Aktualizováno Akcie jednoho z největších maloobchodních řetězců v úvodu obchodování v Londýně vystřelily o 5 procent výše, což pro ně znamená nejvýrazněji za tři a půl roku, na objemu o čtvrtinu nad průměrem. Investoři ocenili rozhodnutí odejít ze ztrátového byznysu ve Spojených státech a revidovat výkonnost ve Velké Británii i za cenu odchodu jednoho z nezkušenějších manažerů ve skupině.
Fresh & Easy končí
překvapilo prohlášením, že ukončí americké operace v rámci sítě Fresh & Easy a řetězec bude na prodej. Ze společnosti odejde Tim Mason, který působil na různých manažerských pozicích ve skupině 30 let a dlouhodobě vedl aktivity ve Spojených státech, které se nepodařilo proměnit v ziskové. rovněž přiznalo, že jeho výsledky ve Velké Británii ve značné části nejsou uspokojivé.
Reakce firmy přichází po výsledcích za třetí čtvrtletí roku, které po řadě předchozích varování ukázaly na první pokles zisku skupiny za posledních 20 let. Tržby propadly zejména kvůli nepotravinovému segmentu, srovnatelné tržby bez daně za posledních 13 týdnů do 24. listopadu klesly na domácím trhu ve Velké Británii o 0,6 procenta, dávajíce základ dalšímu poklesu ziskovosti. Ve 2Q12 se ještě udržel 0,1% růst. Růst celkových očištěných tržeb ve fiskálním třetím čtvrtletí zpomalil na 1,8 procenta z 6,9 procenta v druhém čtvrtletí.
uvedlo, že americké aktivity se buď spojí se strategických partnerem, nebo budou prodány. V obou případech to ale dle řetězce de facto znamená jeho odchod ze Spojených států. V USA zaměstnává kolem 5 tisíc lidí, Fresh & Easy od získání v roce 2007 stál skupinu zhruba miliardu liber. Zisková pod Tescem nikdy nebyla, v první polovině roku 2012 generovala čistou ztrátu 74 milionů liber. „Ten byznys má mnoho pozitiv, cesta za akceptovatelným ziskem ale trvá příliš dlouho. Naší prioritou je návratnost kapitálu pro akcionáře,“ uvedl CEO Philip Clarke. již obdrželo několikero nabídek potenciálních zájemců o Fresh & Easy, několik nabídek je z USA. Rozhodnutí má padnout s prezentací celoročních výsledků v dubnu 2013. Asistovat při hodnocení divize bude Tesku společnost Greenhill.
V Británii první nádech
Britský průzkum Kantar Worldpanel ukázal, růst tržeb byl ve čtyřech týdnech do 25. listopadu nejvyšší ze čtyř velkých konkurentů v Británii a skupina posílila tržní podíl. Je to první nádech po sérii zaostávání zejména za rivalem Sainsbury. Non-food segment ale dál tlačí celkový výsledek níže, zejména ve spotřební elektronice.
Problémy nemá jen ve Velké Británii a v USA, byť tam jsou dominantní. V Jižní Koreji, která je největším zahraničním trhem, se očištěné tržby snížily o 5,1 procenta. Může za to nový zákon, který umožnil místním samosprávám zkrátit otevírací dobu obchodů. Ve východní Evropě pak vlivem problémů v eurozóně tržby klesly o 3,6 procenta.
je podle tržeb třetí největší maloobchodní společností na světě za firmami a . Zhruba dvě třetiny tržeb a tři čtvrtiny zisku firmy pocházejí z Británie.
I konkurence na české trhu přituhne
Billa, Interspar a Albert na českém trhu brzy spustí vlastní internetové obchody. Jako první spustilo vlastní e-shop, nabízející zboží každodenní spotřeby, na začátku letošního roku právě Tesco. Řetězec v příštím roce plánuje zvýšit jeho kapacitu a rozšířit službu do dalších regionů. Eshop českého Tesca je nyní přístupný obyvatelům Prahy a okolí, Mladoboleslavska a Kladenska. Zákazníci si přes e-shop Tesca dosud koupili přes 5,5 milionu výrobků. "Co se týče plánované expanze služby v roce 2013 jako celku, chceme růst nejen v rámci středních Čech, ale máme vytipované další aglomerace, jako například Brno. Rádi bychom tak prakticky zdvojnásobili pokrytí populace ČR," uvedl mluvčí řetězce Jan Dvořák.
(Zdroj: , Bloomberg, Press Association, čtk)