Detroit/Washington (ČTK) - Prodej automobilů ve Spojených státech se v listopadu pouze nepatrně zvýšil proti stejnému měsíci loni, kdy se prodalo 743.606 osobních a lehkých užitkových vozů. To bylo nejméně za posledních 26 let. Podle analytiků nelze čekat výraznější zlepšení dříve, než se Američané přestanou obávat o pracovní místa.
Přestože se vláda snaží prodej automobilů podporovat, na trhu to příliš znát není. Loni na podzim už se projevovala finanční krize a horší dostupnost úvěrů, v lednu a v únoru tohoto roku se proto odbyt snížil ještě více. Od jara se nicméně prodej aut pozvolna zvyšuje.
Světlou stránkou byl letos v listopadu ale prodej úsporných automobilů a takzvaných crossoverů. Ty jsou zhruba tak prostorné jako sportovně užitkové vozy (SUV), s tím rozdílem, že jsou na nižším rámu.
Listopadovým vítězem, co se prodeje na americkém trhu týče, byla opět jihokorejská automobilka Hyundai. Ta dosáhla dvouciferného zvýšení prodeje. Naopak třem největším prodejcům, což je General Motors , (8,88 USD, -0,11%) a (81,45 USD, 3,71%), se v listopadu prodej nijak výrazně nezměnil. Nedařilo se Chrysleru, který měl potíže i v říjnu.
Automobilky čekají, až se zlepší situace na trhu, který se vzpamatovává z historicky největšího poklesu prodeje. Problémy s odbytem výrobci automobilů začali pociťovat už loni.
Automobilce General Motors prodej klesl o dvě procenta, i když odbyt hlavních značek Buick, Cadillac, Chevrolet a GMC se zvýšil. prodal zhruba tolik automobilů, co před rokem, kdy jich bylo 122.846, prodej crossoverů se ale zvýšil o 26 procent. Prodej lehkých užitkových vozů a SUV naopak zaznamenal dvouciferný pokles.
Velký úspěch měly hybridní vozy , kde se prodej zvýšil o 73 procent na 2361 kusů. Modelu Fusion, který vede v kategorii středně velkých úsporných vozidel, se prodalo o 54 procent více než před rokem. Tento vůz ujede na jeden galon (asi 3,79 litru) pohonných hmot zhruba 34 mil (asi 54,7 kilometru).
Bývalý hlavní ekonom automobilky Martin Zimmerman řekl, že v nejbližší době lze počítat jen s menším růstem prodeje automobilů. Výrazné zlepšení podle něj nepřijde dříve, než se citelně sníží míra nezaměstnanosti a lidé se nebudou bát více utrácet i za dražší výrobky.
V říjnu byla míra nezaměstnanosti v USA na 10,2 procenta, což byla nejvyšší hodnota za posledních 26 let. Za této situace si lidé podle Zimmermana, který teď vyučuje na Michiganské univerzitě, nechávají svůj starý vůz a čekají.
Automobilky se proto v listopadu dál spoléhaly hlavně na slevy další pobídky, které mají podpořit nákup nových automobilů. Prodejní pobídky se podle portálu Edmunds.com zvýšily o dvě procenta na 2713 dolarů (asi 46.700 Kč) za auto.