Mezinárodní automobilový veletrh v Ženevě má být zejména oslavou nových technologií a prodejních trháků automobilek, jedním ze společenských vrcholů odvětví. O to palčivěji zní unisono slova šéfů jednotlivých značek o tom, že evropský automobilový trh pokračuje v úpadku a prodeje, které byly zvykem před krizí, s jistotou nelze znovu čekat dříve, než za pět a více let. Po loňském propadu poptávky po autech v Evropě ten bude pokračovat i letos.
„Evropský trh aut skutečně padá do propasti. Vývoj poptávky nedává naději na oživení v letošním roce. Už loni celková poptávka klesla o 8 procent a letos ústup pokračuje. Problémem jsou výrobní kapacity, problémem je konkurenceschopnost evropských automobilek, ale ne prvotním. Tím je celkový kolaps automobilového trhu v Evropě,“ říká šéf automobilky Carlos Ghosn.
Čerstvá data ukázala, že prodej nových automobilů v Německu se v únoru meziročně snížil o 10,5 procenta na 200.683 vozů. Meziměsíčně nicméně stoupl o 4,5 procenta. Loni prodej klesl zhruba o 3 procenta k 3,1 milionu vozů, letos bude trh hájit prodej tří milionů aut. Propad prodejů ve Francii v únoru dosáhl meziročních 12 %, v Itálii 17 %. Za celou Evropu loni prodeje nových aut klesly meziročně o 8 % na 17leté minimum.
Carlos Ghosn (Renault):
Potíže ale nemají pouze automobilky původem evropské, kde lze v poslední době ukázat na finanční situaci francouzské automobilky , ale také automobilky původem mimo starý kontinent. Šéf Fordu v Evropě Stephen Odell také očekává letos v Evropě další pokles prodejů nových aut, v rozmezí 3 až 5 %. Podle evropského šéfa Fordu není v jakékoli dohledné době reálný návrat celkových prodejů nových aut v Evropě na předkrizové úrovně, což bylo 17 až 18 milionů aut ročně. „S jistotou ne během pěti let,“ uvedl.
chce se situací v Evropě bojovat dosud nejzásadnější proměnou produktové nabídky. V Ženevě představil novinky Tourneo Courier a EcoSport, nedávno představil novou Fiestu, Kuga, nový Transit Connect a Transit. V budoucnu se k nim přidá také nová generace většího a luxusnějšího SUV Edge. chce do roku 2015 uvést na evropský trh 15 nových globálních modelů. „Jde o nejagresivnější produktovou ofenzívu, do jaké se v Evropě kdy pustil. V nejtěžších časech se soustředíme na navyšování investic do produktů," uvedl Stephen Odell, který za řídí Evropu, Střední východ a Afriku.
Zklamáním pro byl výsledek evropské divize za 4Q12 se ztrátou 732 mil. USD při konsensu trhu 580 mil. USD. Automobilka se snaží zastavit ztráty evropských aktivit kromě inovací snižováním fixních nákladů. Již loni říjnu oznámila, že do konce roku 2014 uzavře svoji továrnu v belgickém městě Genk. Závod má 4500 zaměstnanců a u dodavatelů továrny zřejmě přijde o práci dalších 5000 lidí.
Stephen Odell (Ford v Evropě):
Také podle šéfa luxusní značky Jaguar jsou prodeje v Evropě výzvou a zůstanou jí v dohledných letech. „Celkově je trh mimořádně těžký a to zejména jih Evropy. Existují ale zajímavé příležitosti, například východní Evropa. Stabilní je pro nás Velká Británie,“ uvedl Ralph Speth, CEO automobilky. Značce JLR, která je součástí Tata Group a vyrábí například Range Rover, se loni podařilo zvýšit prodeje o 30 % a počátek letošního roku vidí podobně. Boom poptávky podle něj zažívají jedinečné modely, omezené série a zakázková výroba.
V „mainstreamu“ je situace horší. Podle studie Roland Berger budou muset dodavatelé automobilových součástek v západní Evropě na horizontu tří až čtyř let zrušit zhruba 75 tisíc pracovních míst, řádově desetinu jejich pracovní síly. Jako výzkumná společnost označuje příliš malou výrobu nových osobních aut v Evropě a tlak na dodavatele, což znamená i přesun výrobních kapacit mimo Evropu do nákladově výhodnějších zemí. Konec konců, i třeba Škoda zveřejnila úmyslu testovat použití dílů z Číny a dalších zemí při montáži aut v Evropě. Stejně, jako jsou v Evropě nadbytečné výrobní kapacity aut, je nadbytečná dle odhadů také zhruba desetina kapacit dodavatelů autodílů. Dle studie má podíl do tří až čtyř let narůst na cca 15 %.
JLR odmítla zvěsti, že se chystá přesunout výrobu z velké části či zcela z Velké Británie. Investovala 500 milionů liber do nového vývojového centra a zdvojnásobila počet svých zaměstnanců v zemi. Masovější automobilky ale mají problémy opačné. Podle člena představenstva Luca de Meo jsou to jednoznačně trhy mimo Evropu, které automobilce zachraňují prodeje a udržitelné výsledky. „Rok 2013 bezesporu bude dalším těžkým rokem v evropském automobilovém průmyslu. Rádi bychom náš trh udrželi alespoň stabilní. Ve Spojených státech objemy narostly o polovinu a v Čínu věříme jako ve výrazný zdroj dalšího růstu tržeb,“ uvedl Luca de Meo za .
(Zdroj: CNBC, DPA, Roland Berger, Bloomberg)