Aktualizováno Šéf německé automobilky Martin Winterkorn vyzval vysoké manažery skupiny, aby zachovali tlak na nízké náklady, a varoval před dalším rokem obtížné situace na trhu. Winterkorn to uvedl v dopise, který dnes zveřejnil německý magazín Automobilwoche.
"Musíme odstranit zbytečný balast, to znamená standardizovat postupy a struktury a udržet je ve všech našich továrnách po světě co nejštíhlejší," uvedl Winterkorn. čekají výdaje na rozšiřování vysoce adaptabilní výrobní platformy a na vývoj úspornějších motorů. Bude se muset také potýkat s cenovými slevami u prodejců a silným kurzem eura.
"Volkswagen musí pod tlakem sílící konkurence přenést nekompromisní preciznost a oddanost věci, kterou prokazuje u svých automobilů, do všech oblastí skupiny," uvedl šéf koncernu, do něhož patří i česká Škoda Auto. "Musíme ve výrobě bojovat o každou minutu, musíme dál snižovat náklady," dodal.
loni předstihl v prodeji amerického rivala a stal se druhým největším prodejcem automobilů na světě za japonským konkurentem Motor. Skupina zvýšila prodej o pět procent na 9,73 milionu vozů, což bylo o zhruba 15.000 více, než prodala . Prodej Toyoty stoupl o dvě procenta na 9,98 milionu vozů. se do roku 2018 hodlá stát největším výrobcem automobilů na světě.
Japonská Toyota Motor Corp. dnes jako další v řadě oznámila rozhodnutí přestat vyrábět vozy v Austrálii. Toyota dnes uvedla, že ukončí výrobu v zemi do roku 2017. Ve stejném roce chce přestat vyrábět vozy v zemi i konkurenční americká General Motors. Ford Motor loni v květnu oznámil, že ukončí výrobu v zemi v roce 2016.
Analytici již dříve varovali, že pokud odejde ze země i Toyota, hrozí zhroucení australského automobilového trhu. Australský automobilový průmysl se již několik let nachází pod tlakem kvůli vysokým nákladům, silné domácí měně, malému a domácímu trhu a ostré konkurenci na něm. Odvětví přímo zaměstnává přes 50.000 lidí a závisí na něm dalších 200.000 pracovních míst. Vláda již na podporu automobilového sektoru vynaložila miliardy dolarů.
"Udělali jsme vše, co jsme mohli, abychom přeměnili naše podnikání, ale realita je taková, že je zde příliš mnoho faktorů mimo naši kontrolu, kvůli kterým není možné vyrábět auta v Austrálii," uvedl v prohlášení prezident australské pobočky Toyoty Max Jasuda. Toyota vyráběla vozy v zemi více než půl století.
Kvůli ukončení výroby přijde o práci v Toyotě 2500 zaměstnanců. Další desetitisíce míst jsou ohroženy u dodavatelů. V australském automobilovém průmyslu působí zhruba 150 dodavatelských firem s více než 40.000 zaměstnanci. Toyota zůstane v Austrálii nadále jen prodejcem aut, napsaly agentury AP a Reuters.
Na australském trhu se ročně prodává zhruba 1,1 milionu automobilů. Prodej místně vyráběných vozů ale klesl na méně než čtvrtinu celkového odbytu ze zhruba 390.000 v roce 2005. Podle Mezinárodní organizace výrobců motorových vozidel se v roce 2012 v Austrálii vyrobilo zhruba 178.000 vozů.
Austrálie v posledním desetiletí zažívala těžební boom, nyní se ale zlatý věk komodit chýlí ke konci. Politici doufají, že očekávaný útlum v sektoru těžby nahradí rozvoj v průmyslu, stavebnictví nebo maloobchodě. Výroba v zemi ale kvůli silnému kurzu domácí měny, který je důsledkem komoditního boomu, není příliš výhodná. Počet zaměstnanců ve zpracovatelském průmyslu klesl v Austrálii za poslední desetiletí o zhruba 120.000 na 920.000.
(Zdroj: VW, Toyota, Reuters, čtk)