Aktualizováno (14:48) Letecké společnosti kvůli přerušení letecké přepravy nad Evropou způsobenému následky výbuchu islandské sopky utrpí výraznější ztráty, než utrpěly po teroristických útocích na USA v září roku 2001. Uvedlo to Mezinárodního sdružení pro leteckou přepravu (IATA), které vyčíslilo, že denní výpadek příjmů aerolinií dosahuje 250 milionů USD. Výrazně tak zvýšilo svůj vlastní odhad z pátku, který hovořil o výpadků příjmů v rozsahu 200 milionů USD denně.
IATA zkritizovala evropské vlády za jejich reakci na vyhodnocení rizik popele v ovzduší a označila ji za neadekvátní. Generální ředitel Giovanní Bisignani pak vyzval vlády, aby se soustředily na možnosti opětovného bezpečného otevření evropského nebe a k setkání Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO). "Musíme učinit rozhodnutí na základě reálné situace, ne na základě teoretických modelů," uvedl Bisignani. Většina evropského leteckého prostoru zůstává uzavřena od čtvrtka, v Praze a ČR celkově byl letecký provoz plně obnoven dnes v poledne, avšak prozatím na 48 hodin.
"Předpovídali jsme denní ztráty nejméně 200 milionů dolarů nerealizovaných tržeb jako konzervativní číslo, dnes je to vice jak 250 milionů a navíc nezahrnující další náklady na přesměrování letů a kompenzace klientům,” uvedl šéf IATA. “Finanční ztráty jsou již dnes větší, než po 11. září roku 2001. To však způsobilo ztrátu důvěry v leteckou přepravu obecně. Tyto následky tentokrát nepozorujeme, návrat k normálu bude rychlejší,” uvedl Bisignati.
Eurokomisař pro hospodářskou soutěž EU Joaquín Almunia dnes uvedl, že členské státy budou moci finančně pomoci aeroliniím. K podobnému kroku komise přistoupila již po teroristických útocích v USA z 11. září 2001. “Pokud by se členské státy rozhodly poskytnout pomoc, byly by splněny podmínky pro obdržení takové pomoci, která by nepokřivila trh, jsme ochotni myslet ve stejném rámci jako po 11. září," uvedl Almunia.
Přestože krach již aktuálně nehrozí britským aerolinkám British Airways, byly to právě ony, kdo se dnes jako první i jménem dalších leteckých dopravců obrátily na Evropskou unii s žádostí o pomoc. "Jde o mimořádné okolnosti, které jsou naprosto mimo kontrolu aerolinek," uvedl v tiskovém prohlášení šéf Willie Walsh s tím, že British Airways se obrátily s žádostí i na britskou vládu. Podle nich britský dopravce každý den přichází až o 20 milionů GBP.
Podle evropské asociace AEA, která sdružuje evropské aerolinky, je kvůli zavření leteckého prostoru nad velkou částí Evropy několik leteckých společností těsně před krachem. Jejich stabilita je totiž již značně narušená po několika měsících hospodářské krize. "V Evropě je zhruba 100 až 150 aerolinek, některé větší, některé malé, které by mohly přestat existovat během týdne nebo dvou. O tom není pochyb," řekl zástupce AEA David Henderson. Podle něj krach nehrozí velkým společnostem jako či , ale řada dalších se drží při životě "zuby nehty".
Evropská letová služba Eurocontrol dnes oznámila, že kvůli oblaku popela z islandské sopky se dnes v Evropě uskuteční pouze asi 30 procent běžných letů. Znamená to cca 7 až 8 tisíc leteckých spojů, přičemž pondělní běžná kapacita obnáší cca 28 tisíc spojů.
Situace na evropském nebi se podepsala na propadech akcií aerolinií. Air France ztrácely v úvodu dne i vice jak 7 procent, aktuáílně to je 4,7 procenta. odepisují vice jak 3 procenta, německá téměř 5 procent. Propadají i mimoevropské aerolinky. Delta Airlines odepsala 3,6 %, australské Quantas 2 %. Australské aerolinky Quantas odhadly dosavadní ztráty na 1,5 mil. AUD, Travel na 20 milionů britských liber. Subindex v rámci evropského benchmarku Stoxx 600 je dnes nejvíce ztrácejícím s minus 1,6 procenta.
(Zdroj: Bloomberg, AP, čtk)