Aktualizováno Druhá největší americká automobilka motor uzavřela třetí čtvrtletí roku s čistým ziskem 1,27 miliardy dolarů, který se meziročně snížil z 1,63 mld. USD ve stejném období před rokem. Po očištění o jednorázové položky a přepočtu na jednu akcii firma vydělala 45 centů a výrazně tak předčila očekávání analytiků na úrovni 37 centů i loňský přepočtený výsledek 40 centů. Automobilka zároveň zvýšila svůj celoroční výhled pro hrubý zisk a provozní marži. Akcie Fordu v premarketu reagovaly růstem o 4 %, po otevření Wall Street zahajují s 3% ziskem.
Výkonný ředitel Fordu Alan Mulally stojí za transformací automobilky směrem k rozšíření portfolia výráběných modelů o konkurenceschopnější vozy a výraznější expanzi na rychle rostoucí trhy v čele s Čínou. Po spekulacích o možné brzké výměně vedení firma uvedla, že Mulally zůstane v jejím čele nejméně do roku 2014.
Firma ve čtvrtletí vyrobila zhruba 1,5 milionu vozů a v současném kvartálu čeká nárůst produkce na 1,6 milionu. Čtvrtletní tržby se zvýšily o 12 procent na 36 miliard dolarů.
Na domácím trhu, kde výsledky podpořil nárůst poptávky po modelech dodávek F-Series (jejich prodej od začátku roku do září narostl o 21 %), ve 3Q vydělal 2,3 miliardy dolarů. Provozní marže v Severní Americe klesla na 10,6 procenta z 12 procent ve srovnatelném období před rokem.
Společnost oznámila, že nově očekává za letošní rok nárůst hrubého zisku z loňských 8 mld. USD i provozní marže. Dříve uvedla, že zisk by měl zhruba stagnovat, zatímco výše marží by měla zůstat či klesnout z loňské úrovně. zároveň snížil odhad očekávané celoroční ztráty v Evropě na méně než 1,8 mld. USD.
Dlouhodobý pokles na evropském trhu, kde firma prochází několikaletou restrukturalizací, se začíná zmírňovat. Ve třetím čtvrtletí snížila automobilka v Evropě provozní ztrátu na 228 mil. USD z 468 mil. USD před rokem. Ford aktuálně očekává, že by se v regionu z červených čísel na celoroční bázi měl vymanit v roce 2015.
Fordu se daří v oblastech asijsko-pacifického regionu a Afriky, kde ve čtvrtletí vydělal 126 mil. USD. Zisk tak výrazně vzrostl z 45 mil. USD před rokem. Automobilka potvrdila, že model Focus se stále drží na špici nejprodávanějších vozů na světě, podpořen rostoucí poptávkou mimo jiné z trhů Číny, Indonésie a Thajska. Prvenství Fordu zpochybňuje japonská Toyota Motor, podle níž žebříček vedou její vozy na bázi modelu Corolla.
(Zdroj: Ford Motor, Bloomberg, čtk)