Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Šéfové automobilek: Evropský trh se rozpadá. Zachraňuje nás Asie a USA

Šéfové automobilek: Evropský trh se rozpadá. Zachraňuje nás Asie a USA

5.3.2013 18:18
Autor: Josef Němeček, Patria Finance

Mezinárodní automobilový veletrh v Ženevě má být zejména oslavou nových technologií a prodejních trháků automobilek, jedním ze společenských vrcholů odvětví. O to palčivěji zní unisono slova šéfů jednotlivých značek o tom, že evropský automobilový trh pokračuje v úpadku a prodeje, které byly zvykem před krizí, s jistotou nelze znovu čekat dříve, než za pět a více let. Po loňském propadu poptávky po autech v Evropě ten bude pokračovat i letos.

„Evropský trh aut skutečně padá do propasti. Vývoj poptávky nedává naději na oživení v letošním roce. Už loni celková poptávka klesla o 8 procent a letos ústup pokračuje. Problémem jsou výrobní kapacity, problémem je konkurenceschopnost evropských automobilek, ale ne prvotním. Tím je celkový kolaps automobilového trhu v Evropě,“ říká šéf automobilky Renault Carlos Ghosn.

Čerstvá data ukázala, že prodej nových automobilů v Německu se v únoru meziročně snížil o 10,5 procenta na 200.683 vozů. Meziměsíčně nicméně stoupl o 4,5 procenta. Loni prodej klesl zhruba o 3 procenta k 3,1 milionu vozů, letos bude trh hájit prodej tří milionů aut. Propad prodejů ve Francii v únoru dosáhl meziročních 12 %, v Itálii 17 %. Za celou Evropu loni prodeje nových aut klesly meziročně o 8 % na 17leté minimum.

Carlos Ghosn (Renault):


Potíže ale nemají pouze automobilky původem evropské, kde lze v poslední době ukázat na finanční situaci francouzské automobilky Peugeot, ale také automobilky původem mimo starý kontinent. Šéf Fordu v Evropě Stephen Odell také očekává letos v Evropě další pokles prodejů nových aut, v rozmezí 3 až 5 %. Podle evropského šéfa Fordu není v jakékoli dohledné době reálný návrat celkových prodejů nových aut v Evropě na předkrizové úrovně, což bylo 17 až 18 milionů aut ročně. „S jistotou ne během pěti let,“ uvedl.

Ford chce se situací v Evropě bojovat dosud nejzásadnější proměnou produktové nabídky. V Ženevě představil novinky Tourneo Courier a EcoSport, nedávno představil novou Fiestu, Ford Kuga, nový Transit Connect a Transit. V budoucnu se k nim přidá také nová generace většího a luxusnějšího SUV Ford Edge. Ford chce do roku 2015 uvést na evropský trh 15 nových globálních modelů. „Jde o nejagresivnější produktovou ofenzívu, do jaké se Ford v Evropě kdy pustil. V nejtěžších časech se soustředíme na navyšování investic do produktů," uvedl Stephen Odell, který za Ford řídí Evropu, Střední východ a Afriku.

Zklamáním pro Ford byl výsledek evropské divize za 4Q12 se ztrátou 732 mil. USD při konsensu trhu 580 mil. USD. Automobilka se snaží zastavit ztráty evropských aktivit kromě inovací snižováním fixních nákladů. Již loni říjnu oznámila, že do konce roku 2014 uzavře svoji továrnu v belgickém městě Genk. Závod má 4500 zaměstnanců a u dodavatelů továrny zřejmě přijde o práci dalších 5000 lidí.

Stephen Odell (Ford v Evropě):


Také podle šéfa luxusní značky Jaguar jsou prodeje v Evropě výzvou a zůstanou jí v dohledných letech. „Celkově je trh mimořádně těžký a to zejména jih Evropy. Existují ale zajímavé příležitosti, například východní Evropa. Stabilní je pro nás Velká Británie,“ uvedl Ralph Speth, CEO automobilky. Značce JLR, která je součástí Tata Group a vyrábí například Range Rover, se loni podařilo zvýšit prodeje o 30 % a počátek letošního roku vidí podobně. Boom poptávky podle něj zažívají jedinečné modely, omezené série a zakázková výroba.

V „mainstreamu“ je situace horší. Podle studie Roland Berger budou muset dodavatelé automobilových součástek v západní Evropě na horizontu tří až čtyř let zrušit zhruba 75 tisíc pracovních míst, řádově desetinu jejich pracovní síly. Jako výzkumná společnost označuje příliš malou výrobu nových osobních aut v Evropě a tlak na dodavatele, což znamená i přesun výrobních kapacit mimo Evropu do nákladově výhodnějších zemí. Konec konců, i třeba Škoda zveřejnila úmyslu testovat použití dílů z Číny a dalších zemí při montáži aut v Evropě. Stejně, jako jsou v Evropě nadbytečné výrobní kapacity aut, je nadbytečná dle odhadů také zhruba desetina kapacit dodavatelů autodílů. Dle studie má podíl do tří až čtyř let narůst na cca 15 %.

JLR odmítla zvěsti, že se chystá přesunout výrobu z velké části či zcela z Velké Británie. Investovala 500 milionů liber do nového vývojového centra a zdvojnásobila počet svých zaměstnanců v zemi. Masovější automobilky ale mají problémy opačné. Podle člena představenstva Audi Luca de Meo jsou to jednoznačně trhy mimo Evropu, které automobilce zachraňují prodeje a udržitelné výsledky. „Rok 2013 bezesporu bude dalším těžkým rokem v evropském automobilovém průmyslu. Rádi bychom náš trh udrželi alespoň stabilní. Ve Spojených státech objemy narostly o polovinu a v Čínu věříme jako ve výrazný zdroj dalšího růstu tržeb,“ uvedl Luca de Meo za Audi.


(Zdroj: CNBC, DPA, Roland Berger, Bloomberg)


Čtěte více:

Škoda Auto loni prodala rekordních 939.200 aut. Dvouciferný růst ve východní Evropě a Indii, klíčová Čína
11.1.2013 12:44
Škoda Auto loni prodala rekordních 939.200 aut, meziročně zvýšila prod...
Renault chce ve Francii zrušit 7500 pracovních míst
15.1.2013 18:26
Francouzská automobilka Renault (41,59 EUR, 1,76%) hodlá do roku 2016 ...
GM zvažuje ve své divizi Opel další rušení výroby kvůli
22.1.2013 14:01
Největší americká automobilka General Motors usiluje o další výrazné s...
Ford ve 4Q se ziskem nad všemi odhady. Hlásí nejlepší výsledky za poslední dekádu, ale Evropa jej stále tíží...
29.1.2013 13:29
Druhá největší americká automobilka, Ford Motor, na konci loňského rok...
Peugeot po třech letech poprvé ztrátový. Věří v záruky Francie
13.2.2013 9:59
Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën loni pocítila plný dopad k...
Škodě Auto po loňských rekordech letos klesají prodeje
13.2.2013 11:31
Největší tuzemské automobilce Škoda Auto v lednu meziročně klesl prode...
Prodej nových aut v západní Evropě spadl na minimum od roku 1990
19.2.2013 8:38
Prodej osobních automobilů v západní Evropě v lednu meziročně klesl o ...
Thajsko se stává asijským Detroitem. Automobilky se jen hrnou
26.2.2013 18:39
Japonští výrobci automobilů si našli ideální místo pro expanzi výrobní...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data