Statistické úřady druhé a třetí největší ekonomiky Evropy dnes zveřejnily informace o spotřebitelském chování v dubnu. Údaje jsou velice příznivé a signalizují růst hospodářství obou států v polovině tohoto roku. HDP, jehož nejpodstatnější komponentou je v obou zemích spotřeba domácností, pravděpodobně v tomto čtvrtletí vykáže mnohem lepší výsledky než v prvním čtvrtletí. HDP ve Velké Británii vzrostl podle předběžných údajů v prvním čtvrtletí 2002 o 0,1% q/q a ve srovnání se stejným obdobím minulého roku byl vyšší o 1% . Italský HDP rostl v prvním čtvrtletí o 0,2% q/q a Francie zveřejní předběžný údaj o HDP za první čtvrtletí 2002 zítra (očekává se +0,4% q/q). Přidáme-li k informacím o tržbách a prodejích ještě dnešní pozitivní zprávu o růstu podnikové důvěry v Itálii, můžeme si dovolit spekulovat o dalším ekonomickém vývoji v EU (Itálie, Francie a Británie tvoří dohromady 48% HDP ekonomik sdružených v EU).
Dubnové maloobchodní prodeje ve Velké Británii rostly meziměsíčně o 1,7% (meziročně o 6,9%), což je rekordní meziměsíční nárůst od ledna 2000. Maloobchodní tržby, tj. hodnotově vyjádřené prodeje, byly meziročně o 5,3% vyšší. Ve srovnání s březnem a odhady ekonomů skutečně došlo k razantnímu růstu spotřebitelské poptávky - prodeje v březnu rostly meziměsíčně jen o 0,1%, meziročně o 5,8%. Ekonomové odhadovali růst v dubnu o 0,4% m/m. Minulý měsíc se ve Velké Británii prodalo více zboží zejména v obchodech s převahou nepotravinářského sortimentu; potravin se prodalo naopak o 0,1% m/m méně. Prudký nárůst zaznamenaly prodejny textilu, oděvů a obuvi (+4,7% m/m) - tento segment dokonce dosáhl největšího meziročního růstu (+17,1%) od počátku časové série (1986).
Podobný údaj pro Francii - spotřebitelské výdaje na průmyslové výrobky - také nadchl analytiky a pomohl ke zvýšení optimismu ohledně vývoje ekonomiky. Ve srovnání s březnem spotřebitelé utratili o 0,8% více, meziročně pak o 4,2% více. Ekonomové v průměru odhadovali nulový růst meziměsíčně, ve srovnání s minulým rokem měly být tržby vyšší jen o 3,0%. Stejně jako ve Velké Británii šly na odbyt zejména výrobky textilní a kožené (+1,6% m/m, resp. +6,1% y/y). Razantní nárůst zaznamenal mimo jiné i prodej automobilů (+2,9% m/m, +9,0% y/y).
Italská podniková důvěra v květnu zaznamenala nárůst na 97,8 bodů z dubnových 96,8. Nicméně důvěra nerostla stejně ve všech sektorech, automobilový průmysl vykázal pokles díky klesajícím zakázkám a rostoucím zásobám. Hlavní růstovou komponentou celkového indexu byl pozitivní vývoj zakázek (zejména zahraničních).
Vliv chování spotřebitelů na vývoj HDP Evropské unie ve druhém čtvrtletí je jednoznačný. Výsledek celé Evropy bude ve velké míře záviset na Německu, které v prvním kvartále pouze mírně rostlo, potýká se s nestabilní nezaměstnaností a nízkou spotřebitelskou důvěrou. Dalším faktorem potom bude schopnost jednotlivých ekonomik vypořádat se s vývojem další složky HDP - podnikovými investicemi, které zůstávají na nízké úrovni.
Na zprávu o britských maloobchodních tržbách zareagovaly také tamní úrokové sazby. Pravděpodobnost, že Bank of England zvýší klíčové úrokové sazby před koncem léta se ještě zvýšila. Kdyby totiž centrální banka čekala příliš dlouho, mohlo by levné dluhové financování spotřebitelských nákupů v pozdější fázi naopak ekonomiku oslabit.
Radim Krejčí