Evropský automobilový trh se možná konečně odrazil ode dna, cenová válka mezi výrobci však bude pokračovat, dokud se objem prodeje výrazně nezvýší. Uvedl to dnes šéf evropského prodeje americké automobilky Motor Roelant de Waard. Výrobci automobilů podle něj sice věří, že mají v Evropě to nejhorší za sebou, stále jsou ale nuceni nabízet velké slevy, aby podpořili prodej.
„Všichni zákazníci jsou si zjevně vědomi, že se v tomto odvětví i regionu nacházíme v recesi, takže očekávají velmi výhodné nákupy," podotkl Waard. Výzkum trhu podle agentury Reuters ukázal, že průměrná sleva u masově vyráběných značek aut na pěti největších evropských trzích v květnu meziročně stoupla o 17 procent na 2518 eur, v přepočtu zhruba 65 tisíc korun.
Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) minulý měsíc oznámilo, že celkový prodej aut v Evropské unii se v prvním pololetí snížil o 6,6 procenta na 6,2 milionu vozů. Červencové údaje o prodeji na některých velkých evropských trzích však signalizují oživení poptávky.
V Německu, které je největším automobilovým trhem v Evropě, prodej v červenci meziročně vzrostl o více než dvě procenta na 253.146 vozů. Ve Francii se zvýšil téměř o procento na 150.248 vozů.
Fordu v EU-19 za červenec vzrostl prodej vozů o 8,7 % na 90 tisíc, v EU-22 pak o 6 % na 108,8 tisíce. Ve Spojených státech v červenci zvýšil prodej vozů o meziročních 11 %, zatímco očekáván byl růst o 17 %.
(Zdroj: Reuters, Bloomberg, čtk)