Maloobchodní řetězec nadále zápasí s poklesem tržeb u srovnatelných obchodů hlubším proti očekávání. Efekty restrukturalizace zbrzdila i kauza koňského masa. V České republice tržby srovnatelných obchodů bez prodeje paliv v 1Q prohloubily meziroční pokles na 9 %.
Tržby srovnatelných obchodů na domácím britském trhu bez vlivu paliv a daní ve 13 týdnech do 25. května klesly o procento, zatímco v předchozím čtvrtletí o 0,5 % rostly a sázelo se na pozitivní efekt restrukturalizace. Očekáván analytiky byl pokles o 0,7 %. hlubší pokles vysvětlilo situací v segmentu spotřební elektroniky před uvedením nové řady výrobků v nepotravinářském segmentu do obchodů. Potraviny se naopak zlepšily poté, co loni investovalo miliardu liber do přebudování svých domácích obchodů, rozvoje nabídky potravin i proškolení personálu. „Tlak na tržby přišel silněji než ve 4Q z prodejů mimo potraviny, ty pak u mražených zasáhl skandál s koňským masem,“ shrnul šéf skupiny Philip Clarke. Akcie odpověděly v úvodu v Londýně poklesem o 2,5 %. Ten následně rozšířilo ke 4měsíčním minimům u 348 pencí britské libry.
Celkové globální tržby skupiny u srovnatelných obchodů včetně paliv v 1Q klesly o 2,6 %, bez paliv o 2,2 %. Mezinárodní divize se potýká s poklesem o 4,8 %, respektive 4,6 %. Nejvýraznější je propad v Evropě bez Velké Británie o 5,8 %, respektive 5,5 %.
Pokud kde o situaci ve středoevropském regionu, zatímco propad v Maďarsku nastal dříve a nyní trh vykazuje 0,2% růst po 2,2% poklesu ve 4Q loni, na českém trhu prohloubilo na úrovni srovnatelných tržeb bez paliv v prvním čtvrtletí roku pokles na 9,0 procenta ze záporných 7,1 procenta v posledním čtvrtletí loni. V Polsku meziroční pokles dosahuje 8,2 % proti 8,3 % loni ve 4Q. Na Slovensku pokles akceleroval na -4,1 % z -0,8 % ve 4Q12. Nejhlubší je z evropských trhů pokles v Turecku – o 15,5 % z 10,0 % na konci roku 2012.
„Naše podnikání v Maďarsku se vrátilo k růstu srovnatelných tržeb díky zlepšení spotřebitelských výdajů a částečnému zlepšení u oděvů. Česká republika je zasažena intenzitou konkurence na trhu v kombinaci s dopadem sestupující ekonomiky a rostoucí nezaměstnanosti,“ uvedl v komentáři k výsledkům na trzích.
Asie vykázala 10,9% v aktuálních a 2,8% ve stálých cenách (vliv devizových kurzů). Srovnatelné tržby i tam klesly o 3,8 %, což ale firma připisuje zejména regulacím otevírací doby v Jižní Koreji. V Číně se pak dle Teska také projevily obavy zákazníků ze skandálu s masem, nadto obavy z nové mutace ptačí chřipky. i v ČR patřilo mezi prodejce, kteří museli na počátku letošního roku stáhnout z prodeje některé své zboží, protože obsahovalo koňské maso bez uvedení faktu na obale. To dopadlo na důvěru spotřebitelů.
„Tesco má k výhře daleko. Zůstává mnoho nezodpovězených otázek a neučiněných těžkých rozhodnutí,“ komentoval analytik v Londýně Dave McCarthy. „Žádný maloobchod nemůže ustát bez dopadu do zisku delší pokles srovnatelných tržeb,“ konstatoval.
V dubnu potvrdilo, že ukončí své ztrátové aktivity ve Spojených státech a omezí expanzi na domácím britském trhu. Odpis amerických aktivit pod značkou Fresh & Easy podnik vyčíslil na 1,2 miliardy liber. Nyní k věci nové komentáře neposkytlo.
je za firmami a třetím největším řetězcem obchodů na světě. Na český trh firma vstoupila v roce 1996. Svou první prodejnu ve Spojených státech řetězec otevřel v roce 2007. Od té doby si vyžádal investice přes miliardu liber, nikdy však nevykázal zisk.
Od středy 29. května působí na českém telekomunikačním trhu nový virtuální mobilní operátor Mobile. Nabídl volání v ČR od 1,50 do 2,90 Kč za minutu. Zaměřuje se především na majitele zákaznické karty Teska Clubcard, kterých jsou v tuzemsku téměř dva miliony.
(Zdroj: , Bloomberg, čtk)