Společnost ČR, která je předním výrobcem a prodejcem tabákových výrobků v zemi, vyplatí za loňský rok hrubou dividendu 920 korun. Je to o 340 Kč méně než loni. Výplatu schválila valná hromada společnosti, která se koná dnes. Loni ČR k dividendě mimořádně připojila nerozpuštěné zisky z minulých let. Letos firma mezi akcionáře rozdělí téměř 2,53 miliardy korun. Rozhodným dnem pro výplatu dividendy ze zisku roku 2011 byl v souladu s dřívějším zveřejněným rozhodnutím 20. duben 2012. Akcie PM ČR na pražské burze rostou o procento.
Kutnohorský výrobce cigaret loni zvýšil čistý konsolidovaný zisk o 6,3 procenta na 2,54 miliardy korun. Tržby bez spotřební daně a DPH meziročně vzrostly o 6,6 procenta na 12,2 miliardy korun. Část zisku ve výši cca 16,8 milionu Kč bude převedena na účet nerozděleného zisku minulých let. „Nepočítáme-li jednorázové vyplacení nerozděleného zisku společnosti v roce 2011, schválená dividenda představuje mírný nárůst oproti loňskému roku,“ řekla Stanislava Juríková, členka představenstva a finanční ředitelka společnosti Philip Morris ČR a.s.
ČR zvýšila tržby zejména v důsledku příznivého vývoje cen v ČR a na Slovensku a vyššího objemu vývozu o 12,8 procenta. „Tento nárůst byl částečně eliminován poklesem objemu prodejů, zvýšeným podílem levnějších značek a nepříznivým vývojem měnového kurzu ve výši 0,2 miliardy Kč. Při vyloučení vlivu měnového kurzu se tržby v porovnání s předchozím rokem zvýšily o 8,2 procenta,“ uvedla firma.
Konsolidovaný zisk z provozní činnosti se v porovnání s předchozím rokem loni zvýšil o 6,8 procenta na 3,1 miliardy Kč, a to zejména díky příznivému vývoji cen. Zisk před zdaněním se zvýšil o 6,4 procenta na 3,2 miliardy korun. Tržby v ČR bez spotřební daně a DPH se meziročně zvýšily o dvě procenta na 5,6 miliardy Kč, a to především kvůli zvýšení cen v celkové výši půl miliardy korun.
Tržní podíl ČR na tuzemském trhu loni poklesl o 2,9 procentního bodu na 51,6 procenta a objem odbytu se firmě v ČR snížil o 7,5 procenta na 9,3 miliardy kusů. Celkový trh cigaret v ČR byl podle odhadů ČR v porovnání s předchozím rokem v podstatě stabilní na úrovni 21,1 miliardy kusů.
„I když byl v roce 2011 náš tržní podíl v České republice nepříznivě ovlivněn poklesem prodejů domácích značek, naše výsledky ve vysoce konkurenčním levném cenovém segmentu byly povzbudivé. To bylo způsobeno pokračujícím růstem značky Red & White, která je nejprodávanější značkou na trhu. Tržní podíl naší prémiové značky Marlboro rovněž pokračoval v růstu, který byl podpořen uvedením nových značek Marlboro Core Flavor a Marlboro Gold Touch,“ řekl András Tövisi. „Jsme přesvědčeni, že trvalé zaměření na inovaci našich výrobků nám umožní účinně konkurovat ve všech klíčových segmentech českého trhu s tabákovými výrobky. Budoucí trendy závisí hlavně na vývoji ekonomického prostředí a na změnách daňového a regulačního rámce. Předvídatelnost a vyváženost podnikatelského prostředí je v tomto ohledu zásadní. Obojí podporuje příjem státního rozpočtu i cíle v oblasti ochrany veřejného zdraví a předchází nechtěným dopadům regulace, jako je například nárůst trhu s nelegálními výrobky,“ dodal Tövisi.
Mateřská skupiny International ve svých výsledcích za 4Q11 ze dne 19. dubna uvedla, že V České republice za 4Q loňského roku dle dat PMI celkový cigaretový trh klesl o 2,9 procenta na 4,6 miliardy jednotek a dodávky skupiny PMI na český trh poklesly o 6,0 procenta. Tržní podíl skupiny PMI na české trhu klesl meziročně o 1,4 procenta na 43,6 procenta. Jeho pokles je odrazem pokračujícího ztrácení tržního podílu zejména u značek v nižším cenovém segmentu, tedy Petra a Sparta, kde v kombinaci ztráta dosahuje 1,5 procenta, uvedla firma. Ústup doplňuje o 0,4 % na 12,7 % značka Red & White. Tyto poklesy jsou z části kompenzovány růstem o 1,0 % na 7,5 % u vlajkové lodi skupiny Marlboro po dubnovém (2011) uvedení Marlboro Core Flavor a Marlboro Gold Touch. „Tržní podíl ale vykazuje zlepšení oproti poslednímu čtvrtletí roku 2011 o 1,5 procenta a to díky značce Marlboro a vlastní značce ,“ dodala PMI.
Tuzemská ČR zaměstnává přibližně 1200 zaměstnanců napříč zemí a nabízí devět cigaretových značek, 78 variant cigaret a sedm variant sypaného tabáku pro ruční výrobu cigaret. Firma provozuje jedinou továrnu na výrobu cigaret v Česku. S akciemi společnosti se obchoduje na pražské burze.
(Zdroj: ČR, čtk, PMI)