PRAHA (MEDIAFAX) - Reklamní výdaje vzrostly loni v Číně o 15 procent na rekordních 49,3 miliardy eur, což je v přepočtu zhruba 1331 miliard korun. Asijská velmoc se tak dostala podle údajů výzkumné společnosti TNS Media Inteligence na druhé místo světového žebříčku.
Čína má z ekonomických velmocí nejrychleji rostoucí reklamní byznys. Zcela jistě jí k nárůstu pomohlo pořádání olympijských her. Troufnout Čínu v dynamice mohlo loni snad jen Rusko. Tam byly investice do mediální reklamy odhadnuty za rok 2008 na 7,8 miliardy euro. Meziroční tempo růstu však doposud nebylo zveřejněno, i když v polovině roku 2008 činilo pozoruhodných 39 %. Ve druhém pololetí však bylo evidováno silné zpomalení.
Lídrem světového reklamního byznysu neohroženě zůstávají USA, kde se přes meziroční pokles o 1,9 % investovalo do reklamy loni v lednu až říjnu (aktuálnější data nejsou dosud k dispozici) podle odhadu 140 miliard dolarů (přibližně 108,7 miliardy eur nebo 2934 miliard korun).
Další reklamní velmoc, Velká Británie, doposud loňské reklamní investice nezveřejnila. Ale prognózy hovoří o růstu výdajů do mediální komunikace bez internetu asi o 2,6 %.
Japonsko loni srazilo objem reklamy o 3,4 % na v přepočtu 34 miliard eur. Dalšími země, kde se v reklamě tradičně točí velké peníze, byly loni Francie (24,8 miliardy eur, nárůst o 4,1 %), Německo (21,1 miliardy eur, nárůst o 0,7 %), Španělsko (19,7 miliard eur, vzestup o 2,9 %) a Itálie (8,6 miliardy eur, pokles o 2,8 %). Obecně se dá říci, že ve vyspělých zemích se růst reklamních investic loni výrazně zpomalil. USA, Japonsko a Itálie dokonce zaznamenaly pokles.