Praha 3. února (ČTK) - Česká republika prostřednictvím agentury CzechInvest získala loni investice v hodnotě 17 miliard korun. Meziročně je to pokles o deset miliard. Počet nových investičních projektů se ve srovnání s rokem 2008 snížil o desetinu na celkových 186 projektů, uvedl dnes CzechInvest na tiskové konferenci.
Největší propad zájmu nových investorů nastal podle statistik CzechInvestu v polovině loňského roku. "Pokud do něčeho investujete, sázíte hlavně na budoucí poptávku. Tu ale řada společností neviděla," uvedl na tiskové konferenci ekonom ČSOB Tomáš Sedláček.
Podobně to vidí i partner v oddělení daňového poradenství společnosti KPMG Česká republika Jan Linhart. "Pokles investic je dán především stavem světové ekonomiky, která procházela obdobím krize. Většina firem pozastavila své investice, ať již kvůli zhoršenému hospodaření, nebo kvůli nejistotě ohledně dalšího vývoje," řekl ČTK. Roli podle Linharta mohlo v menší míře hrát také omezení výhodnosti investičních pobídek pro průmyslové podniky z roku 2007.
Ze 186 loňských investičních projektů se 84 věnuje výzkumu a vývoji, 67 strategickým službám a 35 výrobě. Zaměstnání v nových projektech našlo přibližně 6000 lidí, 1050 z nových míst je pro vysokoškoláky.
"Musíme se smířit s tím, že k nám už nebudou tak často mířit investiční 'těžkooděnci'"," poznamenal ekonom ČSOB. Ve struktuře tuzemského hrubého domácího produktu budou mít podle Sedláčka stále větší podíl "měkká" odvětví typu služeb nebo vývoje softwaru.
Tomu odpovídají také čísla agentury. "Statistiky potvrzují, že si investoři Českou republiku vybírají pro stále náročnější investice," řekla pověřená generální ředitelka CzechInvestu Alexandra Rudyšarová. Motivací pro investice do výzkumu, vývoje či strategických služeb je podle ekonoma ČSOB také podpora, kterou můžou firmy na tyto účely získat z evropských fondů. Naopak do automobilového průmyslu v roce 2009 směřovalo jen osm investic, v roce 2007 to bylo ještě 26 projektů.
Jedna z největších investic loňského roku přesto vznikla právě v automobilovém průmyslu. Škoda Auto investovala v Mladé Boleslavi do rozšíření výroby převodovek 1,5 miliardy korun. Podle odborníka z KPMG jsou ale nyní jednotlivé investice v řádech miliard korun spíše výjimkou. "Bohužel stávající systém příliš nepodporuje velké investice. Většina dotací má horní hranici nastavenou tak, že zaujme spíše investory pohybující se v řádu desítek či stovek milionů korun," řekl Linhart.
Největší objem investic vytvořily s pomocí CzechInvestu české firmy, na druhém místě byly podniky z Německa, třetí byly společnosti z Rakouska.
Z hlediska regionů získal loni nejvíce investic Středočeský kraj, do které šla prostřednictvím CzechInvestu pětina projektů. Druhým nejatraktivnějším regionem byl pro investory Jihomoravský kraj, na třetím místě se umístil Moravskoslezský kraj. Nejméně investic zprostředkoval CzechInvest do Prahy a Karlovarského kraje. V případě hlavního města to údajně způsobuje omezená možnost podpory, kterou můžou investoři v metropoli od státu získat. V Karlovarském kraji je podle šéfky agentury zase problémem infrastruktura, například v podobě chybějících vysokých škol technického zaměření.
Vývoj investičních projektů v letech 1993 až 2009:
1993 |
2 |
361,39 |
1994 |
7 |
2131,99 |
1995 |
6 |
2260,10 |
1996 |
5 |
5216,76 |
1997 |
5 |
1624,00 |
1998 |
16 |
28.621,17 |
1999 |
24 |
17.862,36 |
2000 |
60 |
97.503,97 |
2001 |
56 |
50.303,51 |
2002 |
54 |
70.634,16 |
2003 |
66 |
36.638,32 |
2004 |
143 |
55.595,14 |
2005 |
149 |
57.227,06 |
2006 |
186 |
119.757,76 |
2007 |
201 |
71.067,30 |
2008 |
208 |
27.000 |
2009 |
186 |
16.888,91 |