptávkou na globálním automobilovém trhu. Očištěné výnosy automobilové divize budou činit pouze šest až osm procent, přičemž zisky na úrovni skupiny budou výrazně nižší než v loňském roce. Jednotkové prodeje by měly být nižší než 1,98 milionu vozů prodaných v roce 2024. Tato předpověď podle agentury Reuters zklame investory a zástupce zaměstnanců, kteří požadovali minimální cíl prodeje dva miliony vozů, aby se plně využila výrobní kapacita. Plánuje snížit výrobní náklady o 10 % do roku 2027 a bude také spolupracovat s dodavateli na snížení nákladů na materiál. Globální ceny všeho od chemických povlaků po kovy v posledních letech vzrostly.

Provozní zisk Mercedesu klesl v loňském roce o 30 %. Jeho marže z výroby automobilů klesla na 8,1 %, což je pod úrovní předchozího roku 12,6 %. Společnost očekává, že tato marže bude v roce 2025 mezi 6 % a 8 %. Tržby se za celý rok snížily o 4,5 procenta na 145,6 miliardy eur. Zisk před úroky a zdaněním klesl téměř o třetinu na 13,6 miliardy eur, což bylo o něco lepší, než očekávali analytici. Mercedes-Benz sníží dividendu o jedno euro na 4,30 eura na akcii. Kromě toho se firma chystá zahájit další zpětný odkup akcií v celkovém objemu až pět miliard eur, který ale musí schválit valná hromada.
Mercedes-Benz potřebuje zlepšit návratnost prodeje, která se v roce 2024 snížila na 8,1 procenta z 12,6 procenta v předchozím roce. Byla tak ještě slabší, než se čekalo. Pod vedením generálního ředitele Oly Källeniuse společnost směřuje zdroje na své nejdražší vozy a odklání se od méně ziskových modelů základní úrovně, jako je kompaktní třída A. Ale slabá poptávka, zejména v Číně, po špičkových modelech, jako jsou limuzíny Maybach, výkonné vozy AMG a G-Wagon, tuto strategii ztěžuje. Současně rostoucí obchodní napětí a hrozba amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalit cla na automobily představuje další hrozbu pro Mercedes, který dováží asi 63 % vozidel prodaných v USA. Trump tento týden uvedl, že plánuje oznámit cla na dovážené automobily kolem 25 % již v dubnu.
Zdroj: Bloomberg, Reuters, Patria, ČTK