Amsterodam/Praha 4. března (ČTK) - Provozní zisk nizozemského maloobchodního řetězce (9,6 EUR, 4,47%) v loňském roce stoupl o osm procent na 1,3 miliardy eur (přes 33 miliard Kč). Uvedla to dnes firma na svých internetových stránkách. Dodala však, že její aktivity v České republice a na Slovensku se propadly do provozní ztráty 76 milionů eur (dvě miliardy Kč) po zisku jednoho milionu eur v předchozím roce.
Celkové tržby společnosti loni stouply o devět procent na 27,9 miliardy eur. V České republice a na Slovensku se ale snížily o pět procent na 1,7 miliardy eur. Czech Republic nyní v Česku provozuje zhruba 280 supermarketů a hypermarketů Albert. Předloni byl třetím největším obchodním řetězcem v České republice. Na Slovensku má 22 hypermarketů Hypernova a čtyři supermarkety Albert.
"Ekonomické prostředí zůstává obtížné, ale my jsme prokázali schopnost přizpůsobit se a rychle a efektivně reagovat na změny," uvedl generální ředitel celé skupiny John Rishton. Upozornil, že spotřebitelská důvěra se pravděpodobně výrazněji nezlepší, dokud nezačne klesat nezaměstnanost.
Mluvčí Czech Republic Libor Kytýr dnes ČTK řekl, že loňská ztráta Aholdu v Česku a na Slovensku souvisí se značnými investicemi do tuzemské sítě prodejen Albert. "Součástí provedených investic byla změna značky Hypernova na Albert, rekonstrukce interiéru supermarketů a hypermarketů, intenzivní cenové kampaně pro zákazníky a v neposlední řadě také zmenšení prodejní plochy největších hypermarketů a uzavření 23 neziskových prodejen," podotkl Kytýr.
Vedení Aholdu v dnes zveřejněné zprávě loňské náklady na sjednocení značky Albert vyčíslilo na deset milionů eur (260 milionů korun). Restrukturalizace obchodního řetězce Albert, která zahrnovala zmenšení největších hypermarketů a zavření 23 ztrátových supermarketů, přišla na dalších 24 milionů eur (620 milionů korun).
Společnost Czech Republic předloni prohloubila ztrátu ze 433,8 milionu korun v roce 2007 na 463,6 milionu korun. Nahromaděné prodělky Aholdu z předchozích let činily na konci roku 2008 další 4,3 miliardy korun, přičemž základní kapitál této maloobchodní firmy obnášel 6,2 miliardy korun. Tržby Czech Republic předloni nicméně vzrostly z 39,3 miliardy korun v roce 2007 na 40,6 miliardy korun.
Někteří obchodníci již dříve kvůli vysokým prodělkům a tvrdé konkurenci z Česka odešli. Například (434,95 GBp, -0,13%) koupilo tuzemské hypermarkety francouzské firmy (36,16 EUR, 0,64%) a supermarkety Edeka. Z prodejen Julius Meinl se staly obchody sítě Albert. Z Česka odešla také Delvita, jejíž prodejny získala skupina Rewe, provozující supermarkety Billa a Penny Market. Rewe koupila také tuzemskou síť diskontních prodejen Plus.
podle Kytýra masivně investoval v Česku kvůli tomu, aby tuzemským prodejnám Albert vytvořil stabilní pozici pro budoucí růst. "Právě rok 2009, tedy období probíhající světové krize, využil v ČR k přípravě na další úspěšný rozvoj. Umožnila mu to silná pozice na domácím trhu v Nizozemí a v USA," prohlásil Kytýr.